Robert Bosch Venture Capital perustaa kolmannen, 150 miljoonan euron arvoisen rahaston

Myös suomalainen Optomed on Boschin sijoitussalkussa

• Robert Bosch Venture Capitalin hallinnoimien rahastojen kokonaisarvo on nyt 420 miljoonaa euroa
  • Rahasto investoi niin siemenvaiheen kuin kasvuvaiheenkin startupeihin

Bosch-konsernin pääomasijoitusyhtiö Robert Bosch Venture Capital GmbH on perustanut kolmannen rahaston, jonka arvo on 150 miljoonaa euroa. ”Robert Bosch Venture Capital vahvistaa Boschin innovatiivista edelläkävijyyttä luomalla arvokkaita kontakteja startup-ekosysteemin kanssa", sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner. Investoinnit avaavat Boschille aikaisen pääsyn startup-ekosysteemistä nouseviin poikkeuksellisiin innovaatioihin. Samalla startupien tuottamat avoimet innovaatiot tukevat Boschin teknologiajohtajuutta.

Startup-portfolion laajennus

Kolmannen rahaston myötä Robert Bosch Venture Capital hallinnoi nyt 420 miljoonan euron varallisuutta. Yhtiö investoi sekä innovatiivisiin uusyrityksiin että tiettyihin toimialakohtaisiin ​​pääomasijoitusrahastoihin Euroopassa, Yhdysvalloissa, Israelissa ja Kiinassa.

"Uusi rahasto keskittyy kiinnostaviin avauksiin automaation, sähköistyksen, energiatehokkuuden, mahdollistavien teknologioiden ja terveydenhuollon saralla. Investoimme myös palveluihin ja liiketoimintamalleihin sekä edellä mainituilla liiketoiminta-alueilla käytettäviin uusiin materiaaleihin", sanoo Robert Bosch Venture Capitalin toimitusjohtaja Ingo Ramesohl.

Robert Bosch Venture Capitalin salkussa on useita tunnettuja yrityksiä kuten esimerkiksi sulautetun konenäön markkinajohtaja Movidius ja älykodin viestintälaitteden markkinajohtaja Green Peak. Yksi esimerkki rahaston aiemmista exiteistä on Facebookille myyty israelilainen yhtiö Pebbles, joka johtaa eleentunnistuksen kehitystyötä.

Sijoituksia niin siemen- kuin kasvuvaiheenkin yrityksiin

Robert Bosch Venture Capital on mukana niin startup-yritysten siemenvaiheen kuin varhaisen ja myöhäisenkin vaiheen rahoituskierroksilla sekä osallistuu yksityisten yritysten jatkoinvestointeihin. Yrityksen vaiheesta riippuen investointien määrä vaihtelee alle 500 000 euron siemenrahasta yli viiteen miljoonaan euroon. Tyypillinen kokonaisinvestointi Robert Bosch Venture Capitalin salkussa olevaan yhtiöön vaihtelee 6–15 miljoonaan euron välillä.

Myös suomalainen Optomed Boschin sijoitussalkussa

Syksyllä 2015 Robert Bosch Venture Capital investoi merkittävän summan suomalaiseen Optomediin, joka on tällä hetkellä maailman nopeimmin kasvava verkkokalvokameraratkaisuja tuottava yhtiö.

"Investointi on suuri tunnustus sekä teknologiallemme että tiimillemme Suomessa. Käytämme rahan nopeuttamaan liiketoimintamme kasvua, edistämään tuotekehitystä ja auttamaan strategiamme toteuttamista onnistuneesti. Robert Bosch Venture Capitalin sijoitus osoittaa, että olemme kasvamassa aidosti globaaliksi yritykseksi", sanoo Optomedin toimitusjohtaja Seppo Kopsala.

”Maailmanlaajuinen kroonisten sairauksien kuten diabeteksen kasvu edellyttää verkkokalvon seulontaratkaisuja vakavien silmäsairauksien ehkäisemiseksi sekä niiden ajoissa toteamiseksi. Optomed tarjoaa tekniseltä suorituskyvyltään erinomaisen, edullisen lähestymistavan, jonka avulla seulontoja voidaan tehdä maailmanlaajuisesti. Se avaa suuria mahdollisuuksia", sanoo Robert Bosch Venture Capitalin Investment Partner Dieter Kraft.

Startupit jotka ovat kiinnostuneita ottamaan yhteyttä Robert Bosch Venture Capitaliin, löytävät lisätietoa osoitteesta www.rbvc.com.

Robert Bosch Venture Capital GmbH (RBVC) on Bosch-konsernin pääomasijoitusyhtiö. RBVC investoi maailmanlaajuisesti innovatiivisiin startup-yrityksiin niiden kaikissa kehitysvaiheissa. Sijoitustoiminnot keskittyvät teknologiayhtiöihin, jotka työskentelevät Boschille merkityksellisten alojen kuten automaation, sähköistämisen, energiatehokkuuden, mahdollistavien teknologioiden ja terveydenhuollon parissa. Yhtiö investoi myös palveluihin ja liiketoimintamalleihin sekä edellä mainituilla liiketoiminta-alueilla käytettäviin uusiin materiaaleihin. www.rbvc.com

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli 70,6 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli 31.12.2015 noin 375 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös sen myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch edustettuna noin 150 maassa. Yhtiön tulevan kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä 55 800 henkilöä noin 118 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Optomed Oy on innovatiivinen, suomalainen korkean teknologian yritys, joka on erikoistunut digitaalisten kuvantamislaitteiden valmistukseen. Valmistamme ja myymme ainutlaatuisia lääketieteen kuvantamisen välineitä ja ratkaisuja, jotka tarjoavat silmänpohjan ja silmän pinnan kuvantamisen yhdellä kannettavalla laitteella. Optomedin päätuote on Smartscope PRO, digitaalinen, kannettava silmänpohjakamera erilaisten silmätautien, kuten diabeettinen retinopatia, glaukooma ja silmänpojan ikärappeuma, seulontaan ja diagnosointiin. Smartscope kameran kuvanlaatu täyttää kansainvälisen ISO 10940 standardin vaatimukset. Smartscope tuotteet ovat käytössä mm. yksityisillä klinikoilla, julkisissa sairaaloissa ja hyväntekeväisyysorganisaatioissa maailmanlaajuisesti. Tuotteet on rekisteröity kaikilla suurimmilla markkinoilla, kuten Euroopassa, Kiinassa, Venäjällä, Japanissa, Koreassa, Yhdysvalloissa, Intiassa ja Brasiliassa. Lisätietoa: www.optomed.com