Taitaja2014-kilpailut Lahdessa 8.–10.4.

Teknologinen kehitys näkyy vahvasti ammattitaidon Suomen mestaruuskilpailujen tehtävissä

• Autojen teknologinen kehitys vaikuttaa merkittävästi korjaamotyöskentelyyn ja näkyy myös ammattitaidon Suomen mestaruuskilpailujen kilpailutehtävissä.
  • Sähkö- ja putkiasennuksen kilpailijat asentavat finaalissa maalämpöpumpun, jonka suosio kasvaa rakentajien ja remontoijien keskuudessa.
  • Bosch toimii Taitaja 2014-kilpailun pääyhteistyökumppanina. Yhtiö on vahvasti mukana sellaisten alojen kilpailulajeissa, joiden teknologisen kehityksen suunnannäyttäjänä se muutenkin toimii.

Taitaja2014-kilpailuissa yrityselämä ja oppilaitokset yhdistävät voimansa. Kilpailutehtävät simuloivat tosielämän tilanteita, ja niissä käytetään uusinta tekniikkaa.

Esimerkiksi autonasennuksen Taitaja2014-kilpailutehtävissä mitataan ajoneuvoasentajan työssä tänä päivänä  tarvittavien taitojen hallintaa monipuolisesti. Huolto- ja korjaustaitojen lisäksi alan ammattilaisilta edellytetään muun muassa yhä monipuolisempaa kykyä toimia erilaisten mitta- ja testilaitteiden kanssa sähköjärjestelmien vianhakutilanteissa.

”Autojen elektroniikan lisääntyminen edellyttää ajoneuvoasentajilta monipuolista järjestelmien tuntemusta. Sähköjärjestelmien kanssa toimittaessa vaaditaan lukuisia mitta-arvoja ja jopa mekaanisiin toimenpiteisiin tarvitaan nykyään merkkikohtaisia työohjeita”, sanoo kilpailun tuomarina toimiva Otto Rosti Boschilta.

Rosti toimii ajoneuvonasennuksen kilpailujen tuomarina nyt kolmatta kertaa. ”Kilpailijoiden osaamistaso on jopa yllättävän kova, joten mukana on varsin hankalia ja haasteellisiakin tehtäviä. Voi sanoa, että finalistit ovat ammattilaistasolla. Mutta kyllä kaverit saadaan järjestykseen osaamisen perusteella. Osaajat erottuvat aina edukseen”, Rosti summaa.

Vaihtoehtoista energiaa asentamassa

Putkiasentajilla ja sähköasentajilla on tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteinen kilpailutehtävä. Putkiasentaja aloittaa maalämpöpumpun asentamisen, ja sähköasentaja tulee seuraavana päivänä kytkemään sähköjä. Tehtävä haluttiin toteuttaa uudella tavalla siksi, että oikeallakin työmaalla asennukset suoritetaan yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa. Maalämpöpumpun asennus on varsin ajankohtainen kilpailutehtävä, sillä yhä useampi rakentaja tai remontoija valitsee maalämmön energianlähteeksi.

Lahdessa 8.–10.4. järjestettävissä Taitaja2014-kilpailuissa etsitään muun muassa Suomen parhaita autonasentajia, putkiasentajia, sähköasentajia, autokorin korjaajia, viherrakentajia, muurareita ja laatoittajia. Bosch toimii tänäkin vuonna yhtenä tapahtuman pääyhteistyökumppaneista. Yhtiö on vahvasti mukana sellaisten alojen kilpailulajeissa, joiden teknologisen kehityksen suunnannäyttäjänä se muutenkin toimii. Boschin koneita ja laitteita käytetään seitsemässä eri lajissa, ja sen asiantuntijoita nähdään myös tuomaritehtävissä.

Alle 20-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille suunnattu Taitaja-kilpailu on kasvanut vuosien varrella valtavaksi tapahtumaksi. Semifinaaleihin osallistui tänä vuonna lähes 2 000 kilpailijaa ja finaaleissa taitojaan mittelee kilpailee noin 400 oman alansa osaajaa. Kilpailupaikalle odotetaan kymmeniä tuhansia katsojia. Taitaja-kilpailut järjestää Skills Finland ry yhdessä vuosittain vaihtuvan alueellisen oppilaitoskumppanin kanssa. Tänä vuonna kilpailujen isäntänä toimii Lahden Koulutuskeskus Salpaus yhteistyökumppaneineen, ja tapahtumapaikkana on Lahden urheilu- ja messukeskus.

Kilpailulajit, joissa Bosch on mukana:

• Autonasennus
  • Talonrakennus, muuraus & laatoitus
  • Talonrakennus, kirvestyö
  • Putkiasennus (Bosch-maalämpöpumput)
  • Sähköasennus (Bosch-maalämpöpumput)
  • Autokorin korjaus (Bosch-turvakamerat)
  • Viherrakentaminen (Bosch-mittalaitteet)

Boschin nettisivuilla voit seurata myös juttusarjaa kilpailuihin valmistautumisesta. Pyörähdä osoitteessa bosch.fi/oppilaitokset lukemassa, miten Boschilla valmistaudutaan huhtikuun kilpailuihin tai mitä kilpailun tuomari miettii koitokseen valmistautuessaan. Tapaamisiin Taitaja2014-tapahtumassa!

Lue Taitaja-tapahtuman kuulumisista Boschin nettisivuilta: www.bosch.fi/oppilaitokset

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Ajoneuvotekniikkaa, energia- ja rakennustekniikkaa, teollisuustekniikkaa ja kulutustarvikkeita valmistavan konsernin vuoden 2013 liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 46,4 miljardia euroa (Huom. Konsolidointiin liittyvistä lakimuutoksista johtuen vuoden 2013 luvut ovat vain osittain vertailukelpoisia vuoden 2012 lukujen kanssa), ja sen palveluksessa oli noin 281 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen runsaat 360 tytäryhtiötä noin 50 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Vuonna 2013 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 5 000 patenttihakemusta. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omitusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-presse.de, http://twitter.com/BoschPresse