Työturvallisuus ja kestävä kehitys painopistealueina –

Ammattitaidon Suomen mestaruuskilpailut yksi Boschin oppilaitosyhteistyön kohokohdista

• Bosch panostaa vahvasti oppilaitosyhteistyöhön
    • Taitaja-kilpailut ovat yksi yhteistyön vuotuisista kohokohdista
    • Kilpailun painopistealueet työturvallisuus ja kestävä kehitys myös Boschin tuotekehitystyön keskiössä

Joensuussa 14.–16.5. järjestettävä Taitaja2013-kilpailu kokoaa yli 400 ammattiopiskelijaa kilpailemaan edustamiensa alojen Suomen mestaruuksista. Robert Bosch Oy on pääyhteistyökumppanin roolissa kilpailuissa, joissa etsitään Suomen parhaita autonasentajia, muurareita ja laatoittajia.

Kilpailut ovat yksi yhtiön tekemän oppilaitosyhteistyön vuosittaisista kohokohdista. Oppilaitosyhteistyö on osa Boschin strategiaa ja kunnia-asia koulutukseen ja innovaatioihin luottavalle yritykselle. Oppilaitosyhteistyön muita muotoja ovat muun muassa oppilaille ja opettajille järjestettävät luennot ja koulutukset, opettajaseminaarit ja korjaamoillat. Erityisen tiivistä yhteistyö on Boschin kymmenen kummikoulun kanssa. Oppilaitokset voivat myös lunastaa käyttöönsä Bosch-konsernin työkaluja ja ohjelmistoja erikoishintaan.

Pääyhteistyökumppani autonasennuksessa sekä muurauksessa ja laatoituksessa

Taitaja2013-kilpailussa Bosch on pääyhteistyökumppanin roolissa sekä autonasennuksen että muurauksen ja laatoituksen kilpailuissa.

Boschin tekniikkaa on jokaisessa tiellä liikkuvassa ajoneuvossa. Näin ollen on varsin luontevaa, että yhtiö on mukana myös autonasennuksen Suomen mestaruuskilpailuissa. Tänä vuonna kilpailuun osallistuvat automekaanikot käyttävät Bosch-konsernin tuotteita muun muassa ilmastoinnin, pyörien suuntauksen ja jarruhuollon tehtävissä. Yhtiön edustajat osallistuvat myös kilpailutehtävien suunnitteluun.

Ammattilaisten sähkötyökalujen ja tarvikkeiden kansainvälisenä markkinajohtajana Bosch on mukana etsimässä myös Suomen parhaita muurareita ja laatoittajia. Monipuolisia kädentaitoja, eri työtekniikoiden hallitsemista sekä suunnittelutaitoja vaativa ammatti pitää sisällään muun muassa rakennusten runkovaiheen töitä, perustustöitä, muurausta ja laatoitusta. Kilpailussa käytetään Boschin työkaluja aina akkutyökoneista lasermittalaitteisiin. Lisäksi Boschin työkaluja on mukana ilmastointi-, sähkö- ja automaatioasennuksen kilpailuissa.

Taitaja-kilpailussa tarvitaan yhä erikoistuneempaa otetta

Taitaja-kilpailujen lajiohjausryhmä laatii kilpailutehtävät ja linjaa, mihin suuntaan tehtäviä viedään.

Sekä muuraus ja laatoitus että autonasennus ovat kehittyneet vuosien mittaan isoin harppauksin, ja kilpailijoilta edellytetäänkin yhä erikoistuneempia taitoja tehtävistä selviytymiseen.

Kestävä kehitys on yksi kilpailujen keskeisistä teemoista, joten myös kilpailutöistä pyritään tekemään sellaisia, että niitä voidaan hyödyntää myös kilpailujen jälkeen. Esimerkiksi tänä vuonna muurauksen ja laatoituksen kilpailussa tehdään roskakatos, jolle löytyy käyttöä mittelön jälkeenkin.

Myös työturvallisuus nousee esiin yhtenä keskeisistä arviointikriteereistä, ja yksi tuomareista seuraa erityisesti työturvallisuuden toteutumista. Työturvallisuuden parantaminen on myös Boschin tuotekehitystyön keskiössä. Yhtiön sähkötyökaluissa työturvallisuus näkyy muun muassa kehittyneinä pölynpoistojärjestelminä, alhaisina tärinäarvoina tai muina ominaisuuksina, jotka lisäävät käyttäjän turvallisuutta. Yhtiö tuo tänä vuonna markkinoille lukuisia uusia, kehittyneitä ratkaisuja entistäkin parempaan turvallisuuteen ja työskentelymukavuuteen. Autotuotepuolella taas Boschin tarjoama järjestelmäkoulutus ja korjaamoinformaatiojärjestelmä ESI[tronic] 2.0 opastavat käyttämään korjauksissa ja vianetsinnässä oikeita työkaluja ja -menetelmiä.

Tämänvuotisiin tehtäviin voi jo tutustua Taitaja2013-sivuilla; jännitystä kilpailusuoritukseen luo se, että ennakkoon määriteltyjä tehtäviä muutetaan kilpailutilanteessa 30 prosenttia.

Taitaja2013-kilpailuja seuraamaan odotetaan kymmeniä tuhansia katsojia

Taitaja2013-kilpailussa ratkotaan yli 40 lajin Suomen mestaruudet. Kilpailussa työelämän, koulujen ja opiskelijoiden edustajat kohtaavat ainutlaatuisella tavalla, sillä alle 20-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille suunnattu kilpailu on kasvanut vuosien varrella valtavaksi tapahtumaksi.

Taitaja2013-semifinaaleihin osallistui tänä vuonna lähes 2 000 kilpailijaa, eniten koko kilpailun historiassa. Finaalissa kilpailee yli 400 oman alansa osaajaa, ja kilpailupaikalle odotetaan kymmeniä tuhansia katsojia.

Taitaja-kilpailut järjestää Skills Finland ry yhdessä vuosittain vaihtuvan alueellisen oppilaitoskumppanin kanssa. Tänä vuonna kilpailujen isäntänä toimii Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä yhteistyökumppaneineen ja tapahtumapaikkoina ovat Joensuu Areena ja Joensuun jäähalli.

Lisätiedot: Viestintäpäällikkö Niina Haasola, Robert Bosch Oy, puh. 010 480 8225, niina.haasola@fi.bosch.com

Lue lisää Taitaja-kilpailusta:

www.taitaja2013.fi

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Ajoneuvotekniikkaa, energia- ja rakennustekniikkaa, teollisuustekniikkaa ja kulutustarvikkeita valmistavan konsernin vuoden 2012 liikevaihto oli 52,5 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli yli 306 000 työntekijää. Vuoden 2013 alusta lähtien konsernin toiminta on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods, ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen runsaat 360 tytäryhtiötä yli 50 maassa.

Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Bosch käytti vuonna 2012 tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan noin 4,8 miljardia euroa ja teki maailmanlaajuisesti lähes 4 800 patenttihakemusta. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Bosch-yhtymän yrittäjänvapaus perustuu poikkeukselliseen omistusrakenteeseen, joka mahdollistaa pitkän aikavälin suunnittelun ja yhtiön tulevaisuuden turvaamisen kannalta tärkeiden investointien tekemisen hyvissä ajoin. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Yritystoiminnan omistajuustoiminnoista huolehtii äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Loput osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lisätietoja: http://www.bosch.fi, http://www.bosch-press.com.