Usein kysyttyä robottiruohonleikkurista

Robottiruohonleikkurin hankinta kiinnostaa monia, mutta herättää myös kysymyksiä. Pasi Kivimaa Boschilta vastasi kysymyksiin siitä, minkälaisilla pihoilla ja minkälaisissa olosuhteissa Boschin Indego-robottiruohonleikkuria voi käyttää.

Minkälaisille pihoille Indego sopii?

Indego sopii useimmille puutarhoille koska se pystyy liikkumaan jopa 20 astetta kallistuvissa rinteissä. Leikkuri selviytyy moitteetta 1000 m2 suuruisista, eli noin neljän tenniskentän kokoisista puutarhoista. Leikkuualuetta suunniteltaessa on otettava kuitenkin huomioon että rajausjohto asennetaan katkeamattomana. Sen avulla merkitään myös piha-alueen esteet, joihin Indegon ei haluta törmäävän. Lyhin etäisyys rajoituslankojen välillä on yksi metri. Indego suoriutuu 200 m2 nurmikkoalueen leikkaamisesta kahdessa tunnissa ja 1000 m2 nurmikkoalueen leikkaamisesta 12 tunnissa. Laite on IPX1 suojattu ja se toimii hyvin myös sadesäällä.

Miten Indego otetaan käyttöön?

Indegon käyttöönotto on helppoa. Laitteen lataustelakka asetetaan haluttuun paikkaan, leikkausalue määritellään rajausjohdolla ja Indego aktivoidaan toimintaan. Laitteen LogiCut-järjestelmä kartoittaa aluksi puutarhan sekä siellä olevat esteet, ja leikkaa sitten automaattisesti myös niiden ympäriltä. Navigointijärjestelmänsä avulla laite laskee mahdollisimman tehokkaan reitin ja leikkaa nurmikon siistein, yhdensuuntaisin linjoin. Mikäli Indego törmää leikkuualueen sisällä uuteen esteeseen, se muuttaa suuntaa automaattisesti ja rekisteröi esteen muistiinsa. Mikäli este poistuu, se poistuu myös laitteen muistista.

Indego voidaan asettaa toimimaan tiettyinä viikonpäivinä ja kellonaikoina. Älykkään puutarhurin apurin voi jättää huolehtimaan nurmikosta omin päin, sillä laite osaa paitsi navigoida puutarhassa myös käydä tarvittaessa telakassa latautumassa. Kun akku on latautunut, laite palaa paikkaan, jossa työ jäi kesken ja jatkaa työskentelyä.

Onko laitteen käyttö kallista tai ympäristöä kuluttavaa?

Minimaalisesti sähköä kuluttava laite on hiljaisempi kuin polttomoottorikäyttöinen ruohonleikkuri ja täysin saasteeton. Myös laitteen käyttökustannukset ovat tavallisia ruohonleikkureita matalammat.

Miten nurmikosta saadaan hyvinvoivan näköinen?

Kaunis ja hyvinvoiva nurmikko syntyy huolellisella hoidolla. Indego palauttaa nurmikolle ravinteita leikkaamalla ruohon pieneksi silpuksi. Kevyesti liikkuvan laitteen suuret pyörät ovat myös hellävaraiset nurmikolle.

Nurmikkoa on syytä lyhentää usein, vähän kerrallaan. Robottiruohonleikkurin leikkuukorkeuden säätöväli on 20-60 mm. Muista myös nurmikon keväthuolto – ilmaaminen, sammaleenpoisto ja lannoitus!

Onko robottiruohonleikkuri turvallinen?

Indego on varustettu kattavilla turvallisuusominaisuuksilla. Laitteessa on törmäyssensorit ja sen terät pysähtyvät välittömästi laitetta nostettaessa tai sen kääntyessä ympäri. Lisäksi Indego on varkaussuojattu PIN-koodilla ja hälytysjärjestelmällä.

Bosch-robottiruohonleikkuri Indego tarjoaa ekologisen ja vaivattoman vaihtoehdon kotipuutarhureille. Hiljaisen ja saasteettoman laitteen sähkönkulutus on minimaalista ja silputtu leikkuujäte palauttaa tärkeät ravinteet maahan. Kevyesti liikkuvan laitteen suuret pyörät ovat myös hellävaraiset nurmikolle. Indego on puutarhurin älykäs apuri, jonka LogiCut-järjestelmä leikkaa nurmikon järjestelmällisesti, tunnistaa ja kiertää esteet ja käy tarpeen mukaan telakalla latautumassa.

Indego-robottiruohonleikkurin tekniset tiedot

• Maksimaalinen toiminta-alue: 1000 m2
  • Nousukulma: 35 %
  • Työskentelyaika yhdellä latauksella: noin 50 min
  • Latausaika: 50 min
  • Lataustoiminto: automaattinen
  • Nopeus: 0,45 m/s
  • Leikkuualue/lataus: 200 m2 (+/- 20%)
  • Virtalähde: Li-ion (sisäänrakennettu akku)
  • Akku: 32,4 V 3,0 Ah
  • Akkukennojen määrä: 18
  • Leikkuukorkeus: 20-60 mm
  • Maksimaalinen nurmikon korkeus: 100 mm
  • Maks. leikkuuleveys: 26 cm
  • Paino: 12 kg
  • Bosch-robottiruohonleikkuri Indegon suositushinta on 1690 € (sis. alv. 24 %)

Lisätiedot: Robert Bosch Oy,
Pasi Kivimaa,
Puh. 010 480 8252, pasi.kivimaa@fi.bosch.com

www.bosch-garden.fi.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittajia. Ajoneuvotekniikkaa, energia- ja rakennustekniikkaa, teollisuustekniikkaa ja kulutustarvikkeita valmistavan konsernin vuoden 2013 liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 46,4 miljardia euroa (Huom. Konsolidointiin liittyvistä lakimuutoksista johtuen vuoden 2013 luvut ovat vain osittain vertailukelpoisia vuoden 2012 lukujen kanssa), ja sen palveluksessa oli noin 281 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen runsaat 360 tytäryhtiötä noin 50 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Vuonna 2013 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 5000 patenttihakemusta. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – tekniikkaa, joka on ”Invented for Life”.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-presse.de, http://twitter.com/BoschPresse