Uudet ammattitaidon suomenmestarit valittu -

Boschin oppilaitosyhteistyö jatkuu tiiviinä

• Taitaja2013-kilpailu päättyi uusien suomenmestareiden valintaan
    • Seuraavaksi ammattitaidosta kilpaillaan Leipzigin maailmanmestaruuskilpailuissa
    • Boschin oppilaitosyhteistyö jatkuu kilpailujen ohessa muun muassa luennoin ja koulutuspäivin

Taitaja2013-kilpailun myötä syntyi taas useita uusia suomenmestareita. Robert Bosch Oy toimi pääyhteistyökumppanin roolissa kilpailuissa, joissa etsittiin Suomen parhaita autonasentajia, muurareita ja laatoittajia. Kilpailuun osallistujat käyttivät Bosch-konsernin tuotteita tehtäviä suorittaessaan, ja yhtiön edustajat osallistuivat myös kilpailutehtävien suunnitteluun.

Muuraus ja laatoitus -kilpailusarjan voitti Miikka Tuominen Raision ammattiopistosta. Kilpailussa finalistit muurasivat piirustuksen mukaiset jätekatokset ja suorittivat lattia- ja seinälaatoitustehtävät. Tuomisen voitto ei yllättänyt hänen opettajaansa Jyrki Johanssonia: ”Miikka on jo ihan täysammattilainen taidoiltaan. Hän on laatoittanut paljon ja hänellä on ammattimiehen työtekniikka jo nyt. Hyvä työtekniikka mahdollisti sen, että hänellä oli aikaa tehtävissä tarvittuun tarkkuuteen”, Johansson sanoo.

Autonasennuksessa ratkaisi puolestaan tasaisuus. Kilpailun voittanut Savon ammatti- ja aikuisopiston Antti Tuomainen johti kilpailua jokaisen kilpailupäivän jälkeen. ”Antin valttikortteja olivat hänen tasaisuutensa kaikissa kilpailun osa-alueilla sekä se, että hän on ollut koko opiskeluaikansa erittäin omatoiminen ja hakenut tietoa hyvin paljon itse myös opetuksen ulkopuolella. Osa tehtävistä olikin niin vaativia, ettei niistä olisi kunnialla selvinnyt ilman itsenäistä opiskelua”, Tuomaisen opettaja Petri Heiskanen kertoo.

Seuraavana vuorossa maailmanmestaruuskilpailut Leipzigissä

Heinäkuussa vuorossa ovat Saksassa käytävät ammattitaidon maailmanmestaruuskilpailut, WorldSkills Leipzig 2013. Robert Bosch Oy on mukana Suomen ammattitaitomaajoukkue TeamFinlandin kisavalmisteluissa sponsoroimalla työkaluja kilpailijoille.

”Työkalusponsorointi on yksi tapa, jolla voimme tukea ammattiosaamisen vaalimista. Yrityselämän resursseja tarvitaan tämänkaltaisten tapahtumien toteuttamiseen ja kehittämiseen – kouluilta ei sellaiseen budjetteja löydy. On myös tärkeää, että kaikilla kilpailijoilla on samat työkalut käytettävissään – tällöin kilpailun ratkaisee nimenomaan taito”, Boschin oppilaitosyhteistyöstä sähkötyökalujen osalta vastaava Kristiina Kajander sanoo.

Oppilaitosyhteistyö ja kouluvierailut jatkuvat tiiviinä

Oppilaitosyhteistyö on osa Boschin strategiaa ja kunnia-asia koulutukseen ja innovaatioihin luottavalle yritykselle. Kilpailut ovat yksi yhtiön tekemän oppilaitosyhteistyön vuosittaisista kohokohdista, mutta yhteistyö jatkuu tiiviinä vuoden ympäri.

”Kalenteri täyttyy jo ensi syksyn osalta vauhdikkaasti, kun koulut pyytävät luennoimaan työturvallisuudesta, uusista innovaatioista ja työskentelytavoista”, Kajander kertoo.

Boschin oppilaitosyhteistyön muita muotoja ovat muun muassa oppilaille ja opettajille järjestettävät luennot ja koulutukset, opettajaseminaarit ja korjaamoillat. Erityisen tiivistä yhteistyö on Boschin kymmenen kummikoulun kanssa. Oppilaitokset voivat myös lunastaa käyttöönsä Bosch-konsernin työkaluja ja ohjelmistoja erikoishintaan.

Taitaja2013 kiinnosti yleisöä

Taitaja2013 tapahtumassa vieraili yhteensä 37 600 kävijää. Suomenmestaruuskisojen finaaleissa kilpaili yli 400 oman alansa osaajaa.

Taitaja-kilpailut järjestää Skills Finland ry yhdessä vuosittain vaihtuvan alueellisen oppilaitoskumppanin kanssa. Tänä vuonna kilpailujen isäntänä toimi Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä yhteistyökumppaneineen ja tapahtumapaikkoina olivat Joensuu Areena ja Joensuun jäähalli.

Lisätiedot: Viestintäpäällikkö Niina Haasola, Robert Bosch Oy, puh. 010 480 8225, niina.haasola@fi.bosch.com

Lue lisää Taitaja-kilpailusta:

www.taitaja2013.fi

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Ajoneuvotekniikkaa, energia- ja rakennustekniikkaa, teollisuustekniikkaa ja kulutustarvikkeita valmistavan konsernin vuoden 2012 liikevaihto oli 52,5 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli yli 306 000 työntekijää. Vuoden 2013 alusta lähtien konsernin toiminta on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods, ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen runsaat 360 tytäryhtiötä yli 50 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Bosch käytti vuonna 2012 tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan noin 4,8 miljardia euroa ja teki maailmanlaajuisesti lähes 4 800 patenttihakemusta. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Bosch-yhtymän yrittäjänvapaus perustuu poikkeukselliseen omistusrakenteeseen, joka mahdollistaa pitkän aikavälin suunnittelun ja yhtiön tulevaisuuden turvaamisen kannalta tärkeiden investointien tekemisen hyvissä ajoin. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Yritystoiminnan omistajuustoiminnoista huolehtii äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Loput osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lisätietoja: http://www.bosch.fi, http://www.bosch-press.com.