Vantaan uuteen käyntikorttirakennukseen laaja repertuaari Boschin teknologiaa

Näyttävällä paikalla sijaitsevan Robert Huberintie 16:n peruskivi muurataan tänään. Rakennuksessa tullaan hyödyntämään laajasti Bosch-konsernin teknologioita.

Lentoasemantien ja Tikkurilantien risteykseen on nousemassa näyttävä toimistorakennus. Kesällä 2019 valmistuvan rakennusprojektin alullepanijana on toiminut rakennuksen toinen päävuokralainen Robert Bosch Oy.

”Halusin koota koko henkilöstön saman katon alle, mutta oli vaikeaa löytää sopivaa toimitilaa: Toimiston lisäksi tarvitsimme tiloja esimerkiksi termotekniikan varaosavarastolle, lämpöpumpun asentajien koulutukseen sekä sähkötyökalujen huoltamiseen”, kuvailee Robert Bosch Oy:n toimitusjohtaja Stefan Bergman.

Bosch halusi toimitiloiltaan myös joustavuutta ja inspiroivuutta.

”Halusimme monitilatoimistoon, joka palvelee muuttunutta työntekoa tarjoamalla erityyppisten tehtävien tekemiseen juuri niihin soveltuvia tiloja”, Bergman kertoo.

Lisäksi Bosch halusi tiloihinsa laajan showroomin, jossa yrityksen tuotteita on edustavasti näytteillä. Kaikille avoimeen showroomiin tulee muun muassa Boschin kodinkoneilla varustettu toimiva keittiö.

Peruskiveen sytytystulppa ja akkuruuvinväännin

Koska pääkaupunkiseudulta ei löytynyt kiinteistöä, joka olisi sopinut Boschin käyttöön, sellainen oli rakennettava. Keskeisellä paikalla sijaitseva tontti löytyi hyvässä yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa ja projekti on edennyt nyt peruskiven muurausvaiheeseen.

”Laitamme peruskiven muurauskapseliin esineitä kaikilta toimialoiltamme, kuten sytytystulpan, IXO akkuruuvinvääntimen, valvontakameran sekä maalämpöpumpun huonesäätimen”, kertoo Bergman.

Rakennuksessa tullaan hyödyntämään monipuolisesti Boschin teknologioita. Rakennus lämmitetään Boschin lämpöpumpuilla ja samoin turvatekniikka tulee Boschilta. Bosch näkyy myös ulkopuolella: rakennuksen viheralueet hoidetaan Boschin robottiruohonleikkureilta. Joistain suunnitelmista on jouduttu myös luopumaan.

”Turvallisuussyistä rakennuksen viherkatolla ei pystytä valitettavasti tekemään puutarhatyökalujen käyttökoulutuksia”, harmittelee Bergman.

Boschin omissa tiloissa tullaan konsernin teknologiaa hyödyntämään vielä muuta taloa laajemmin.

”Smart building –teknologiamme sujuvoittaa toimistomme arkea monin tavoin. Esimerkiksi neuvotteluhuoneiden hallintaan tuodaan älyä ja kiinteistön huoltoa ohjataan dataan perustuen”, kuvailee Bergman.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Stefan Bergman, Robert Bosch Oy, stefan.bergan@fi.bosch.com, puh. +358 50 357 3718

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2017 lopussa noin 402 000 työntekijää. Vuonna 2017 konsernin liikevaihto oli 78,1 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 64 500 henkilöä 125 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Omistajuuteen liittyvistä toiminnoista huolehtii Robert Bosch Industrietreuhand KG, jolla on myös äänienemmistö. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lue lisää: www.bosch.fiwww.iot.bosch.comwww.bosch-press.comwww.twitter.com/BoschPresse