Yli 100 % pidempi käyttöikä:

Bosch tuo markkinoille CoolPack-teknologialla varustetut 4.0 Ah litiumioniakut

CoolPack-teknologia takaa akuille yli kaksinkertaisen käyttöiän

• „  Jopa 65 % pidempi akun kesto tavallisiin 3.0 Ah -akkuihin verrattuna
  • „  Rakenteeltaan vankat ja kestävät akut ovat samalla markkinoiden kevyimpiä
  • „  Hyvä suorituskyky jopa pakkasella

Mitä pidempikestoisempi akku on, sitä tärkeämpää on suojella sitä liiallisen kuumenemisen aiheuttamilta vaurioilta ja ennenaikaiselta ikääntymiseltä. Bosch vastaa haasteeseen tuomalla ensimmäisenä markkinoille sisäänrakennetulla jäähdytysteknologialla varustetut 4.0 Ah litiumioniakut. Uudet CoolPack-akut suojaavat laitetta ylikuumenemiselta luotettavasti ja takaavat akulle sitä myötä yli 100 % pidemmän käyttöiän.

Jäähdytysteknologia estää ylikuumenemisen aiheuttamat keskeytykset

Litiumioniakkuja ei tule käyttää yli 70 asteen lämpötiloissa, mistä syystä useimmissa akkutyypeissä on kennoja valvova mekanismi joka sammuttaa koneen lämpötilan ylittyessä. Laitteen ylikuumeneminen tarkoittaa siten väistämättä sitä, että käyttäjät joutuvat keskeyttämään työskentelynsä ja arvokasta työaikaa kuluu hukkaan. Siksi Bosch halusi ratkaista ylikuumenemishaasteen kokonaisuudessaan. Yhtiön innovoimaa CoolPack-teknologiaa on kehitetty vuodesta 2006 lähtien ja nyt myös uudet 4.0 Ah -akut on varustettu sillä.

Boschin CoolPack-akkuja ympäröi erityisrakenteinen kotelo. Akkujen litiumionikennot kiinnittyvät erittäin suuritiheyksisestä polyeteenistä valmistettuun  lämmönjohtimeen joka erinomaisen lämmönjohtokykynsä lisäksi myös eristää sähköä ja lisää siten akun turvallisuutta, ja akun pohjassa oleva viilentävä ja laajapintainen säleikkö haihduttaa lämpöä edelleen ulospäin. Tämän, pitkälti jääkaappien toimintaperiaatteita muistuttavan teknologian ansiosta CoolPack-akuilla on yli kaksinkertainen käyttöikä tavallisiin akkuihin verrattuna. Teknologia on myös kevyttä: vaikka akut ovat erityismuotoilunsa ansiosta hyvin vankkoja ja kompakteja, ovat ne samalla painoltaan markkinoiden kevyimpiä.

Pidempi akun kesto 14.4 ja 18 voltin ammattityökaluille

Ammattikäyttöön tarkoitetuilta työkaluilta odotetaan vankkaa suorituskykyä ja  pitkää ikää. Bosch halusi vastata juuri näihin erityisvaatimuksiin lanseeraamalla uudet 4.0 Ah litiumioniakut sekä 14.4 V että 18 V ammattityökaluille. Uusien akkujen suorituskyky on kiistatonta: testit ovat osoittaneet, että esimerkiksi Boschin GSR 18 V-LI ruuvinvääntimen akun kesto lisääntyy 65 prosentilla 4.0 Ah:n litiumioniakkua käytettäessä verrattuna siihen, että laitteessa käytettäisiin perinteistä 3.0 Ah:n akkua.

4.0 Ah:n akkujen paremman suorituskyvyn takana on akkujen suurempi energiatiheys ja parempi sisäinen vastus. Uudistettu tekniikka vaikuttaa positiivisesti myös akkujen suorituskykyyn alhaisissa lämpötiloissa. Boschin 4.0 Ah litiumioniakut ovatkin nyt tässä suhteessa selvästi parempia kuin nikkeli-kadmiumakut ja nikkelihybridiakut. Boschin Flexible Power -järjestelmän ansiosta 4,0 Ah CoolPack-akut ovat myös yhteensopivia muiden saman volttiluokan työkalujen kanssa.

Uudet 4.0 Ah CoolPack-teknologialla varustetut litiumioniakut 14.4 V ja 18 V ammattityökaluihin ovat olleet saatavissa tammikuusta 2013.

• 14.4 V työkaluihin sopivan 4.0 Ah akun suositushinta on 144 € + alv. 24 %
  • 18 V työkaluihin sopivan 4.0 Ah akun suositushinta on 152 € + alv. 24 %

CoolPack-teknologialla varustetut 2.0 A kompaktit litiumioniakut saapuvat kauppoihin toukokuussa 2013.

Lisätiedot: Robert Bosch Oy, Erkki Rissanen, puh 010 480 8351, erkki.rissanen@fi.bosch.com

Bosch-konsernin sähkötyökaluliiketoiminta on maailman markkinajohtaja sähkötyökaluissa ja sähkötyökalujen tarvikkeissa. Vuonna 2011 toimiala tuotti liikevaihtoa noin 3,8 miljardia euroa, josta 90 prosenttia tuli Saksan ulkopuolelta. Tuotemerkit Bosch, Skil ja Dremel edustavat asiakaskeskeisyyttä ja teknistä edistyksellisyyttä. Tärkeimmät menestystekijät ovat innovaatiovoima ja -vauhti. Bosch-sähkötyökalut tuo markkinoille vuosittain yli 100 uutta tuotetta. Toimialan vuoden 2011 liikevaihdosta 40 prosenttia muodostui tuotteista, jotka ovat olleet markkinoilla alle kaksi vuotta. Boschin sähkötyökaluliiketoiminnan kaikki viisi liiketoimintasegmenttiä – käsikäyttöiset sähkötyökalut, pöytäkoneet, tarvikkeet, mittalaitteet ja sähkökäyttöiset puutarhatyökalut – kasvoivat markkinoita nopeammin.

Bosch-konserni on maailman johtavia teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittajia. Ajoneuvotekniikkaa, energia- ja rakennustekniikkaa, teollisuustekniikkaa ja kulutustarvikkeita valmistavan konsernin vuoden 2012 liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 52,3 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli yli 306 000 työntekijää. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen runsaat 350 tytäryhtiötä yli 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Bosch käytti vuonna 2012 tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan noin 4,5 miljardia euroa ja teki maailmanlaajuisesti yli 4 700 patenttihakemusta. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – tekniikkaa, joka on ”Invented for Life”.