Rockwool Group investoi tulevaisuuteen Suomen markkinoilla

Report this content

Maailman suurin vuorivillan valmistaja Rockwool Group avaa Viipurissa uuden tehtaan Suomen ja Venäjän markkinoita varten. Yritys, jonka vuosittainen liikevaihto on 1,3 miljardia euroa, on kolmessa vuodessa saavuttanut myös Suomessa merkittävän markkina-aseman.

Rockwool Group lisää panostustaan Suomeen. Yritys investoi 60 miljoonaa euroa uuteen tehtaaseen Viipurissa. Se on yhtiön toinen tuotantolaitos Venäjällä. Toukokuun 24. päivä avattava tehdas parantaa Rockwool Groupin mahdollisuuksia olla lähempänä suomalaisia asiakkaitaan sekä mahdollistaa vuorivillan toimitukset Suomeen todella nopeasti ja tehokkaasti. ”Viipuri valittiin sijaintipaikaksi, jotta voimme olla kustannustehokkaita Suomen operaatioissamme ja samalla kasvaa Venäjällä, joka on merkittävin kasvualueemme. Uusi Viipurin tehdas tuo suomalaisille asiakkaillemme huomattavaa etua, sillä pystymme lyhentämään toimitusaikoja merkittävästi”, sanoo Suomen toimintojen johtaja Teemu Kuusijärvi. Vahvaa kasvua Suomessa Rockwool Group panostaa edelleen Suomen liiketoimintansa kasvattamiseen kolmen erittäin onnistuneen vuoden pohjalta: liikevaihto Suomessa on ylittänyt yrityksen odotukset ennen kaikkea kattoeristeiden vahvan myynnin sekä rakennuseristeiden vahvistuvan markkina-aseman seurauksena. ”Meidän tavoitteenamme on kulkea käsi kädessä asiakkaidemme kanssa. Koska useimmat asiakkaistamme kasvavat kansainvälisesti ja toimivat yli maarajojen. Myös meidän täytyy olla läsnä kaikilla markkina-alueilla asiakkaidemme kanssa. Odotamme jatkuvaa kasvua Suomessa juuri tästä syystä, koska suurin osa myynnistämme tulee nykyisin suomalaisilta asiakkailta”, kertoo Kuusijärvi yrityksen strategiasta. Suomen Rockwool on osa Rockwoolin pohjoismaista organisaatiota, joka palvelee asiakkaita Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Baltian maissa. Suurin osa Suomen markkinoilla myydyistä tuotteista on tuotu tähän asti Tanskasta. Uusi EU-direktiivi lisää eristeiden käyttöä merkittävästi Vuonna 2005 Rockwool Groupin myynti kasvoi lähes 10 prosenttia ja liikevoitto 50 prosenttia. Yritys odottaa kasvun jatkuvan tulevina vuosina lämpöeristämisen lisääntyvän tarpeen takia erityisesti Venäjällä sekä Itä- ja Keski-Euroopan maissa. Uusi EU-direktiivi rakennusten energiatehokkuudesta tulee velvoittamaan kaikkia unionin jäsenmaita. Direktiivi on jo otettu käyttöön Tanskassa, ja sen odotetaan astuvan voimaan Suomessa vuonna 2008. ”Uusi EU-direktiivi vaatii rakentamaan entistä energiatehokkaampia rakennuksia, joissa lämpöeristämisellä on tärkeä rooli. Odotammekin kysynnän kasvua koko Euroopassa. Suomessa olemme varautuneet lisääntyneeseen kysyntään rakentamalla uuden ja entistä tehokkaamman tehtaan Viipuriin”, sanoo Kuusijärvi. Direktiivin tavoitteena on vähentää EU-maiden riippuvuutta tuontienergiasta lisäämällä rakennusten energiatehokkuutta. Nykyisin Euroopan unionin alueella käytetystä energiasta yli 50 prosenttia on tuotu alueen ulkopuolelta. Mikäli tilanteeseen ei puututa, tulee Euroopan unionin komission mukaan tämä usein poliittisesti epävakailta alueilta tuodun energian osuus nousemaan 70 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Rocwool Group Rockwool on maailman johtavia rakennusten energiatehokkuutta, paloturvallisuutta ja akustiikkaa parantavien materiaalien ja ratkaisujen tuottajia. Yhtiön tuotteita ovat perinteiset eristemateriaalit, akustiset sisäkattomateriaalit sekä julkisivupaneelit. Lisäksi yhtiö tarjoaa energiatehokkaiden rakennusten suunnittelun, rakentamisen ja korjausrakentamisen ohjelmistotuotteita ja konsultointipalveluita. Yrityksellä on tehtaita yli kahdessakymmenessä maassa, ja se on edustettuna kaikkialla maailmassa. Yhtiön liikevaihto on 1.32 miljardia euroa. Sillä on noin 7500 työntekijää 33 maassa. Eurooppa on yhtiön päätoimialue, mutta sillä on tuotantoa ja myyntiä myös Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Suomessa on myyntiyhtiö, jonka palveluksessa on tänään 14 henkilöä.