Ropo Capital ostaa Posti Messaging -toiminnot Ruotsissa ja Norjassa

Report this content

Laskun elinkaaripalveluihin keskittynyt Ropo Capital on sopinut ostavansa Posti Messaging AB:n koko osakekannan Ruotsissa ja Posti Messaging AS:n koko osakekannan Norjassa (yhdessä “Posti Messaging Scandinavia”). Yrityskaupalla Ropo laajentaa Norjaan ja vahvistaa asemaansa Ruotsissa.

Posti Messaging Scandinavia on merkittävä suurten monikanavaisten transaktiovirtojen palveluntarjoaja Ruotsissa ja Norjassa, ja sen liiketoiminnan ydin on dokumenttienhallinnassa, asiakkuusviestintäpalveluissa sekä sähköisten ja paperisten dokumenttien tulostus- ja välityspalveluissa. Yrityksen asiakaskanta koostuu yksityisen sektorin yrityksistä sekä julkisen sektorin toimijoista, jotka haluavat yhden toimijan käsittelevän heidän laskutus- ja viestivirtansa.

Posti Messaging Scandinavian palvelutarjonta vahvistaa Ropo Capitalin laskun elinkaaripalvelua entisestään ja laajentaa prosessin kattamaan laskutuksen ja saatavien hallinnan kokonaisuuden myös Ruotsissa ja Norjassa.

Ropo Capitalilla on yli 10 000 aktiivista asiakasta. Yritysoston myötä Ropo Capitalin kautta lähetettävien laskujen ja muiden dokumenttien määrä nousee yli 170 miljoonaan. Kuopion päätoimipisteen lisäksi Ropolla on Pohjoismaissa jatkossa viisi muuta toimipaikkaa, ja henkilöstömäärä nousee noin 370 asiantuntijaan Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

”Tarjoamme asiakkaillemme ainutlaatuisen palvelukonseptin, joka ylittää perinteiset toimialarajat ja kattaa koko laskun elinkaaren hallinnan arvoketjun. Luomme asiakkaillemme lisäarvoa yhdistämällä Postin kattavan kokemuksen tehokkaasta informaatiologistiikasta Ropon johtavaan teknologiaan ja luotonhallinnan asiantuntemukseen. Meillä on Suomessa vahva markkina-asema ja tunnettu liiketoimintamalli. Nyt odotamme innolla, että voimme tarjota asiakkaillemme vastaavan kokonaisuuden myös Ruotsissa ja Norjassa,” kertoo Ropo Capitalin toimitusjohtaja Rickard Westlund.

Vuonna 2019 Posti Messaging Scandinavian liikevaihto oli noin 38 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 100. Yritysoston myötä Ropo Capital -konsernin yhteenlaskettu liikevaihto nousee noin 94 miljoonaan euroon.

”Haemme vahvaa kasvua ja johtavaa markkina-asemaa Suomen lisäksi myös muissa Pohjoismaissa. Yritysoston tavoitteena on kiihdyttää kasvuvauhtiamme entisestään ja vahvistaa laskun elinkaaripalveluamme Ruotsissa ja Norjassa,” sanoo Ropo Capitalin hallituksen puheenjohtaja Rasmus Molander.

Posti Messaging Scandinavian toimintojen myynti on osa Postin strategiaa. Suomessa Posti Messagingin toiminta jatkuu normaalisti, eikä se ole osa nyt solmittua kauppaa.

”Olemme iloisia siitä, että Posti Messaging Scandinavian ammattitaitoinen henkilökunta liittyy osaksi Ropo Capitalin laskun elinkaaripalveluiden osaajia. Yhdistämällä voimansa nämä kaksi yhtiötä voivat tarjota asiakkailleen palveluita entistä laajemmin”, sanoo Postin liiketoimintajohtaja Tero Rantaniitty. ”Uskon vahvasti, että Ropo Capital tulee olemaan mainio omistaja Posti Messaging Scandinavialle, mikä hyödyttää sekä henkilökuntaa että asiakkaita.”

Kaupan toteutuminen edellyttää Ruotsin kilpailuviranomaisten hyväksyntää ja sen arvioidaan toteutuvan vuoden 2020 loppuun mennessä.  Osapuolet ovat sopineet, että kauppasummaa ei julkisteta.

Lisätietoja:

Ropo Capital
Jenni Jantunen, Head of Brand and Marketing
puh. 044 756 9603,
jenni.jantunen@ropocapital.fi

Posti Group
Postin MediaDesk: puh + 358 (0) 20 452 3366 (ma-pe 9.00–16.00)

Ropo Capital

Ropo Capital on johtava laskun elinkaari- ja rahoituspalveluiden tarjoaja Suomessa. Kilpailemme markkinoilla teknologisena edelläkävijänä – toimintamallimme pohjautuu omaan teknologiaan ja automaatioon. Työllistämme Suomessa ja Ruotsissa noin 270 talouden ammattilaista ja kuukausittain yli 10 000 yritystä luottaa palveluihimme. Suomessa joka 6. lasku lähetetään meidän kauttamme. Tavoitteenamme on kasvaa alamme johtavaksi toimijaksi Pohjoismaissa vuoteen 2023 mennessä. www.ropocapital.fi

Posti Group

Posti on Suomen johtava posti- ja logistiikka-alan palveluyritys. Ydinliiketoimintaamme kuuluvat postipalvelut, paketit, rahti ja logistiikkaratkaisut. Meillä on maan kattavin palveluverkosto ja käymme arkipäivisin noin kolmen miljoonan kotitalouden ja yrityksen luona. Toimimme kahdeksassa maassa. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli lähes 1,6 miljardia euroa ja työntekijöitä meillä on noin 21 000. www.posti.com.

Avainsanat:

Pikafaktat

Ropo Capitalilla on yli 10 000 aktiivista asiakasta. Yritysoston myötä Ropo Capitalin kautta lähetettävien laskujen ja muiden dokumenttien määrä nousee yli 170 miljoonaan ja konsernin liikevaihto 94 miljoonaan euroon. Kaupan toteuduttua Ropo Capital työllistää noin 370 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Lainaukset

Tarjoamme asiakkaillemme ainutlaatuisen palvelukonseptin, joka ylittää perinteiset toimialarajat ja kattaa koko laskun elinkaaren hallinnan arvoketjun. Luomme asiakkaillemme lisäarvoa yhdistämällä Postin kattavan kokemuksen tehokkaasta informaatiologistiikasta Ropon johtavaan teknologiaan ja luotonhallinnan asiantuntemukseen. Meillä on Suomessa vahva markkina-asema ja tunnettu liiketoimintamalli. Nyt odotamme innolla, että voimme tarjota asiakkaillemme vastaavan kokonaisuuden myös Ruotsissa ja Norjassa.
Rickard Westlund, Ropo Capitalin toimitusjohtaja
Olemme iloisia siitä, että Posti Messaging Scandinavian ammattitaitoinen henkilökunta liittyy osaksi Ropo Capitalin laskun elinkaaripalveluiden osaajia. Yhdistämällä voimansa nämä kaksi yhtiötä voivat tarjota asiakkailleen palveluita entistä laajemmin. Uskon vahvasti, että Ropo Capital tulee olemaan mainio omistaja Posti Messaging Scandinavialle, mikä hyödyttää sekä henkilökuntaa että asiakkaita.
Tero Rantaniitty, Postin liiketoimintajohtaja