Plannja Järnforsen investoi kilpailukykyyn, kasvuun ja asiakaspalveluun

28.10.2020

Kattotuotteita valmistava ja Ruukki Constructioniin kuuluva Plannja investoi Ruotsissa, Smoolannissa sijaitsevan Järnforsenin tehtaan kilpailukyvyn kehittämiseen ja liiketoiminnan kasvuun yhteensä noin 80 miljoonaa Ruotsin kruunua. Ruukki Construction on SSAB:n tytäryhtiö

Järnforsenin kehitysohjelma investointeineen luo pohjan liiketoiminnan kannattavalle kasvulle ja vahvistaa Plannjan asemaa johtavana kattotuotetoimittajana Skandinavian markkinoilla. Investointi tukee Ruukki Constructionin kattoliiketoiminnan kasvutavoitteitta ja mahdollistaa laajemman kattotuotteiden kokonaisratkaisujen tarjonnan Ruotsissa ja Norjassa. Kattotuotekokonaisuuteen kuuluvat vesikattoprofiilit, sadevesijärjestelmät, kattoturvatuotteet, listat ja tarvikkeet sekä peltiseppätuotteet. Kehitysohjelma parantaa myös asiakaspalvelua, joka näkyy laajempana ja kilpailukykyisempänä tuotevalikoimana sekä aiempaa nopeampina toimituksina.

Järnforsenin tehtaan tehokkuutta ja kilpailukykyä parannetaan yhdellätoista uudella tuotantolinjalla - seitsemällä profilointilinjalla, kolmella sadevesijärjestelmän osia valmistavalla linjalla sekä uudella maalauslinjalla. Uusien linjojen lisäksi tehtaan automaatioastetta nostetaan ja tuotantoprosessia tehostetaan, esimerkiksi keskittämällä sekä vesikattoprofiilien että sadevesijärjestelmän osavalmistusta yhteen tilaan. Kehitysohjelmalla on iso myönteinen vaikutus myös työturvallisuuteen. Modernit ja automatisoidut tuotantolinjat ovat entistä turvallisempia ja sisäisen logistiikan kehittämisellä vähennetään sisäisiä kuljetuksia.

”On hienoa, että saamme lisää panostuksia Järnforsenin toiminnan kehittämiseen. Sillä vastaamme kiristyvään kilpailuun, jossa asiakkaat toivovat nopeita toimituksia, laajaa tuotevalikoimaa ja laatutuotteita. Plannjalle tämä merkitsee asemamme edelleen vahvistamista Skandinaviassa ja luo meille kilpailukykyisen alustan palvella asiakkaitamme myös tulevaisuudessa. Koko henkilöstömme on innolla mukana investointiohjelmassa”, kertoo Ruukin Constructionin kattoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jouni Metsämäki.

Kehitysohjelma aloitettiin keväällä 2020 ja se saadaan päätökseen vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Lisätietoja: Jouni Metsämäki, johtaja, kattoliiketoiminta
jouni.metsamaki@ruukki.com
puhelin: +358 40 544 6775

Ruukki Construction valmistaa teräkseen pohjautuvia rakentamisen tuotteita ja palveluja. Tuotteitamme käytetään kestävän kehityksen mukaisesti rakennettavissa seinissä ja katoissa. Työllistämme noin 1 400 henkilöä, ja tuotantoa meillä on 10 tehtaassa. Toimimme asiakkaiden lähellä 10 Euroopan maassa ja palvelemme heitä Ruukki ja Plannja –päätuotemerkeillä. Vertailukelpoinen liikevaihtomme vuonna 2019 oli noin 470 milj. euroa. Olemme kotoisin Pohjolasta ja osa SSAB:ta, jonka kanssa meillä on yhteinen arvopohja, sekä pitkä kokemus teräs- ja rakennusteollisuudesta. www.ruukki.fi