Ruukille kaikkien aikojen suurin saneerauskohteen julkisivutilaus

26.9.2018

Ruukin julkisivuprofiilit on valittu Vantaan Manttaalitiellä sijaitsevan logistiikkakeskuksen uusiksi julkisivuiksi. NREP-kiinteistösijoitusyhtiön omistamissa kahdessa rakennuksessa käytetään julkisivuprofiileja 8 200 neliön verran. Toimitus on suurin Ruukin koskaan saama julkisivutilaus saneerauskohteeseen. Yhtiö vastaa myös toimituksensa asennuksesta.

NREP kunnostaa vuosina 1982 ja 1990 rakennetut kiinteistöt julkisivuineen. Rakennusten yhteispinta-ala on yli 22 500 neliömetriä. Rapautuneet ja likaiset julkisivut korvataan Ruukin Venice S10 –julkisivuprofiileilla.

”Saneerauksella tavoitellaan raikasta, eheää ja rakennusteknisesti toimivaa kokonaisuutta. Vanha kuorijärjestelmä asetti melkoisia suunnittelu- ja toteutushaasteita, mutta nyt rakenne nousee haasteesta eduksi”, toteaa NREP:in johtava rakennusteknologian ja kestävän kehityksen asiantuntija Petri Ahola.

Rakennukset sijaitsevat Aviapoliksen lentokenttäkaupungissa, ja saneerauksen on suunnitellut arkkitehti Marjut Aramo Arkkitehtiruutu Oy:stä. Suunnittelun päämääränä oli betonielementtisten julkisivujen saneeraus edustaviksi ja alueen kaavaan soveltuviksi, kustannustehokkaasti. Valaistusta käytetään visuaalisena tehokeinona ja molemmissa kiinteistöissä on omat tehostevärinsä. Teräksiset ja alumiiniset julkisivut ovat väriltään punaruskeita ja turkoosinsinisiä.

”Design Venice 10 –julkisivuprofiileilla saadaan tehtyä kustannustehokkaasti ja nopealla aikataululla tasokasta julkisivua. Sillä luodaan sileän pinnan vaikutelma kuitenkin niin, ettei pintaan tule heijasteita. Profiilit antavat myös sääsuojan vanhalle julkisivulle, ne on helppo kiinnittää rakenteeseen ja ne toimivat kosteusteknisesti hyvin, sillä taustalle jää tuulettuva ilmatila. Myös tehosteväreille oli runsaasti vaihtoehtoja”, perustelee arkkitehti Marjut Aramo Ruukin tuotteiden valintaa.

”Ruukki on luotettava yhteistyökumppani, jolla on laadukas tuote ja kohteeseen sopiva värimaailma. Projektin kartoitus- ja tarjousvaihe oli toteutettu erinomaisesti ja heillä oli hyvin asiakaskeskeinen ja innovatiivinen lähestyminen koko projektiin. Myös kokonaishinnoittelu oli kilpailukykyinen”, kertoo Petri Ahola syistä Ruukin julkisivun valintaan.

Saneerausprojektista vastaa Finestcon Oy. Julkisivun asennukset aloitettiin vuoden 2018 heinäkuussa ja suunnitelman mukaan ne saadaan päätökseen joulukuun puoleenväliin mennessä.

Lehdistöpalvelu: Tapani Tuominen, puh. 050 314 3131, tapani.m.tuominen@ruukki.com

Ruukki Construction palvelee rakennusalan asiakkaita. Toimitamme asiakkaittemme liiketoimintaa edistäviä tuotteita ja palveluja aina suunnittelusta asennukseen. Yritysasiakkaisiimme kuuluvat muun muassa rakennuttajat ja rakennusyritykset. Henkilöasiakkaita palvelemme katon rakentamisessa, katteiden ja tarvikkeiden valmistuksesta asennuspalveluun. Vesikatoissa tuotemerkkeinämme ovat Ruukki ja Plannja. Vähittäiskauppojen lisäksi palvelemme katonrakentajia Ruukki Express- ja Plannja-myymälöissä , yhdeksässä maassa. Ruukki Construction työllistää noin 2 500 työntekijää ja tuotantoa meillä on 15 tehtaassa. Vertailukelpoinen liikevaihto vuonna 2017 oli 5,773 mrd SEK . Ruukki Construction on SSAB:n tytäryhtiö. SSAB on pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö, jolla on toimintaa yli 50 maassa. Yhtiö on noteerattu NASDAQ OMX Tukholmassa ja Helsingissä. www.ruukki.fi