Ruukin tilauskirjassa useita merkittäviä hankkeita Ruotsissa

9. kesäkuuta 2016

Ruukilla on meneillään useita isoja projektitoimituksia Ruotsissa. Jokaiseen toimitukseen kuuluu teräsrungon valmistuksen lisäksi myös sen suunnittelu ja asennus.

”Ruukilla on pitkäaikaista kokemusta teollisuus-, logistiikka-, varasto- ja vähittäiskauppatilojen rakennushankkeista. Asiakkaamme arvostavat kykyämme vastata teräsrakenteiden valmistamisen lisäksi niiden suunnittelusta ja asennuksesta. Ruukki pystyy palvelemaan asiakasta tehokkaasti myös suurissa hankkeissa”, sanoo liiketoimintajohtaja Esko Vattulainen, joka johtaa Ruukin projektiliiketoimintaa Pohjoismaissa.

Esko Vattulaisen mukaan nykyiset hankkeet vaikuttavat myös Suomen tuotantoon. Suurin osa Peräseinäjoen ja Ylivieskan tehtaiden lomautuksista on voitu päättää. Nämä tehtaat palvelevat Ruukin projektiliiketoimintaa.

Muutamia Ruotsissa käynnissä olevia hankkeita

Elektroskandia rakentaa Ruotsin Örebrohon uutta logistiikkakeskusta elektronisten komponenttien ja kodinkoneiden liiketoimintansa tueksi. Uuden rakennuksen kokonaislattiapinta-ala on 50 000 neliömetriä, mikä vastaa yli kuutta täysimittaista jalkapallokenttää. Ruukki suunnittelee, toimittaa ja asentaa teräsrungon, kattorakenteen kantavat katteet sekä seinien sandwich-paneelit. Ruukin toimitus sisältää myös rakenteiden palosuojauksen. Teräsrakenteiden lisäksi Ruukki toimittaa myös rakennuksen ikkunat ja ontelolaatat. Ruukin toimituksen arvo on noin 7 miljoonaa euroa.

Ruukki on mukana pakkausmateriaalivalmistaja PAC:n Örebrohon tulevan uuden logistiikkakeskuksen rakennushankkeessa. Ruukin toimitus sisältää teräsrungon, kantavien katteiden sekä seinien sandwich-paneelien suunnittelun, valmistuksen ja asennuksen. Logistiikkarakennuksen kokonaislattiapinta-ala on noin 25 000 neliömetriä. Rakennuksen omistaa kiinteistösijoittaja Västerstaden. Ruukin toimituksen arvo on noin 2,5 miljoonaa euroa.

Ruukki valittiin meijeriosuuskunta Skånemejerierin rakennushankkeeseen teräsrungon ja komponenttien toimittajaksi. Skånemejerier rakentaa korkeavaraston Malmöhön.  Teräsrungon lisäksi Ruukki toimitti myös  kantavat katteet varaston kattoon ja sandwich-paneelit seiniin. Ruukki vastasi myös teräsrungon ja muiden toimitettujen komponenttien suunnittelusta, valmistuksesta ja asennuksesta. Ruukilla on aiempaa kokemusta korkeavarastojen rakentamisesta. Hankkeen pääurakoitsija on rakennusyhtiö Skanska.  Ruukin toimituksen arvo on noin 1,5 miljoonaa euroa.

Lue lisää hankkeista osoitteessa www.ruukki.fi Uutiset ja tapahtumat ‑osiossa otsikolla ”Ruukin tilauskirjassa useita merkittäviä hankkeita Ruotsissa”.

Lisätietoja: liiketoimintajohtaja Esko Vattulainen, Ruukki Construction, puh. +358 500 488 364 esko.vattulainen@ruukki.com tai liiketoiminta-alueen päällikkö Magnus Thelm, puh. +46 70 983 3412, magnus.l.thelm@ruukki.com

Ruukki Construction palvelee rakennusalan asiakkaita. Toimitamme asiakkaittemme liiketoimintaa edistäviä tuotteita ja palveluja aina suunnittelusta asennukseen. Yritysasiakkaisiimme kuuluvat muun muassa rakennuttajat ja rakennusyritykset. Henkilöasiakkaita palvelemme katon rakentamisessa, katteiden ja tarvikkeiden valmistuksesta asennuspalveluun. Vesikatoissa tuotemerkkeinämme ovat Ruukki ja Plannja. Vähittäiskauppojen lisäksi palvelemme katonrakentajia Ruukki Express- ja Plannja-myymälöissä , yhdeksässä maassa. Ruukki Construction työllistää noin 3 000 työntekijää ja tuotantoa meillä on 15 tehtaassa. Vertailukelpoinen liikevaihto vuonna 2015 oli 5,374 mrd SEK  (~ 574 m €). Ruukki Construction on SSAB:n divisioona. SSAB on pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö, jolla on toimintaa yli 50 maassa. Yhtiö on noteerattu NASDAQ OMX Tukholmassa ja Helsingissä. www.ruukki.fi