Ruukki ja Nrep Logicenters toteuttavat Tampereelle uniikin logistiikkakeskuksen Ruukki LowCarbon -tuotteilla

14.8.2024 klo 9

Ruukki Construction, osa SSAB-konsernia, on allekirjoittanut sopimuksen Nrepin logistiikkaliiketoiminnasta vastaavaan Logicentersin kanssa ainutlaatuisen logistiikkakeskuksen toimittamisesta Tampereelle. Rakennuksen elinkaaripäästöt ovat huomattavasti tavanomaista pienemmät, sillä sen seinät tehdään uudenlaisista vähähiilisistä Ruukki® LowCarbon -tuotteista.

Ruukki toimittaa LowCarbon-tuoteperheeseen kuuluvia sandwich-paneeleja ja design-profiileja logistiikkakeskukseen, jota Logicenters rakennuttaa Tampereen Hervantaan. Asennusurakoitsijana toimii Teräselementti Oy. Pinta-alaltaan 30 000 m2:n kiinteistöön toimitetaan noin 10 000 m2 uuden sukupolven kierrätyspohjaisesta SSAB Zero™-teräksestä valmistettuja sandwich-paneeleita sekä 500 m2 SSAB Fossil-free™ -teräksestä valmistettuja design-profiileita.

Ruukki LowCarbon-tuotteita valitsemalla rakennuksen kuorirakenteen ilmastovaikutus on jopa 50% pienempi kuin valitsemalla tuotteita, jotka tehdään perinteisesti valmistetusta teräksestä.

Toukokuussa Ruukin lanseeraaman LowCarbon-tuotevalikoiman pilottituotteet toimitetaan asiakkaalle vuoden 2024 toisella ja kolmannella neljänneksellä, ja rakennuksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2024 loppuun mennessä.

”Ruukin vähähiiliset rakennustuotteet sopivat täydellisesti kestävän kehityksen tavoitteisiimme ja huippumoderniin logistiikkakeskukseemme. Vähähiilisten tuotteiden valinnan lisäksi panostamme käytönaikaiseen energiatehokkuuteen asentamalla katolle aurinkopaneelit ja käyttämällä maalämpöä kohteen lämmityksessä. Tavoittelemmekin kiinteistölle BREEAM Excellent-tason ympäristösertifikaattia” sanoo Sanna Vikström, Kehitysjohtaja, Logicenters/Nrep.

”Olemme ylpeitä, kun voimme viedä tuotteillamme rakentamista kohti hiilineutraaliutta. LowCarbon-tuotteemme auttavat asiakkaita saavuttamaan tiukatkin hiilijalanjälkitavoitteet rakennuksille, sanoo Suomen seinä- ja kattorakenteet -liiketoiminnasta vastaava johtaja Jani Backlund.

Lisätietoja:
Jani Backlund Suomen seinä- ja kattorakenteet -liiketoiminnasta vastaava johtaja, Ruukki Construction, jani.backlund@ruukki.com

Ruukki Construction valmistaa teräkseen pohjautuvia rakentamisen tuotteita ja palveluja. Tuotteitamme käytetään kestävän kehityksen mukaisesti rakennettavissa seinissä ja katoissa. Työllistämme noin 1 350 henkilöä, ja tuotantoa meillä on 13 tehtaassa. Toimimme asiakkaiden lähellä 10 Euroopan maassa ja palvelemme heitä Ruukki ja Plannja –päätuotemerkeillä. Vertailukelpoinen liikevaihtomme vuonna 2023 oli noin 505 milj. euroa. Olemme kotoisin Pohjolasta ja osa SSABta, jonka kanssa meillä on yhteinen arvopohja, sekä pitkä kokemus teräs- ja rakennusteollisuudesta. www.ruukki.fi