Ruukki ostaa ruotsalaisen Dala-Profil AB:n osake-enemmistön

2.2.2022

Ruukki Construction on sopinut ostavansa ruotsalaisen ohutlevyratkaisujen tarjoaja Dala-Profil AB:n osake-enemmistön (90 %). Dala-Profilin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 191 miljoonaa kruunua (noin 19 miljoonaa euroa) ja yhtiön liikevoittoprosentti hieman Ruukki Constructionia korkeampi. Yrityskauppa tukee Ruukin kattoliiketoiminnan strategiaa ja täydentää yhtiön tarjontaa pohjoismaisilla kotimarkkinoilla. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä.

Dala-Profilin pitkäaikainen omistaja Rolf Sandström perusti yhtiön vuonna 1980. Viime vuosina yhtiötä ovat johtaneet Sandströmin tytär ja yhtiön omistaja Ulla Spånberg sekä vähemmistöosakas ja toimitusjohtaja Carl Sahlin. Keski-Ruotsin Borlängessä sijaitseva yhtiö työllistää 35 työntekijää ja tarjoaa teräsohutlevyihin perustuvia ratkaisuja kattoihin ja julkisivuihin. Yrityskaupan toteuduttua toimitusjohtaja Carl Sahlin pysyy vähemmistöosakkaana ja jatkaa yhtiön toimitusjohtajana. Dala-Profil jatkaa itsenäisenä yrityksenä omalla vakiintuneella brändillään osana Ruukki Constructionia.

”Olemme iloisia voidessamme toivottaa uudet Dala-Profil -kollegat Ruukki-perheeseen. Strategiamme mukaisesti pyrimme myös jatkossa tarjoamaan asiakkaillemme kokonaisia kattoratkaisuja. Tämä yrityskauppa mahdollistaa meille entistä tehokkaamman toiminnan Ruotsissa, mikä on yksi päämarkkina-alueistamme. Dala-Profilin vahva asiakaskunta, ammattitaitoinen henkilökunta ja syvä tuoteosaaminen sekä joustavat toimituskonseptit täydentävät meitä täydellisesti”, kertoo Ruukin kattoliiketoiminnan johtaja Jouni Metsämäki.

”Dala-Profil on perheyritys, jolla on vahvat perinteet. Vastataksemme asiakkaidemme tarpeisiin, olemme vuosien varrella järjestelmällisesti kehittäneet liiketoimintaamme ja tuotevalikoimaamme. Omistajanvaihdos antaa työntekijöillemme erinomaisen pohjan jatkokehittymiselle ja mahdollistaa sen, että voimme entistä paremmin palvella asiakkaitamme niin, että myös heidän liiketoimintansa kehittyy", sanoo Dala-Profilin toimitusjohtaja Carl Sahlin.

Kuvassa: Sami Eronen, Carl Sahlin, Jouni Metsämäki ja Ulla Spånberg

Lisätietoja medialle:
Jouni Metsämäki, Head of Roofing, Ruukki Construction

jouni.metsamaki@ruukki.com
puh. 040 544 6775

Ruukki Construction valmistaa teräkseen pohjautuvien rakentamisen tuotteita ja palveluja. Tuotteitamme käytetään kestävän kehityksen mukaisesti rakennettavissa seinissä ja katoissa. Työllistämme noin 1 400 henkilöä, ja tuotantoa meillä on 10 tehtaassa. Toimimme asiakkaiden lähellä 10 Euroopan maassa ja palvelemme heitä Ruukki ja Plannja –päätuotemerkeillä. Vertailukelpoinen liikevaihtomme vuonna 2021 oli noin 590 milj. euroa. Olemme kotoisin Pohjolasta ja osa SSABta, jonka kanssa meillä on yhteinen arvopohja, sekä pitkä kokemus teräs- ja rakennusteollisuudesta.