Ruukki toimittaa kaikkien aikojen ensimmäiset fossiilivapaasta teräksestä valmistetut rakennustuotteet

22.6.2023

Ruukki Construction, osa SSAB-konsernia, pilotoi ensimmäisenä maailmassa fossiilivapaan teräksen käyttöä rakennustuotteissa yhdessä valittujen asiakkaiden kanssa. Maailman ensimmäiset fossiilivapaasta teräksestä valmistetut katto- ja seinärakenteet toimitetaan vuoden 2023 kolmannesta neljänneksestä alkaen strategisille asiakkaille Ruotsissa ja Suomessa.

Ruukki toimittaa kaikkien aikojen ensimmäiset fossiilivapaasta teräksestä valmistetut sandwich-paneelit, julkisivutuotteet ja kattotuotteet tarkoin valituille asiakkaille, joilla on vahva kestävän kehityksen agenda. Fossiilivapaasta teräksestä valmistetut pilottituotteet valmistetaan Ruukin Alajärven ja Vimpelin tehtailla Suomessa, Pärnun tehtaalla Virossa sekä Plannjan Järnforsenin tehtaalla Ruotsissa. Tuotteiden valmistusvaiheen päästöt pyritään minimoimaan käyttämällä vihreää energiaa sekä valitsemalla materiaali- ja logistiikkavaihtoehtoja, joiden ympäristövaikutus on mahdollisimman pieni.

"Tavoitteenamme on johtaa globaali terästeollisuus kohti hiilidioksidivapaata tulevaisuutta. Rakentaminen on yksi tärkeimmistä terästä käyttävistä teollisuudenaloista, ja sen osuus teräksen maailmanlaajuisesta kysynnästä on yli 50 prosenttia. Tuomalla fossiilivapaan teräksen rakennustuotteisiin voimme yhdessä auttaa rakennus- ja kiinteistöalaa pienentämään rakennetun ympäristön hiilijalanjälkeä merkittävästi", sanoo Thomas Hörnfeldt, SSAB:n VP Sustainable Business.

"Olemme erittäin ylpeitä siitä, että SSAB:n osana voimme maailman ensimmäisenä yrityksenä toimittaa fossiilivapaasta teräksestä tehtyjä rakennustuotteita asiakkaille. Fossiilivapaa raaka-aine vähentää tuotteidemme elinkaarivaikutuksia merkittävästi, mutta teemme paljon muutakin vähentääksemme ympäristövaikutuksiamme. Kehitämme jatkuvasti prosessejamme ja tuotevalikoimaamme, jotta voimme tulevaisuudessa toimittaa asiakkaillemme hiilineutraaleja rakennustuotteita", sanoo Sami Eronen, Ruukki Constructionin toimitusjohtaja.

Jo vuonna 2019 tehdyn vastuullisuuslupauksensa mukaisesti Ruukki on sitoutunut olemaan ensimmäinen yritys, joka tarjoaa fossiilivapaasta teräksestä valmistettuja rakennustuotteita. Ruukki on systemaattisesti vähentänyt toimintansa päästöjä, tavoitteenaan saavuttaa 25 prosentin päästövähennykset vuoteen 2026 mennessä. Monivuotinen investointiohjelma tähtää siihen, että toiminnan ja tuotevalikoiman ympäristövaikutukset olisivat jatkossa mahdollisimman pienet.

Lisätietoja:

Sami Eronen, toimitusjohtaja, Ruukki Construction, sami.eronen@ruukki.com

Ruukki Construction valmistaa teräkseen pohjautuvia rakentamisen tuotteita ja palveluja. Tuotteitamme käytetään kestävän kehityksen mukaisesti rakennettavissa seinissä ja katoissa. Työllistämme noin 1 500 henkilöä, ja tuotantoa meillä on 13 tehtaassa. Toimimme asiakkaiden lähellä 10 Euroopan maassa ja palvelemme heitä Ruukki ja Plannja –päätuotemerkeillä. Vertailukelpoinen liikevaihtomme vuonna 2022 oli noin 646 milj. euroa. Olemme kotoisin Pohjolasta ja osa SSABta, jonka kanssa meillä on yhteinen arvopohja, sekä pitkä kokemus teräs- ja rakennusteollisuudesta. www.ruukki.fi