Uusi energiatehokas Ruukki Patina –paneeli sävyttää julkisivumuodin

LEHDISTÖTIEDOTE
27.5. 2021

Ruukki Construction tuo kesäkuussa 2021 markkinoille uuden Ruukki® Patina –paneelin, jossa yhdistyvät sekä energiansäästö että jo pitkään toivottu, rakennusten julkisivuun uutta ilmettä tuova patinoituva pinta. Ruukki Patinan julkisivupinta on valmistettu Cor-Ten®-teräksestä, joka on erityisesti arkkitehtien suosiossa.

Ruukki Patina –paneeli on samalla myös energiapaneeli, jonka ilmatiiveys säästää rakennuksen energiakustannuksista jopa 20 prosenttia. Vähentynyt energiankulutus alentaa myös käytönaikaisia hiilidioksidipäästöjä ja parantaa rakennusten LEED- ja BREEAM-luokitusta.

Ekologiselta kannalta Cor-Ten-teräs on yksi parhaimmista valinnoista, sillä se on pinnoittamatonta materiaalia ja käyttöikänsä jälkeen 100-prosenttisesti kierrätettävissä.

Ruukin tuotekehitystyö on panostanut paneelin käytettävyyteen ja kestävyyteen. Ruukki Patina -paneeleihin on suunniteltu korroosiota estävä liitosrakenne, joka on toteutettu niin, ettei teräksen patinoituminen etene saumakohtiin ja siten haurastuta rakennetta. Ruukki on hakenut ratkaisulle patenttia. Patina-paneeli on pitkäikäinen ja ajan kuluessa sen ruskea pinta patinoituu, josta johtuen se korjaa itse itsensä, mikäli pintaan jostakin syystä pieniä naarmuja tulisi.

Ruukki Patina on niin sanottu sandwich-paneeli, joka on esivalmistettu seinäelementti, jossa kahden teräsohutlevyn välissä on eristekerros. Teollisuus- ja logistiikkarakennusten lisäksi sandwich-paneeleja käytetään kaupan alan rakennuksiin, mutta ne soveltuvat erinomaisesti myös muihin rakennustyyppeihin.

Ruukki Patina –paneeleja valmistetaan Ruukin Alajärven tehtaalla Suomessa ja Obornikin tehtaalla Puolassa.

Lisätietoja antaa: Jani Backlund, business director, jani.backlund@ruukki.com puh. 040 549 5023

Ruukki Construction valmistaa teräkseen pohjautuvia rakentamisen tuotteita ja palveluja. Tuotteitamme käytetään kestävän kehityksen mukaisesti rakennettavissa seinissä ja katoissa. Työllistämme noin 1 400 henkilöä, ja tuotantoa meillä on 10 tehtaassa. Toimimme asiakkaiden lähellä 10 Euroopan maassa ja palvelemme heitä Ruukki ja Plannja –päätuotemerkeillä. Vertailukelpoinen liikevaihtomme vuonna 2020 oli noin 470 milj. euroa. Olemme kotoisin Pohjolasta ja osa SSABta, jonka kanssa meillä on yhteinen arvopohja, sekä pitkä kokemus teräs- ja rakennusteollisuudesta.SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö, jolla on työntekijöitä yli 50 maassa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com