S-ryhmän ravintoloissa tarjoillaan vastuullista ruokaa - Vastuullisuuskatsaus 2014 on julkistettu

Sokos Hotellien hotelliravintolat sekä S-ryhmän ravintolaketjut panostavat ruoan laatuun ja turvallisuuteen sekä erityisryhmien palveluun. Elintarviketurvallisuuden varmistaminen on ensisijaisen tärkeää ja raaka-ainevalinnoissa käytetään mahdollisimman paljon kotimaisia raaka-aineita.

Sokos Hotellien ja S-ryhmän ravintoloiden tuotekehityksessä huomioidaan erityisesti ruoan laatu, tuoreus, terveellisyys, kestävä tuotantotapa ja raaka-aineiden puhtaus.

Ravintola-annoksissa käytetään mahdollisimman paljon kotimaisia raaka-aineita. Muun muassa kaikki Fransmanneissa, Amarilloissa ja Rossoissa tarjoiltava pihviliha on kotimaista, samoin kaikissa ketjuravintoloissa valmistettava broileri. Rosson pepperoni ja pizzakinkku ovat myös kotimaista.

Lähiseudun tuottajien tarjontaa ja luomuruokaa lisätään ravintoloiden valikoimiin koko ajan. Tällä hetkellä valikoimista löytyy mm. 92 Joutsenmerkittyä tuotetta, 141 luomu- ja 45 Reilun kaupan tuotetta.

Kasvatetun kalan osalta tavarantoimittajilta edellytetään, että ravintoloihin tuleva kala on kestävästi kasvatettua. S-ryhmä ei hyväksy ympäristölle haitallisten kalastustapojen käyttöä kuten dynamiitti tai myrkylliset aineet. S-ryhmän ravintoloiden syväpaistoöljyssä käytetty palmuöljy on ollut GreenPalm -sertifioitua palmuöljyä jo usean vuoden ajan.

Ravintoloissa elintarviketurvallisuutta valvotaan Oiva-raportoinnilla. Oivassa arvioidaan hymynaamoin yrityksen elintarviketurvallisuutta, kuten elintarvikehygieniaa ja tuoteturvallisuutta. Oiva-raportointia koordinoi Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.

Kaikkien ravintoloiden Oiva-raportit löytyvät osoitteesta https://www.oivahymy.fi

Erityisryhmät ja erityisruokavaliot pyritään huomioimaan kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Ketjuravintoloiden ruokalistoilta löytyvät kaikki yleisimmät ruokavaliomerkinnät, laktoositon, vähälaktoosinen ja gluteeniton. Rossojen ruokalistalla on huomioitu myös vegaanit.

Rosso-, Amarillo- ja Fransmanni-ravintoloissa on omat pistekirjoitusruokalistat näkövammaisille.

Vastuullisuuskatsaus 2014 on ilmestynyt. Lue lisää Sokos Hotellien, hotelliravintoloiden ja S-ryhmän ketjuravintoloiden vastuullisuudesta täältä: https://www.sokoshotels.fi/fi/tietoa-meista/vastuullisuus-sokos-hotelleissa

Lisätietoja: Katri Sedoff, Markkinointipäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 040 864 4553, s-posti katri.sedoff@sok.fi

Tutustu S-ryhmän ravintolatarjontaan: http://www.raflaamo.fi

Sokos Hotellien ja S-ryhmän ravintoloiden vastuullisuuskatsaus on julkistettu.