Suomalaisten suosikki-ristorante Rosso täyttää 40 vuotta

Rosso tutustutti suomalaiset 40 vuotta sitten pizzaan, herkkuun, jota oli lomamatkoilla jo maisteltukin. Tutuiksi tulivat Rossojen puna-valkoruutuisilla liinoilla katetuissa pöydissä myös monet meillä uudet raaka-aineet, kuten katkaravut, valkosipuli ja rucola. Pizza elää jälleen ruokatrendien huipulla ja Rosso jatkaa italialaisten makujen tarjoilua elämäniloisella otteella. Uusia makuelämyksiä nostetaan klassikoiden rinnalle.

Pizza di dimensioni enormi eli illallista Italian tapaan

Rossoissa ajankohtaiset ruokatrendit, kuten kasvisruoan suosio, terveellisyys ja yksilölliset mieltymykset näkyvät asiakkaiden toiveissa, mutta klassikkoannokset ovat ja pysyvät. Pizzalistan kestosuosikki on ollut vuosikymmenestä toiseen kinkkua, sinihomejuustoa ja ananasta sisältävä Al Capone. Myös Alla Rosso ja Quattro Stagioni maistuvat.

Napolilaisten pizzojen haastajaksi on nyt asettumassa roomalainen artesaanipizza, jonka täytteeksi valitaan vaikka bresaolaa, artisokkaa ja granaattiomenaa. Muutamissa Rossoissa on jo käytössä elävän tulen uuni, jossa paistuessa pizzaelämys viedään ihan uudelle tasolle.

”Pizza on jälleen todella trendikäs ruoka, mutta uusia makuja ja muotoja haetaan. Rosson roomalainen pizza tuli listalle pari vuotta sitten, ja sai heti suuren suosion. Uskoisin, että tämä pizza maistuu asiakkaille siksikin, että se sopii mainiosti kaverin kanssa jaettavaksi ja kevään iloisten juhlahetkien tarjoiluksi”, kertoo Rosson ketjupäällikkö Merja Helistö. ”Rosso on aina ollut monenlaisten seurueiden kohtaamispaikka, jonne tullaan viettämään elämän tärkeitä hetkiä.”

Fare una spaghettata? Siis jotakin uutta.

Makuja on viety Rossoissa matkan varrella entistä italialaisempaan suuntaan, ja annosten italialaiset nimet tuotu menulle. Raastepöytä on vaihtunut antipasto-pöydäksi, viinilista täysin italialaiseksi ja menulle tuotu uusia saapasmaan herkkuja, kuten risotot, focacciat ja carpacciot. Kevääseen ja kesään sopii mainiosti uutuusannos Pasta mare, jossa katkaravut ja savulohi ovat saaneet seurakseen pirskahtelevaa valkoviiniä. Jälkiruokalistalla maistellaan raikasta Frutti Di Boscoa pannacottan ja gelaton rinnalla.

Italialaisuus on elämäniloinen innoittaja, joka näkyy, kuuluu ja maistuu jatkossa yhä vahvemmin Rossoissa ympäri Suomen. Tutut ja uudet italialaiset maut sekä ravintoloiden uusi, raikas profiili elävän tulen pizzauuneineen houkuttavat vanhoja ja uusia Rosson ystäviä herkuttelemaan yhdessä. Ruokaillessa kukaan ei vanhene.

Lisätietoja: Merja Helistö, ketjupäällikkö, Rosso-ravintolat, puh. 010 768 2851, s-posti merja.helisto@sok.fi

Rosso

Rosso on vuonna 1978 perustettu suomalainen ravintolaketju, jonka italialaisesta ruoasta ja iloisen rennosta tunnelmasta suomalaiset ovat nauttineet jo viidellä vuosikymmenellä. Rosson intohimona on tarjota paikka iloiselle yhdessäololle sekä parhaalle pizzalle, pastalle ja viineille. Rosso-ketjuun kuuluu tällä hetkellä 28 ravintolaa 27 paikkakunnalla. www.raflaamo.fi/fi/rosso