Vuoden Rosso 2009 –tunnustus Kokkolaan

Kokkolan Rosso-ravintola valittiin vuoden Rossoksi. Kokkolan valinnan ratkaisivat ravintolan asiakkaiden tyytyväisyys ja hyvä paikallinen maine, sekä toiminnan tuloksellisuus ja henkilöstöstä huolehtiminen.

Vuoden Rossoksi valikoitui 20-vuotias Rosso-ravintola Keski-Pohjanmaalta Kokkolasta. Vaakakupissa painoivat eniten paikallismarkkinointiponnistukset, joilla Kokkolan Rosso on rakentanut pitkäjänteisellä työllä erinomaisen paikallisen maineen valtakunnallista Rosso-konseptia hyödyntämällä. Valintaa puolsi myös Kokkolan Rossossa tehty hyvä henkilöstötyö. – Rosso Kokkolan tiimi on oma-aloitteista, innostuvaa, vastuuntuntoista ja tuloshakuista. Siitä kertovat lukuisat tapahtumat, joihin tiimin jäsenet ovat uskaliaasti ja määrätietoisesti lähteneet mukaan, ketjupäällikkö Merja Helistö SOK:lta sanoo. Myös johtaminen on esimerkillistä Kokkolassa. Ravintolapäällikkö Vaula Salo on pitkän työuransa aikana jaksanut kehittää itseään ja henkilöstöään vastaamaan asiakkaiden odotuksiin. Kokkolassa arvostetaan henkilöstöä ja heitä johdetaan vahvalla osaamisella, kuten tulostavoitteiden asettamisella ja niiden toteutumisen seurannalla. Tavoitteiden toteutumisesta tiedotetaan henkilöstöä riittävästi, mikä edesauttaa henkilöstön työtyytyväisyyttä. Rosso Kokkolan toiminta on tuloksellista. Se on parantanut kannattavuuttaan merkittävästi kaikilla tunnusluvuilla mitattuna. Vuoden Rosso on Rosso-ketjun kiertopalkinto, joka annetaan ansioituneelle yksikölle vuodeksi kerrallaan. Lisätietoja: Rosso-ketjupäällikkö Merja Helistö, SOK, puh 010 76 82851, s-posti: merja.helisto@sok.fi. Rosso on lapsiperheitä monipuolisesti huomioiva ravintola. Rosso-ravintolat ovat tarjonneet italialaishenkistä ruokaa suomalaiseen makuun jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Rosson ruokatarjonta on vuosien myötä pysynyt aina ajan hengessä, klassikoita kunnioittaen. Esimerkiksi ruokien terveellisyyttä on ajateltu valmistustapojen erilaisilla valinnoilla, erityisillä kevytannoksilla ja kalorien julkistamisella. Myös suolan käyttöä on vähennetty. Esimerkiksi lasten ranskalaiset tarjotaan Rossossa ilman suolaa. Rosso on S-ryhmän ja koko Suomen suurin ravintolaketju. Ensimmäinen Rosso avattiin Lahden keskustaan vuonna 1978. Tällä hetkellä ravintoloita on Suomessa 41 ja yksi Tallinnassa. Ketju työllistää noin 700 henkilöä. www.rosso.fi