Saab käynnistää Gripenin valmistuksen Brasiliassa

Saabin ensimmäinen uuden Gripen E/F ‑hävittäjän osia valmistava tehdas Ruotsin ulkopuolella, Saab Aeronáutica Montagens (SAM), on saavuttanut tärkeän välitavoitteen aloittaessaan tuotantonsa. Tuotantolaitos valmistaa Gripenin rungon osia, jotka toimitetaan kokoonpanolaitoksiin: Ruotsin Linköpingiin ja Embraerin tehtaalle Brasilian Gavião Peixotoon.

Vuonna 2014 Saab allekirjoitti Brasilian hallituksen kanssa sopimuksen 36 Gripen E/F -hävittäjän kehityksestä ja valmistuksesta. Viime vuoden syyskuussa ensimmäinen Gripen E/F toimitettiin Brasilialle ja koneen koelento-ohjelma käynnistyi. Nyt on saavutettu seuraava välitavoite, kun Gripenin tuotanto käynnistyy SAM-tuotantolaitoksella, joka sijaitsee São Bernardo do Campon kaupungissa São Paulon alueella.

Ensimmäiset SAM:n valmistamat Gripen-hävittäjän osat ovat peräkartio ja yksipaikkaisen version rungon etuosa. Jatkossa tuotantoon tulevat myös ilmajarrut, rungon takaosa, siipien salkolaatikot ja kaksipaikkaisen version rungon takaosa.

”Tämä on jälleen yksi Gripen-hankkeen Transfer of Technology (ToT) -ohjelman tuloksista. Brasilialaisten insinöörien ja kokoonpanotyöntekijöiden Saabin tehtailla saama perusteellinen teoreettinen ja käytännön koulutus muodosti perustan, jonka ansiosta SAM:n tuotantolinjan laatuvaatimukset ovat samat kuin tehtaallamme Ruotsissa”, kertoo Saabin Aeronautics-liiketoiminta-alueen johtaja Jonas Hjelm.

SAM työllistää tällä hetkellä yli 70 hyvin koulutuettua työntekijää, joista puolet on osallistunut tai osallistuu parhaillaan ToT-ohjelmaan Ruotsissa. Näistä työntekijöistä osa on jo suorittanut koulutuksensa ja palannut aloittamaan tuotannon Brasiliassa.

Lisätietoja:

Saab Press Centre

www.saab.fi

Seuraa meitä twitterissä: @saabfi ja @saab

Saab palvelee maailman markkinoita tarjoamalla maailman johtavia tuotteita, palveluita ja ratkaisuja sotilas- ja siviiliturvallisuuden alalla. Saab toimii ja työllistää kaikilla mantereilla. Innovatiivisen, yhteistyöluontoisen ja käytännönläheisen ajattelumaailman kautta Saab suunnittelee, soveltaa ja kehittää uusia teknologioita vastaamaan jatkuvasti muuttuviin asiakkaan tarpeisiin.