Saab sai Puolalta tilauksen ennakkovaroitus- ja valvontalentokoneista

Saab on saanut Puolan puolustusministeriöltä tilauksen kahdesta Saab 340 ennakkovaroitus- ja valvontalentokoneesta (AEW). Tilauksen arvo on 52,5 miljoonaa Euroa (noin 600 miljoonaa SEK) ja sopimuskausi on 2023-2025.

Nämä ennakkovaroitus- ja valvontajärjestelmät käsittävät Saabin edistyksellisellä Erieye-tutkalla varustetut Saab 340 -lentokoneet. Sopimus sisältää myös maakaluston sekä paikalliset logistiikka- ja tukipalvelut.

"Saabilla on jo useita vuosia ollut tiivis suhde Puolan puolustusministeriöön ja tämä tilaus vahvistaa kumppanuuttamme entisestään. Olemme ylpeitä saadessamme vahvistaa entisestään Puolan asevoimien suorituskykyä ennakkovaroitus- ja valvontalentokoneratkaisullamme,” sanoo Carl-Johan Bergholm, Saabin Surveillance-liiketoiminta-alueen johtaja.

Saab 340 AEW, yhdessä siihen liittyvän maakaluston kanssa, tarjoaa tarkkaa ja ajankohtaista tilannekuvaa, jota voi hyödyntää niin sotilas- kuin siviilitehtävissä, mukaan lukien ilmavalvonnan tehtävät ja pelastusoperaatiot.

Saab’s Erieye AEW/AEW&C -järjestelmiä on myyty eri konfiguraatioissa jo yhdeksään maahan, mikä tekee siitä yhden maailman käytetyimmistä ennakkovaroitus- ja valvontalentokonejärjestelmistä.

Saab Press Centre

Saab on johtava puolustus- ja turvallisuusalan yhtiö, jonka tehtävä on auttaa valtioita suojelemaan asukkaitaan ja yhteiskuntaansa. 19 000 ammattitaitoisen työntekijänsä avulla Saab kehittää jatkuvasti uudenlaista teknologiaa luodakseen turvallisemman, kestävämmän ja oikeudenmukaisemman maailman. Saab kehittää, valmistaa ja ylläpitää edistyksellisiä ilmailu-, ase-, johtamissodankäynti-, sensori- ja vedenalaisia järjestelmiä. Saabin pääkonttori on Ruotsissa. Yhtiöllä on merkittävää toimintaa eri puolilla maailmaa, ja se muodostaa osan kansallista puolustuskykyä useissa maissa.