• Saab/

Saab toimittaa sukellusveneiden torjunnan koulutusjärjestelmän Puolan merivoimille

Saab on allekirjoittanut Puolan valtion puolustusmateriaalihallinnon kanssa sopimuksen sukellusveneiden torjunnan koulutukseen tarkoitetun AUV62-AT-maalijärjestelmän toimituksista Puolan merivoimille. Toimitukset tapahtuvat vuoden 2024 aikana.

Autonomisesti liikkuva miehittämätön sukellusalus AUV62-AT on edistyksellinen ja kyvykäs järjestelmä merivoimien sukellusveneentorjuntajoukkojen kouluttamista varten. Järjestelmä on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativiin vesiin.

”AUV62-AT-järjestelmän avulla Puolan merivoimat voi toteuttaa realistisia ja tehokkaita sukellusveneiden vastaisen toiminnan harjoituksia. Järjestelmämme tarjoaa täydellisen ratkaisun sukellusveneiden torjunnan kouluttamiseen, ja siihen sisältyy myös harjoitusten suunnittelu ja analysointi”, kerto Saabin Underwater Systems -liiketoimintayksikön johtaja Niclas Kolmodin.

AUV62-AT on edistyksellinen akustinen maalilaite, joka kykenee jäljittelemään tarkasti mitä tahansa sukellusvenettä kaikkien markkinoilla olevien torpedo- ja kaikuluotainjärjestelmien kanssa yhteensopivalla tavalla. Järjestelmän ansiosta harjoitusten liikkuvana maalina ei tarvitse käyttää oikeaa sukellusvenettä. Järjestelmä mahdollistaa sukellusveneiden vastaisen toiminnan koko ketjun havainnosta vastatoimien toteuttamiseen, joten sen käyttäjät voivat harjoitella tarkasti todellista taistelutoimintaa vastaavalla tavalla.

Katso AUV62-AT-järjestelmän toimintaa esittelevä video: https://bit.ly/3Yu1Ewb

Lisätietoja:
Saab Press Centre,

www.saab.fi
Twitter: @SaabFI

Facebook: @SaabFI
LinkedIn: Saab
Instagram: Saab

Saab on johtava puolustus- ja turvallisuusalan yhtiö, jonka tehtävä on auttaa valtioita suojelemaan asukkaitaan ja yhteiskuntaansa. 18 000 ammattitaitoisen työntekijänsä avulla Saab kehittää jatkuvasti uudenlaista teknologiaa luodakseen turvallisemman, kestävämmän ja oikeudenmukaisemman maailman. Saab suunnittelee, valmistaa ja ylläpitää edistyksellisiä ilmailu-, ase-, johtamissodankäynti-, sensori- ja vedenalaisia järjestelmiä. Saabin pääkonttori on Ruotsissa. Yhtiöllä on merkittävää toimintaa eri puolilla maailmaa, ja se muodostaa osan kansallista puolustuskykyä useissa maissa.