Suomi tilasi Saabilta ilmatorjuntaohjuksia RBS 70 -järjestelmään

Saab on saanut Suomelta tilauksen RBS 70 -ilmapuolustusjärjestelmän ohjuksista. Tilauksen arvo on noin 75 miljoonaa euroa ja toimitukset suoritetaan vuosina 2023 – 2026.

Tilaus sisältää Saabin RBS 70 -ilmapuolustusjärjestelmän uusimman Bolide-ohjusversion, joka mahdollistaa kaiken tyyppisten ilma-alusten ja droonien torjunnan. Ohjusta käytetään Suomessa käytössä olevilla RBS 70 -ilmapuolustusjärjestelmillä. ITO05- ja ITO05M-nimillä (Ilmatorjuntaohjus 05) Puolustusvoimissa paremmin tunnettu järjestelmä on ollut käytössä Suomessa jo 15 vuotta.

“Olemme ylpeitä saadessamme jatkaa Suomen ilmapuolustussuorituskyvyn tukemista Bolide-ohjuksilla, jotka edustavat kehityksen ehdotonta kärkeä,” sanoo Görgen Johansson, Saabin Dynamics-liiketoiminta-alueen johtaja.

Saabin lyhyen kantaman ilmapuolustusohjusjärjestelmien tuoteperhe sisältää RBS 70 -järjestelmän sekä sen uusimman RBS 70 NG -version. RBS 70 on niittänyt mainetta maailman markkinoilla. Kaikkiaan yli 1 600 ohjuslavettia ja yli 18 000 ohjusta on toimitettu 19 valtion asevoimille.

Lisätietoja:

Saab Press Centre,
+46 (0)734 180 018,

www.saab.fi
Twitter: @SaabFI
Facebook: @SaabFI
LinkedIn: Saab
Instagram: Saab

Saab on johtava puolustus- ja turvallisuusalan yhtiö, jonka tehtävä on auttaa valtioita suojelemaan asukkaitaan ja yhteiskuntaansa. 18 000 ammattitaitoisen työntekijänsä avulla Saab kehittää jatkuvasti uudenlaista teknologiaa luodakseen turvallisemman, kestävämmän ja oikeudenmukaisemman maailman. Saab suunnittelee, valmistaa ja ylläpitää edistyksellisiä ilmailu-, ase-, johtamissodankäynti-, sensori- ja vedenalaisia järjestelmiä. Saabin pääkonttori on Ruotsissa. Yhtiöllä on merkittävää toimintaa eri puolilla maailmaa, ja se muodostaa osan kansallista puolustuskykyä useissa maissa.