Arjen ruuanlaitto on joka kolmannelle hankalaa tai inhokki

Suomalaisista noin kolmasosa välttelee arkisin ruuanlaittoa tai ainakin kaipaisi lisää ideoita ja neuvoja. Suurelle osalle suomalaisia, erityisesti naisille, arkinen ruoanlaitto on rutiininomaista puurtamista. Erityisesti viikonloppuisin ruoanlaitosta kuitenkin nautitaan, selviää Saarioisten teettämästä kyselytutkimuksesta.

Saarioisten teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset jakautuvat ruoanlaiton osalta niihin, jotka kokevat sen pakonomaiseksi rutiiniksi ja niihin, joille ruoanlaitto on mieluisa harrastus. Suomalaisten mukaan arkinen ruoanlaitto on 36 prosentille helppoa, 29 prosentille rutiinia ja 21 prosentille hankalaa. Vastaajista 14 prosenttia ei pidä arkisin ruuanlaitosta ja siksi välttelee sitä. Naiset kokevat arjen ruoanlaiton miehiä enemmän rutiinina.

– Ruoanlaitto on monelle etenkin arkena haastavaa kiireisten aikataulujen takia. Naisten vastauksissa korostuu ruoanlaiton rutiininomaisuus miehiä enemmän, koska arjen pyörittäminen on edelleen usein naisten vastuulla suomalaiskodeissa. Saarioisilla haluamme helpottaa ihmisten arkea ja vapauttaa aikaa niille asioille, joiden tekeminen koetaan tärkeäksi, kertoo Saarioisten markkinointi- ja viestintäjohtaja Katriina Virtanen.

Ruoanlaitto on suomalaisille mieluisa harrastus, mutta myös pakkopullaa

Joka viidennelle suomalaiselle uusien ideoiden keksiminen ruoanlaittoon on hankalaa. Joka neljäs puolestaan koki iltaruoan suunnittelun ja hankkimisen hankalaksi. 45 prosenttia suomalaisista kertoo kokevansa arjen ruoanlaiton välttämättömäksi pakoksi.

– Ruoanlaitto koetaan hankalaksi monestakin syystä. Monilla olisi perusruoanlaittotaidoissa parannettavaa. Samaan aikaan ruoanlaittoon kohdistuu monenlaisia odotuksia ja ihmiset ottavat siitä ehkä tarpeettomiakin paineita kiireisessä arjessa, Virtanen kommentoi tuloksia.

Reilulle kolmannekselle suomalaisista arkiruokien ideointi ja valmistus on kuitenkin helppoa ja mukavaa aktiviteettia.

– Erityisesti viikonloppuisin suomalaisten intohimo ruoanlaittoon herää. Vapaapäivinä lähes puolet suomalaisista kertoo saavansa nautintoa ruoanlaitosta. Kun ruoanlaittoon ja ruokailuun on enemmän aikaa, on se suomalaisille laatuaikaa, Virtanen sanoo.

Saarioinen selvitti tutkimuksessaan, mitä laatuaika suomalaisille merkitsee ja miten he sitä viettävät. Saarioisilla on laatuaikaan keskittyvä sivusto www.saarioinen.fi/laatuaikaa.

Minkälaisena useimmiten koet arkiruokien ideoinnin ja ruoanlaiton?

• Helppona ja kivana aktiviteettina (36 %)
  • Rutiinina (29 %)
  • Hankalana, sillä ideoita on vaikea keksiä (21 %)
  • En pidä siitä ja laitan siksi hyvin vähän itse ruokaa (14 %)

Minkälaisia tunteita ruoanlaitto sinussa arkena herättää?

• Koen sen välttämättömäksi pakoksi 45 %
  • Nautintoa 29 %
  • Iloa 28 %
  • Kyllästymistä 18 %
  • Ylpeyttä 13 %
  • Ärsytystä 7 %
  • Ahdistusta 5 %

Minkälaisia tunteita ruoanlaitto sinussa vapaapäivänä herättää?

• Nautintoa 46 %
  • Iloa 40 %
  • Koen sen välttämättömäksi pakoksi 30 %
  • Ylpeyttä 17 %
  • Kyllästymistä 9 %
  • Ärsytystä 4 %
  • Ahdistusta 3 %

Tutkimustiedot perustuvat Saarioisten tilaamaan Laatuaikaa-tutkimukseen. M3 Researchin tekemä tutkimus toteutettiin toukokuussa ja siihen vastasi 1 000 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista. Otos on kansallisesti edustava.

Katriina Virtanen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Saarioinen Oy, puh. (03) 244 7347, 040 724 3570

Kotimainen perheyritys Saarioinen on helpottanut suomalaisten arkea ja luonut merkittäviä makumuistoja jo 60 vuoden ajan. Tänä päivänä olemme yksi Suomen johtavista ruokataloista 282,3 miljoonan euron liikevaihdolla (2014).

Kangasalan Sahalahdella sijaitsevan Saarioisten kartanon ympärille on kasvanut moderni ruokatalo. Kangasalan lisäksi hyvää ruokaa valmistuu Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1340 saarioislaisen voimin. Yhdessä valmistamme puhtaista raaka-aineista suomalaisten lempiruokia – sekä klassikoita että tulevia uusia suosikkeja.

www.saarioinen.fi