Joka kolmas suomalainen kiinnostunut kokeilemaan runsasproteiinistä dieettiä

Suomalaiset ovat kokeilunhaluista kansaa ruokapöydässä. Saarioisten selvityksen mukaan erityisesti runsasproteiininen ruokavalio kiinnostaa suomalaisia tällä hetkellä. Myös hiilihydraattien vähentäminen, kokonaan sokeriton ja gluteeniton ruokavalio ovat pinnalla. Jopa reilu 10 prosenttia suomalaisista on kiinnostunut kokeilemaan vegaanista, raakaruoka- tai paleodieettiä.

Suomalaisista 70 prosenttia kertoo kokeilevansa mielellään uutta ruokapöydässä ja neljä kymmenestä kertoo seuraavansa ruokatrendejä. Saarioinen selvitti suomalaisten syömisen trendejä kyselytutkimuksella, johon vastasi 937 eri-ikäistä suomalaista. Selvityksen otos on kansallisesti edustava. Tutkimuksen toteutti Innolink research.

– Seuraamme tarkasti syömisen trendejä. Erotuksena hetkittäisistä innostuksen aiheista, pyrimme tunnistamaan pitkäkestoisempia muutoksia suomalaisten syömisessä. Näistä esimerkkejä ovat makutottumusten moninaistuminen, ruoan ajattelu terveysvaikutusten kautta, oman identiteetin toteuttaminen syömisen kautta ja välipalojen suosion jatkuva kasvu, Saarioisten innovaatiojohtaja Mirja Lonka kertoo.

Saarioinen lanseeraa vuosittain noin 100 uutuustuotetta, vastatakseen suomalaisten muuttuviin ruokailutottumuksiin.

– Ensi vuoden lanseerauksissa näkyvät vahvasti etniset keittiöt ja välipalojen nauttiminen, mutta toisaalta myös perinteet. Lisäksi uusien ravitsemussuositusten mukainen Balanssi-sarjamme saa jatkoa, Lonka kertoo.

Terveellisyys on syömisen megatrendi

Selvityksen mukaan erityisesti nämä viisi ruokavaliota kasvattavat tällä hetkellä suosiotaan suomalaisten keskuudessa: ei punaista lihaa sisältävä, maidoton, sokeriton ja vehnäjauhoton, vegaaninen ja Itämeren ruokavalio.

– Kiinnostavaa on, että vegaanisen, raakaruoka- tai paleoruokavalion kokeilu kiinnostaa yli 10 prosenttia suomalaisista. Paleoruokavalion idea perustuu ajatukselle, että ihminen on muuttunut metsästäjä-keräilijä ajoistaan biologisesti vain vähän. Tämän kivikautisen ruokavalion sanotaan olevan tehokas tapa hallita painoa ja parantaa suorituskykyä. Terveysnäkökulmasta on hyvä kuitenkin pitää tolkku mukana kaikkien uusien ruokavalioiden kohdalla. Monipuolinen ruokavalio on kuitenkin tieteellisesti terveelliseksi todennettu ja toimiva keino tukea omaa terveyttä, Lonka sanoo.

Terveellisyys on vallitseva syömisen trendi Suomessa, ja selkeä enemmistö arvioi sen merkityksen vain kasvavan.

– Harva suomalainen noudattaa tiukimpia ruokavalioita. Lähes puolet haluaa sen sijaan kohtuullistaa rasvan ja suolan käyttöään sekä lisätä proteiinien määrää ruokavaliossaan. On hienoa, että viime vuosina rasvoissa ja hiilihydraateissa on alettu kiinnittää huomiota niiden laatuun, kertoo Lonka.

”Olen kiinnostunut kokeilemaan seuraavia ruokavalioita”

1. runsasproteiininen 32 %
  2. vähähiilihydraattinen 23 %
  3. sokeriton 22 %
  4. sokeriton ja vehnäjauhoton 18 %
  5. vähärasvainen 17 %
  6. vähäsuolainen 17 %
  7. gluteeniton 16 %
  8. Itämeren/ Pohjolan ruokavalio 15 %
  9. laktoositon 14 %
  10. ei punaista lihaa 14 %
  11. muu kasvisruokavalio 14 %
  12. raakaruoka 14 %
  13. vegaani 13 %
  14. maidoton 13 %
  15. paleo (kivikautinen ruokavalio) 11 %
  16. joustava kasvissyönti (fleksitarismi) 11 %
  17. ....

Mirja Lonka, innovaatiojohtaja Saarioinen Oy, mirja.lonka@saarioinen.fi, 050 582 4125

Kotimainen perheyritys Saarioinen on helpottanut suomalaisten arkea ja luonut merkittäviä makumuistoja jo 60 vuoden ajan. Tänä päivänä olemme yksi Suomen johtavista ruokataloista 282,3 miljoonan euron liikevaihdolla (2014).

Kangasalan Sahalahdella sijaitsevan Saarioisten kartanon ympärille on kasvanut moderni ruokatalo. Kangasalan lisäksi hyvää ruokaa valmistuu Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1340 saarioislaisen voimin. Yhdessä valmistamme puhtaista raaka-aineista suomalaisten lempiruokia – sekä klassikoita että tulevia uusia suosikkeja.