Joka toisessa suomalaiskodissa grilli kuumenee pian viikoittain – kesä saa miehet kokkaamaan

Yli puolet suomalaisista grillaa kesäaikaan vähintään kerran viikossa, selviää Saarioisten teettämästä tutkimuksesta. Etenkin miehillä ruoanlaittoon käytetyn ajan määrä kasvaa kesäisin muihin vuodenaikoihin verrattuna. Grillimakkara pitää pintansa grilliherkkujen suosikkina, mutta jo 11 prosenttia suomalaisista grillaa mieluiten kasviksia.

Joka neljäs suomalainen käyttää kesällä ruoanlaittoon enemmän aikaa muihin vuodenaikoihin verrattuna. Etenkin miehistä lähes kolmannes kertoo kokkaavansa kesällä useammin kuin talvella.

– Grillaaminen on erottamaton osa suomalaisten kesänviettoa. Tämä saattaa osin selittää miestenkin kasvavan innostuksen kesäiseen ruoanlaittoon. Puolet suomalaisista grillaa vähintään kerran viikossa, ja joka kolmannessa suomalaisperheessä grilli kuumenee jopa useamman kerran viikossa, Saarioisten innovaatiojohtaja Mirja Lonka sanoo.

Suosituin grillattava on kesäisin perinteisesti makkara, jonka jopa 28 prosenttia nimeää grilliherkukseen.

– Makkaratarjonta on viime vuosina laajentunut paljon, ja Saarioinenkin toi vastikään markkinoille uuden raakamakkaran, Grilliwurst Juuston. Makkaroiden jälkeen eniten grillikansa suosii kokolihaa, joista kokolihaporsas (17 %) ja kokolihakana (12 %) päätyvät grilliin useimmiten. Huomionarvoista on, että joka kymmenes grillaaja valmistaa mieluiten kasviksia. Saarioisten kesäisistä kasvisuutuuksista etenkin Maissikebakko sopii hyvin myös grilliin, kertoo Lonka.

Kesällä ruoanlaitto on vaivatonta

Grillaaminen on helppo tapa koota ihmiset yhteen kesäisen ruoanlaiton merkeissä, muttei kuitenkaan ainoa. Mökille tai puistopiknikille suunnattaessa on tärkeää, että kokkaaminen sujuu vaivattomasti, kun kotikeittiön välineistö ei ole käden ulottuvilla.

– Kesällä ruoanlaiton tulee olla mutkatonta, ja yhdessä syöminen on tärkeämpää kuin loppuun asti viimeistellyt ateriat. Helteellä ei aina tarvitse kuumentaa grilliäkään, vaan hyvät ja helpot ateriat kulkeutuvat mukana matkassa. Olemme Saarioisilla koonneet Kesäkombot-sivustollemme kesäisiä reseptejä ateriakokonaisuuksista, jotka valmistuvat myös rajallisin keittiövälinein, Lonka muistuttaa.

Kesäkombot löytyvät osoitteesta: http://www.saarioinen.fi/kesakombot

Käytätkö enemmän aikaa ruoanlaittoon..

• Kesäisin 23 %
  • Talvisin 18 %
  • Ei eroa 48 %
  • En osaa sanoa 10 %

Kuinka usein grillaat kesällä?

• Kerran viikossa 32 %
  • Useamman kerran viikossa 30 %
  • Kerran kuukaudessa 17 %
  • Päivittäin 2 %
  • En grillaa 11 %
  • En osaa sanoa 7 %

Mitä grillaat kesällä mieluiten?

• makkaraa 28 %
  • kokolihaporsasta 17 %
  • kokolihakanaa 12 %
  • kasviksia 11 %
  • kokolihanautaa 10 %
  • kalaa 6 %
  • ....

Käytätkö enemmän aikaa ruoanlaittoon?

• Kesäisin (miehet 28 % / naiset 18 %)
  • Talvisin (miehet 15 % / naiset 21 %)
  • ei eroa (miehet 46 % / naiset 51 %)
  • EOS (miehet 10 % / naiset 11 %)

Tutkimustiedot perustuvat Saarioisten tilaamaan kyselytutkimukseen. Tutkimusaineisto koottiin verkkotutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internetpaneelissa huhtikuussa 2016. Kyselyyn vastasi 1 000 iältään 15–70-vuotiasta suomalaista, ja lähtöotos on kansallisesti edustava. Kyselytutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy.

Lisätietoja: Mirja Lonka, innovaatiojohtaja, Saarioinen Oy, mirja.lonka(a)saarioinen.fi, 050 582 4125 Katriina Virtanen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Saarioinen Oy, katriina.virtanen(a)saarioinen.fi, puh. 040 724 3570

Kotimainen perheyritys Saarioinen on helpottanut suomalaisten arkea ja luonut merkittäviä makumuistoja jo 60 vuoden ajan. Tänä päivänä olemme yksi Suomen johtavista ruokataloista 259,6 miljoonan euron liikevaihdolla (2015).

Kangasalan Sahalahdella sijaitsevan Saarioisten kartanon ympärille on kasvanut moderni ruokatalo. Kangasalan lisäksi hyvää ruokaa valmistuu Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1325 saarioislaisen voimin. Yhdessä valmistamme puhtaista raaka-aineista suomalaisten lempiruokia – sekä klassikoita että tulevia uusia suosikkeja.

www.saarioinen.fi