Joulupöydän perinteet pitävät pintansa – eniten kokeiluja tehdään jälkiruoissa

Suomalainen joulupöytä näyttää tänäkin vuonna perinteiseltä: kinkku, laatikot, rosolli ja kalat kuuluvat useimpien ruokalistalle. Eniten pelivaraa luovuudelle joulupöydän perinteet tarjoavat jälkiruoissa. Suurin muutos suomalaisten pitkissä jouluperinteissä on, että vain harva syö enää pelkkiä jouluruokia loppiaiseen asti.

– Kaikkien yhteiskunnallisten vaikeuksien keskellä suomalaiset tuntuvat hakevan tänä vuonna erityistä turvaa joulun perinteistä. Jos mahdollista niin tänä vuonna joulua vietetään vieläkin perinteisemmin menoin kuin ehkä joinakin aiempina vuosina, kertoo Saarioisten innovaatiojohtaja Mirja Lonka.

Vaikka suomalaisten jouluperinteet ovat lähes muuttumattomia, on Longan mukaan tunnistettavissa yksi selkeä muutos.

Kun aiemmin jouluruokia nautittiin loppiaiseen saakka, tänä päivänä jouluruokaa tarjotaan jouluaattona ja joulupäivänä, mutta tapaninpäivänä ruokapöytään usein kaivataan jo vähän vaihtelua. Kinkkuja ja laatikoita toki syödään pidempään, mutta usein välipäivinä halutaan syödä myös jotain vähän kevyempää ja ehkä niitä omia suosikkiruokia vuoden varrelta, Lonka kertoo

Perinteinen joulupöytä on suomalaisille tärkeä, eikä suosituimmissa jouluruoissa ole suuria paikallisia eroja. Usein maakunnallisia herkkuja kuten lihatonta makaronilaatikkoa ja karjalanpaistia tarjotaan muiden jouluruokien rinnalla.

– Hyvä esimerkki on myös maksalaatikko, joka kuuluu osalle suomalaisista erottamattomasti joulupöytään, mutta ei kaikille. Tavat ja perinteet joulunvietossa siirtyvät vahvasti sukupolvelta toiselle. Usein perheen ja suvun tavat ovat vahvempia kuin maakunnalliset perinteet, Lonka kertoo.

Jälkiruoka on joulupöydän kokeilukenttä

– Eniten pelivaraa ja tilaa luovuudelle joulupöydässä vaikuttaisi olevan jälkiruoissa. Monilla on omat jälkiruokaperinteet, mutta niiden rinnalla tarjotaan useita vaihtoehtoja ja uskalletaan lähteä kokeilemaan aivan uusiakin asioita. Viime vuosina eniten uusia ideoita ja vinkkejä jouluruoanlaittoon onkin tullut juuri erilaisiin joulun makeisiin herkkuihin. Esimerkiksi riisipuuro taipuu tuunaamalla vanukkaiksi tai Viktoriankiisseliksi kuohukermalla ja hillolla, Lonka kertoo.

Jälkiruokien lisäksi monet kotikokit tuunaavat perinteisiä joululaatikoita maustamalla.

– Etenkin porkkanalaatikko on monen tuunaajan suosikki. Hienon mausteisen vivahteen porkkanalaatikkoon saa sekoittamalla kerman joukkoon hieman kanelia ja lisäämällä pinnalle tähtianiksen. Myös tuoretta inkivääriä voi kokeilla maustamaan porkkanalaatikkoa. Lanttulaatikkoa voi maustaa maun mukaan esimerkiksi muskottipähkinällä tai neilikalla, Lonka vinkkaa.

Katso vinkit joululaatikoiden tuunaukseen: http://www.saarioinen.fi/resepti/joululaatikoiden-tuunaus/

Mirja Lonka, innovaatiojohtaja Saarioinen Oy, mirja.lonka@saarioinen.fi, 050 582 4125

Kotimainen perheyritys Saarioinen on helpottanut suomalaisten arkea ja luonut merkittäviä makumuistoja jo 60 vuoden ajan. Tänä päivänä olemme yksi Suomen johtavista ruokataloista 282,3 miljoonan euron liikevaihdolla (2014).

Kangasalan Sahalahdella sijaitsevan Saarioisten kartanon ympärille on kasvanut moderni ruokatalo. Kangasalan lisäksi hyvää ruokaa valmistuu Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1340 saarioislaisen voimin. Yhdessä valmistamme puhtaista raaka-aineista suomalaisten lempiruokia – sekä klassikoita että tulevia uusia suosikkeja. www.saarioinen.fi