Kansallisten maksalaatikkovaalien tulos selvisi – 60 % haluaa maksalaatikkonsa rusinoilla

Maksalaatikkopäivänä, torstaina 10.10. ratkenneissa kansallisissa maksalaatikkovaaleissa äänestettiin vilkkaasti.

Kansa on puhunut – rusinat kuuluvat maksalaatikkoon. Maksalaatikkopäivänä 10.10. ratkennut kansallinen maksalaatikkovaali selvitti vastauksen suomalaisten mielipiteitä jakaneeseen kysymykseen: onko maksalaatikko maukkaampaa rusinoilla vai ilman?

Suurimman kannatuksen keräsi perinteistä rusinallista maksalaatikkoa puolustava RusinaRintama, joka voitti vaalit keräämällään 60,2 prosentin äänisaaliilla.

Oppositioon jäivät rusinatonta maksalaatikkoa kannattava Suomen Rusinattomat 26,1 prosentin kannatuksella sekä puolueeton, herkullisten hillojen merkitystä maksalaatikkoa tarjoiltaessa korostava Puolukkapuolue, joka keräsi 13,7 prosenttia annetuista äänistä.

Vaikka makuasioista ei kannata kiistellä, keräsi kiperä ja tunteitakin herättävä kysymys kansaa vaaliuurnille runsain joukoin. Ääniä maksalaatikkovaaleissa annettiin yli 10 000 kappaletta. Aihe keräsi tuhansia kommentteja ja reaktioita sosiaalisessa mediassa.

Maksalaatikkopäivää vietetään 10.10.

Tänään 10.10. vietettävää kansallista Maksalaatikkopäivää on juhlittu vuodesta 2017 alkaen, kun Saarioisten Maksalaatikko täytti 60 vuotta. Maksalaatikko on paitsi yksi kansallisruoistamme, myös Suomen ostetuin valmisruoka-ateria*, jota myydään lähes 9 miljoonaa rasiaa vuodessa. Kangasalla, Sahalahden tehtaalla valmistettavan Saarioisten Perinteisen Maksalaatikon resepti on säilynyt muuttumattomana aina vuodesta 1957 asti.

– Saarioisten Perinteisessä Maksalaatikossa on keskimäärin 21 rusinaa. Vaalituloksen perusteella jokainen niistä on suojelemisen arvoinen. On ilo huomata, että klassikot pitävät pintansa ja Suomen ostetuin valmisruoka-ateria herättää tunteita. Tämä kielii tuotteen ikonisuudesta ja siitä, että maksalaatikko on päivänsä ansainnut, toteaa Saarioisten kuluttajakokemuksesta vastaava johtaja Tia Yrjölä.

*) Lähde: Nielsen Homescan valmisruoan valmiit ateriat, 52 viikkoa arvossa päättyen 31.8.2019

Maksalaatikkovaalien tulokset:

Lisätietoja: Tia Yrjölä, johtaja, Kuluttajakokemus, Saarioinen Oy, puh. 050 593 2168

Saarioinen on tehnyt suomalaisten lempiruoat jo 60 vuoden ajan. Saarioinen on suomalainen perheyritys ja johtava valmisruokatalo n. 260 miljoonan euron liikevaihdolla. Olemme kotoisin Kangasalan Sahalahdelta, Saarioisten Kartanosta. Lisäksi Saarioisten herkullista ruokaa tehdään Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 300 saarioislaisen voimin. Saarioinen vaalii perinteitä ja kehittää samalla jatkuvasti uutta yhdessä suomalaisten kanssa. Äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957 - www.saarioinen.fi