Kysely paljastaa: Lihamakaronilaatikko on ylivoimainen lasten suosikki

Laatikkoruoat maistuvat kaiken ikäisille suomalaisille sekä arkisin että viikonloppuisin. Saarioisten teettämän laatikkoruokatutkimuksen* mukaan 40 prosenttia lapsiperheistä syö laatikkoruokia vähintään kerran viikossa. Lasten ja aikuisten laatikkosuosikeissa on kuitenkin eroja. Saarioinen ryhtyy nyt kehittämään uutta lasten lempilaatikkoreseptiä yhdessä suomalaisten kanssa. Uusi laatikko tuodaan markkinoille vuonna 2020.

Lasten ylivoimainen suosikkilaatikko on lihamakaronilaatikko (58 %). Toisena tulee kinkkukiusaus (19 %) ja kolmanneksi suosituin on lihaperunasoselaatikko (13 %). Myös aikuisten listan kärkeen yltää lihamakaronilaatikko (32 %), mutta toisella sijalla on kaalilaatikko (15 %) ja kolmantena maksalaatikko (14 %).

Valmisruoan valintaan vaikuttaa eniten herkullinen maku, jota piti tärkeimpänä kriteerinä puolet vastaajista. Myös tuttua, luotettavaa ja kotimaista valmistajaa pidettiin tärkeinä.

75% kuluttajista ostaa arkisin laatikkoruokia valmiina. Valmislaatikoista suosituimpia ovat maksalaatikko, lihamakaronilaatikko sekä lihaperunasoselaatikko.

Lähes 60 % aikuisista syö arkisin samaa ruokaa kuin lapset

Yli puolet vastanneista vanhemmista syö aina arkisin lämpimän ruoan yhdessä lasten kanssa, mutta tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhemmat ja lapset eivät aina syö samaa ruokaa. Arki-iltaisin samaa ruokaa lasten kanssa syö lähes 60 % aikuisista.

Saarioinen etsii lasten uutta lempilaatikkoa

”Saarioinen on valmisruoan ykkösbrändi yli 60 vuoden kokemuksella. Makaronilaatikko ja lihaperunasoselaatikko ovat lapsiperheiden kestosuosikkeja ja esimerkiksi makaronilaatikosta löytyy myös maistuva vegeversio. Laatikoita on myös helppo tuunata omaan makuun sopiviksi”, kertoo Tia Yrjölä Saarioisilta.

”Saarioinen etsii nyt uutta lasten lempilaatikkoreseptiä yhdessä kuluttajien kanssa. Lisäksi lempilaatikoidemme sisäkansiin on koottu lasten omia kysymyksiä ruokaan ja tuttuihin raaka-aineisiin liittyen”, Yrjölä jatkaa.

Lasten lempilaatikkokilpailuun voi osallistua osoitteessa www.saarioinen.fi/lempilaatikot. Voittaja julkistetaan toukokuussa.

*Saarioisten Lasten lempilaatikot ja laatikoiden käyttö -tutkimus toteutettiin joulukuussa 2018 ja siihen vastasi 229 lapsiperhettä. Kysely tehtiin perheiden aikuisille.

Lisätiedot:
Tia Yrjölä, johtaja, kuluttajakokemus puh. 050 593 2168, tia.yrjola@saarioinen.fi

Kuva- ja materiaalipyynnöt:
Anu Lehtinen, viestintäpäällikkö, puh. 050 529 8569, anu.lehtinen@saarioinen.fi

Kuvat: https://aineistopankki.saarioinen.fi/l/rq_TbbrGFxQc

Saarioinen on tehnyt suomalaisten lempiruoat jo 60 vuoden ajan. Saarioinen on suomalainen perheyritys ja johtava valmisruokatalo n. 260 miljoonan euron liikevaihdolla. Olemme kotoisin Kangasalan Sahalahdelta, Saarioisten Kartanosta. Lisäksi Saarioisten herkullista ruokaa tehdään Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 300 saarioislaisen voimin. Saarioinen vaalii perinteitä ja kehittää samalla jatkuvasti uutta yhdessä suomalaisten kanssa. Äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957 - www.saarioinen.fi