Maksalaatikkopäivää vietetään 10.10. – rusinoilla ja ilman

Saarioisten maksalaatikko täyttää tänä vuonna 60 vuotta ja on edelleen Suomen ostetuin valmisruoka. Ensimmäistä maksalaatikkopäivää vietetään tiistaina 10.10. pitkän taipaleen kunniaksi.

Laatikoiden tarina alkaa vuodesta 1957, jolloin Saarioisten tilalla Sahalahdessa syntyi radikaali ajatus: ryhdyttiin valmistamaan tuoretta, valmista ruokaa, joka myytäisiin kotiin vietävissä pakkauksissa.

– Saarioinen osallistui osaltaan Suomen jälleenrakennustalkoisiin – valmistimme ilta-aterian valmiiksi työstä kotiin palaaville perheenäideille. Tuore valmisruoka oli monen kiireisen äidin ja perheen pelastus jo tuolloin, kertoo Saarioisten markkinointi- ja viestintäjohtaja Tia Yrjölä.

Aluksi laatikoita myytiin suoraan pakettiautosta ja vain joitakin kymmeniä rasioita päivässä. 60 vuotta myöhemmin Saarioisten maksalaatikko on Suomen ostetuin valmisruoka-ateria* ja sitä myydään lähes 9 miljoonaa rasiaa vuodessa.

MAAILMA MUUTTUU, MAKSALAATIKKO PYSYY

Alkuperäisen maksalaatikkoreseptin takana oli Saarioisilla työskennellyt talousopettaja Mertta Järvi. Tuotteen resepti on pysynyt miltei muuttumattomana alusta asti. Riisiä ja maksaa maustavat valkopippuri ja suola.

- Laatikoita paistetaan noin tunti Sahalahden 30-metrisessä uunissa. Paistamisen jälkeen tuote jäähdytetään nopeasti, mikä takaa säilyvyyden. Mitään säilöntäaineita ei siis tarvita, Saarioisten innovaatiojohtaja Mirja Lonka paljastaa.

IKUISUUSKYSYMYS: RUSINOILLA VAI ILMAN?

Saarioisten Perinteisessä maksalaatikossa on keskimäärin 21 rusinaa, mutta se onko maksalaatikossa ylipäänsä sijaa rusinoille, on kysymys, johon on yhtä monta mielipidettä kuin syöjääkin. Jotta yksikään mielipide ei jäisi kuulematta, Saarioisten Facebook-sivuilla järjestetään tiistaina 10.10. kello 18 tunnin mittainen live-äänestys. Äänestyksen tulokset julkaistaan keskiviikkona 11.10.

- Maksalaatikko on osa suomalaista arkea ja sen suosio näyttää vankkumattomalta kaikilla mittareilla. Mutta rusinoilla vai ilman, se selviää 10.10. jälkeen, kun jalkaudumme turuille ja toreille maksalaatikkopäivän kunniaksi, ja Facebook-äänestyksen tulos on selvillä, toteaa Yrjölä.

Saarioinen tarjoaa maksalaatikkoa tiistaina 10.10. klo 14 alkaen Helsingin Rautatientorilla, Turun Kauppatorilla ja Tampereen Keskustorilla.

MAKSALAATIKKOTERVEHDYS GRAAFIKKO ERIK BRUUNILTA

Klassikkotuote sai synttärien kunniaksi myös oman kampanjasivuston, jonne voi jakaa oman maksalaatikkomuiston ja voittaa graafikko Erik Bruunin suunnitteleman juhlakuvituksen julisteena tai t-paitana. Nostalgisessa kuvituksessa nähdään Saarioisten kukko nautiskelemassa maksalaatikkoa. Kampanjasivu löytyy osoitteesta www.saarioinen.fi/maksalaatikko.

- Haluamme ilahduttaa maksalaatikon ystäviä Erik Bruunin nostalgisella tervehdyksellä. Juliste sopii hyvin vaikkapa kotikeittiöön muistuttamaan yhteisen ruokailun ja hyvän arjen merkityksestä, Yrjölä iloitsee.

Tia Yrjölä, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 050 593 21 68

Mirja Lonka, innovaatiojohtaja, puh. 050 582 41 25

*Lähde: Nielsen Homescan valmisruoan valmiit ateriat, 52 vkoa arvossa päättyen 16.7.2017

Saarioinen on tehnyt suomalaisten lempiruoat jo 60 vuoden ajan. Saarioinen on suomalainen perheyritys ja johtava valmisruokatalo n. 260 miljoonan euron liikevaihdolla. Olemme kotoisin Kangasalan Sahalahdelta, Saarioisten Kartanosta. Lisäksi Saarioisten herkullista ruokaa tehdään Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 300 saarioislaisen voimin. Saarioinen vaalii perinteitä ja kehittää samalla jatkuvasti uutta yhdessä suomalaisten kanssa. Äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957 - www.saarioinen.fi