• Saarioinen Oy/

Nuorilla omat mieltymykset maksalaatikkoa kohtaan – näin mielipiteet jakautuivat Suomen ostetuimman valmisruoan osalta

Suomen ostetuin valmisruoka-ateria*, Saarioisten Maksalaatikko on vuodesta 1957 asti päihittänyt kilpakumppanit kerrasta toiseen, rikkonut ennätyksiä ja ansainnut suosionsa kansan keskuudessa. Siksi se juhlii 10.10. jo seitsemättä omaa Maksalaatikkopäiväänsä.

”Maksalaatikko on yksi rakastetuimmista perinneruoista, ja sitä myydäänkin yli 9 miljoonaa rasiaa vuosittain. Saarioisten Maksalaatikko on suomalaisten lempiruokaa, ja tänä vuonna maksalaatikkopäivän kunniaksi pyydämme kaikkia sen faneja, syöjiä ja nautiskelijoita julistamaan maksalaatikkouskollisuuttaan” kommentoi Saarioisten Kuluttajakokemuksen johtaja Tia Yrjölä.

Puolukkahillo, ketsuppi vai raejuusto?

Saarioisten teettämän tutkimuksen mukaan maksalaatikon syöjistä löytyy todellisia faneja, yli 45 000 suomalaista syö maksalaatikkoa päivittäin. Suurimmalle osalle maksalaatikko on kuitenkin herkku, jota syödään muutaman kerran vuodessa. Maksalaatikkoa syödään tasaisisesti kaikissa ikäryhmissä läpi Suomen. Vähintään kerran kuukaudessa ostavia löytyy eniten Itä-Suomesta.

Kuinka kansa sitten syö maksalaatikkoa? Yli kolmasosalle suomalaisista maksalaatikko maistuu sellaisenaan. Ylivoimaisesti suosituin lisuke on puolukkahillo, joka maistuu noin 60 %:lle suomalaisista. Puolukkahillon käyttö korostuu erityisesti iäkkäämpien kuluttajien kohderyhmässä. 18–34-vuotiailla nuorilla puolukkahillon lisäksi muusta väestöstä poiketen lisukkeissa nousivat ketsuppi ja raejuusto.

Nuorten suosima Rusinaton maksalaatikko täyttää 30 vuotta

Ikuisuuskysymys, rusinoilla vai ilman, jakaa näkemyksiä ikäryhmien välillä. Nuorista (18–34-v.) noin 27 % syö maksalaatikon rusinoilla ja noin 56 % ilman. Koko väestön tarkastelussa rusinallinen versio voittaa kuitenkin edelleen suosion: 45 % syö maksalaatikkonsa mieluiten rusinoilla ja 38 % ilman.

Saarioinen juhlistaa Maksalaatikkopäivää syys–lokakuussa vaikuttavalla kampanjalla, joka näkyy medioissa ja myymälöissä ympäri Suomea. Lisäksi Maksalaatikkopäivän kunniaksi aukeaa maailman suurin virtuaalinen maksalaatikkofanikatsomo, jossa arvotaan fanipaitoja Suomen ykköslempiruoan rakastajille. Kampanja huipentuu Maksalaatikkopäivään 10.10.

*) Lähde: NielsenIQ Homescan 52 viikkoa arvossa, 31.8.2023

**) Lähde: Saarioinen valmisruokatutkimus, n=1003, 5/2023

Lisätietoja/haastattelupyynnöt:

Saarioinen: Tia Yrjölä, johtaja Kuluttajakokemus, tia.yrjola@saarioinen.fi, +358 50 593 21 68

Kuvat ja aineistot: Saarioinen aineistopankki - Maksalaatikkopäivä 2023

Saarioinen on tehnyt suomalaisten lempiruoat jo yli 65 vuoden ajan. Saarioinen on suomalainen perheyritys ja johtava valmisruokatalo n. 260 miljoonan euron liikevaihdolla. Olemme kotoisin Kangasalan Sahalahdelta, Saarioisten Kartanosta. Lisäksi Saarioisten herkullista ruokaa tehdään Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 200 saarioislaisen voimin. Saarioinen vaalii perinteitä ja kehittää samalla jatkuvasti uutta yhdessä suomalaisten kanssa. Saarioinen on Äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957.  www.saarioinen.fi