Ruoanlaitossa suomalaisia stressaa eniten puute ideoista ja ajasta

Suomalaisista 36 prosenttia stressaa ruoanlaitossa ideoiden puute, selviää Saarioisten teettämästä kyselytutkimuksesta. Myös ajanpuute ja ruokavalion yksipuolisuus aiheuttavat paineita. Nuoret aikuiset ja naiset stressaavat ruoanlaitosta eniten. Toisaalta ruoan herkullinen maku ja yhdessä syöminen tekevät ruoanlaitosta mukavaa.

Ruoanlaitto on arkinen puuha, joka kuitenkin aiheuttaa osalle suomalaisista stressiä. Saarioisten teettämän tutkimuksen mukaan eniten paineita ruoanlaitossa aiheuttaa ideoiden puute, jonka 36 prosenttia suomalaisista kokee stressaavaksi. Myös ajanpuute stressaa ruoanlaittajia, sillä näin vastasi 27 prosenttia suomalaisista.

– Monelle meistä on tuttua se tunne, kun kiireessä pitäisi laittaa hyvää ja monipuolista ruokaa, joka olisi samalla jotain uutta. Tämä sitten aiheuttaa stressiä, sanoo Saarioisten ravitsemusasiantuntija Mirva Lampinen.

Tutkimuksen mukaan erityisesti naiset stressaantuvat ruoanlaitossa ideoiden puuttumisesta ja liian yksipuolisesta ruokavaliosta. Ajanpuute sen sijaan rasittaa miehiä ja naisia yhtä paljon.

– Miehet kokevat naisia vähemmän stressiä ruoanlaitosta, joka voi johtua siitä, että talouden ruoanlaitto on useimmiten naisten vastuulla, Lampinen sanoo.

Lampisen mukaan stressi on kuitenkin turhaa, oli talouden ruoanlaittaja kuka tahansa. Perusterveellinen syöminen yhdistettynä sallivaan suhtautumiseen auttaa voimaan hyvin ja välttämään kielteisiä syömiseen liittyviä tunteita.

– Kyselyn tulokset kuvaavat sitä, kuinka olemme aivan liian ankaria itsellemme. Täydellisyyden tavoittelun sijaan on hyvä tunnistaa ne hetket, jolloin ruoanlaitto aiheuttaa enemmän paineita kuin iloa. Monipuolisista  valmisruokavaihtoedoista löytyy helpotusta kaikkiin ruokahetkiin, Lampinen neuvoo.

Ideoiden puuttuminen stressaa varsinkin nuoria

Kyselytutkimuksen mukaan erityisesti 18–29-vuotiaat nuoret aikuiset tuntevat stressiä siitä, ettei ideoita ruoanlaittoon tunnu löytyvän. Lisäksi nuoria aikuisia painaa ruokavalion yksipuolisuus.

– Vähäisempi kokemus ruoanlaitosta ja arjen kiireet hankaloittavat jokapäiväistä ruoanlaittoa. Moni myös saattaa kokea ruoanlaiton monipuolisuuden turhan tiukasti ja ottaa stressiä siitä, jos samaa ruokaa syödään peräkkäisinä viikkoina, Lampinen sanoo.

Lampinen uskoo, että myös media vaikuttaa nuorten odotuksiin ruoanlaitosta. Hänen mukaansa arjen paineita voi lisätä julkisuudesta ja sosiaalisesta mediasta välittyvä kuva, että ihmiset ympärillä laittavat jatkuvasti upeita ruokia itse.

Ruoan herkullinen maku ilahduttaa eniten

Ruoanlaitto ei aiheuta paineita kaikille: tutkimuksen mukaan 31 prosenttia ei koe ruoanlaitosta stressiä. Eniten suomalaisia ilahduttavat ruoanlaitossa makuelämykset, sillä 71 prosentin mukaan ruoanlaiton ilahduttavimpia seikkoja on ruoan herkullinen maku. Myös yhdessä syöminen ja uusien ruokalajien kokeilu ilahduttavat suomalaisia.

– Ruoanlaitto ja syöminen ovat arjen yhdessä tekemistä, ja luonnollisesti se on mukavaa, kun on hetki aikaa yhdessä ololle. Moni myös nauttii, kun saa tehdä käsillään jotain konkreettista ja kokeilla uusia reseptejä. Uutta ei tarvitse kuitenkaan tehdä päivittäin, vaan rauhassa kokkaaminen ja uuden kokeilu kannattaa jättää niille päiville, kun se tuntuu itselleen sopivalta. Arki soljuu mukavammin, kun helpottaa ruoanlaittoaan valitsemalla valmiita tai puolivalmiita ratkaisuja, Lampinen sanoo.

Tutkimustiedot perustuvat Saarioisten tilaamaan kyselytutkimukseen. Tutkimusaineisto koottiin verkkotutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internetpaneelissa huhtikuussa 2016. Kyselyyn vastasi 1 000 iältään 15–70-vuotiasta suomalaista, ja lähtöotos on kansallisesti edustava.

Mitkä asiat stressaavat ruoanlaitossa?

• Ideoiden puute: 36 %
  • Ajanpuute: 27 %
  • Se, että tulee syötyä liian yksipuolisesti: 25 %
  • En osaa laittaa ruokaa tarpeeksi hyvin: 19 %
  • Ruokakaupassa käynti: 16 %
  • Ruoanlaitto ei stressaa minua: 31 %

Mitkä asiat ilahduttavat eniten ruoanlaitossa?

• Ruoan herkullinen maku: 71 %
  • Yhdessä syöminen: 41 %
  • Uusien ruokalajien ja reseptien kokeilu: 38 %
  • Mahan täyttyminen: 29 %
  • Jonkin konkreettisen tekeminen omin käsin: 26 %
  • Oma aika: 14 %
  • Ruoanlaitto ei ilahduta minua: 7 %

Lisätietoja: Mirva Lampinen, ravitsemusasiantuntija, Saarioinen Oy, puh. 040 764 8230, mirva.lampinen(a)saarioinen.fi

Kotimainen perheyritys Saarioinen on helpottanut suomalaisten arkea ja luonut merkittäviä makumuistoja jo 60 vuoden ajan. Tänä päivänä olemme yksi Suomen johtavista ruokataloista 259,6 miljoonan euron liikevaihdolla (2015).

Kangasalan Sahalahdella sijaitsevan Saarioisten kartanon ympärille on kasvanut moderni ruokatalo. Kangasalan lisäksi hyvää ruokaa valmistuu Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1325 saarioislaisen voimin. Yhdessä valmistamme puhtaista raaka-aineista suomalaisten lempiruokia – sekä klassikoita että tulevia uusia suosikkeja. www.saarioinen.fi