Saarioinen etsii lempiruokareseptiä, joka haastaa pizzan

Suomalaisten lempiruokamieltymykset muuttuvat hitaasti mutta varmasti, kertoo tuore tutkimus. Nyt ykköseksi nousi pizza, mutta eroja on sekä maakuntien että ikäryhmien välillä. Tutkimus pohjustaa Lempiruoka 2018 -hanketta, jossa suomalaisilta etsitään reseptiä pizzan haastajaksi.

”Suomalaisten perinteinen lempiruoka, makaronilaatikko, on pitänyt hyvin pintansa, mutta vuosikymmenten mittaan sen ohi on kiivennyt pizzan lisäksi myös pihvi, lasagne, poronkäristys ja paistettu kala”, kertoo markkinointi- ja viestintäjohtaja Tia Yrjölä Saarioisilta. ”Osin tämä on omaa syytämme Saarioinenhan toi kauppoihin pizzan jo vuonna 1981.”

Viiden kärjessä on alueellisia eroja, kertoo Yrjölä. Esimerkiksi Etelä- ja Länsi-Suomessa lempiruokien joukossa on enemmän kalaruokia. Itä- ja Pohjois-Suomessa kärkijoukkoon nousivat sen sijaan poro- tai riistakäristys ja yllättäen myös tortillat – ainoana kaikista alueista. ”Eri ikäryhmien lempiruoat eroavat enemmän: vain pihvi tai leike löytyy kaikilla kärkijoukosta. Nuoremmilla vastaajilla kärkeen nousi myös uudempia tulokkaita, kuten tortillat ja sushi.”

Peräti 64 prosenttia vastaajista kertoi, että heidän nykyinen lempiruokansa on eri kuin lapsena. Lapsuuden lempiruoista suosituin oli lihamakaronilaatikko, ja kolmen kärkeen nousivat myös lihapullat ja jauhelihakastike.

Saarioinen aikoo kehittää uuden koko kansan lempiruoan yhdessä suomalaisten kanssa

Saarioinen käynnistää nyt kisan, jossa etsitään täysin uutta lempiruokahaastajaa. Yrjölän mukaan uutuus tulee kauppoihin 2018. ”Keräämme ruokaohjeita kesäkuun loppuun saakka, ja näistä kymmenen eniten ääniä saanutta reseptiä pääsee kilpailun raadin arvioitavaksi”, kertoo Yrjölä. ”Raati valitsee resepteistä voittajan, joka julkistetaan elokuussa ja tuodaan kauppoihin vuoden 2018 aikana”, jatkaa Yrjölä. Pääpalkintona on Ruokamatka Italiaan kahdelle. Kisan säännöt löytyvät kokonaisuudessaan osoitteesta www.saarioinen.fi/lempiruoka

Suomalaisten lempiruokien Top-10:

• Pizza 13 %
  • Pihvi tai leike 11 %
  • Lasagne 10 %
  • Poro- / riistakäristys 6 %
  • Uunikala 5 %
  • Paistettu kala 5 %
  • Lihamakaronilaatikko 5 %
  • Tortillat 5 %
  • Sushi 4 %
  • Kasvisruoat 4 %

Tutkimustiedot perustuvat Saarioisten teettämään kuluttajatutkimukseen, johon vastasi tuhat
18–75-vuotiasta suomalaista huhtikuussa 2017.

Markkinointi- ja viestintäjohtaja Tia Yrjölä, Saarioinen Oy, puh. 050 593 21 68, tia.yrjola@saarioinen.fi
Viestintäpäällikkö Anu Lehtinen, Saarioinen Oy, puh. 050 529 8569, anu.lehtinen@saarioinen.fi

Saarioinen on tehnyt suomalaisten lempiruoat jo 60 vuoden ajan. Saarioinen on suomalainen perheyritys ja johtava valmisruokatalo n. 260 miljoonan euron liikevaihdolla. Olemme kotoisin Kangasalan Sahalahdelta, Saarioisten Kartanosta. Lisäksi Saarioisten herkullista ruokaa tehdään Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 300 saarioislaisen voimin. Saarioinen vaalii perinteitä ja kehittää samalla jatkuvasti uutta yhdessä suomalaisten kanssa. Äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957 - www.saarioinen.fi