Saarioinen luopuu mustan muovin käytöstä valmisruokapakkauksissaan

Saarioisten valmisruoka-annosten pakkausten musta muovi korvataan punaisella muovilla tämän syksyn aikana. Punainen pakkausväri valikoitui kuluttajatestaustausten perusteella.

Saarioinen korvaa valmisruokapakkausten mustan muovin punaisella syksyn aikana. Punaiset valmisruokapakkaukset voidaan kierrättää muovijätteenä ja hyödyntää uusien muovituotteiden raaka-aineeksi. Tällä hetkellä muovijalostamoiden optiset lukijat eivät tunnista pääosaa mustasta muovista, jolloin se ei päädy kierrätettävän muovin joukkoon, vaan hyödynnetään jalostamoissa energiajakeena.

Punainen väri oli testeissä kuluttajien suosikki ja sopii hyvin Saarioisten brändille. Punaiset pakkaukset ovat lisäksi raikkaita ja erottuvia. Rasioiden värimuutos koskee muun muassa annosaterioita, pastoja ja kiusauksia. Keitoissa ja puuroissa käytössä oleva valkoinen rasia säilyy ennallaan.

Tarpeellinen ja turvallinen muovipakkaus

Muovi on erittäin toimiva materiaali helposti pilaantuvien tuotteiden sekä tuoretuotteiden pakkauksissa.

”Turvallisuus eli tuotteen moitteeton säilyvyys viimeiseen käyttöpäivään asti on Saarioisille tärkeää pakkausmateriaalivalinnoissa. Kartoitamme jatkossakin mahdollisia uusia pakkausmateriaaleja ja jatkamme pakkauksien kehittämistä”, kertoo laadusta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Tero Tuominiemi.

Muovin määrää vähennetään Saarioisilla

Saarioisten pakkauksissa on vähennetty muovin määrää ja esimerkiksi pakkausmuoveja on ohennettu niin paljon kuin mahdollista. Lisäksi Saarioisilla otetaan käyttöön pakkauksia, joissa osa muovista on korvattu kartongilla.

Saarioinen käyttää pakkauksissaan myös kierrätettyä PET-muovia rasiapakkausten keskimmäisenä kerroksena, jolloin sitä on noin 50−80 % pakkauksen muovin määrästä. Elintarvikkeen kanssa kosketuksissa oleville pinnoille on tarkat materiaalivaatimukset, joten kierrätysmuovia on tällä hetkellä turvallisinta käyttää vain keskimmäisissä kerroksissa. Tällöin ruokapakkaukset eivät voi olla kauttaaltaan kierrätysmuovista valmistettuja, mutta tämäkin asia kehittyy koko ajan.

Noin 40 % suomalaisista kierrättää muovipakkaukset

Saarioisten teettämän tutkimuksen* mukaan noin 40 % suomalaisista kierrättää aina elintarvikepakkauksien muovipakkaukset, mutta noin kolmannes ei lajittele niitä lainkaan. Naiset ja iäkkäimmät vastaajat ovat ahkerimpia muovin kierrättäjiä.

Kaikki Saarioisten muovipakkaukset voi laittaa muovinkeräykseen. Saarioisten pakkauksiin on lisätty kierrätysohjeita kuluttajien avuksi.

*Saarioisten teettämään tutkimukseen vastasi 1 014 suomalaista tammi-helmikuussa 2019. Tutkimus toteutettiin internetkyselynä.

Lisätietoja

Tero Tuominiemi, johtaja, laatu, vastuullisuus ja lakiasiat puh. +358 40 548 6481, tero.tuominiemi@saarioinen.fi

Kuvat:

Saarioinen on tehnyt suomalaisten lempiruoat jo 60 vuoden ajan. Saarioinen on suomalainen perheyritys ja johtava valmisruokatalo n. 260 miljoonan euron liikevaihdolla. Olemme kotoisin Kangasalan Sahalahdelta, Saarioisten Kartanosta. Lisäksi Saarioisten herkullista ruokaa tehdään Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 300 saarioislaisen voimin. Saarioinen vaalii perinteitä ja kehittää samalla jatkuvasti uutta yhdessä suomalaisten kanssa. Äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957 - www.saarioinen.fi