Saarioinen tehosti toimintaansa ja paransi tulostaan

Saarioisten liikevaihto kasvoi maltillisesti ja samalla tehostamistoimet paransivat tuloksentekokykyä. Saarioinen on vahva valmisruokien markkinajohtaja sekä Vähittäiskauppa- että Foodservice-sektorilla. Kuluttajalähtöiset panostukset valittuihin kasvun alueisiin ja ydinliiketoimintoihin kohdistetut markkinointitoimenpiteet ovat vahvistaneet Saarioisten läsnäoloa suomalaisten elämässä.

Saarioisten liikevaihto vuonna 2016 oli 255,1 (248,4) miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna noin 7 miljoonaa euroa ja liiketulos oli 6,2 (-0,2) miljoonaa euroa.

"Liikevaihtomme kasvu oli maltillista, mutta käänne kasvu-uralle ilahdutti meitä saarioislaisia kovasti. Elintarvikealan kova hintakilpailu asetti haasteita tuloksen parantamiselle. Tehokkuuskykymme parani kuitenkin merkittävästi hyvin toteuttamiemme toimenpiteiden tuloksena. Siksi saimme iloita myös tuloksemme parantumisesta", Saarioinen Oy:n toimitusjohtaja Matti Karppinen kertoo.

Saarioisten nettoinvestoinnit olivat 7,8 (10,2) miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste säilyi hyvänä ollen 58,6 % (59,1 %). Henkilöstöä konsernissa oli keskimäärin 1 326 (1 325) henkeä.

Hyvinvointi sekä liikkuva elämäntapa ovat vahvoja kuluttajatrendejä

Valmisruokien käytössä korostui edelleen hyvinvointitrendi, mikä lisäsi keittojen ja salaattiaterioiden myyntiä. Saarioisten 2015 lanseeraama Balanssi-tuotesarja laajeni keittoihin ja puuroihin. Balanssi-tuotteet pohjautuvat ravitsemussuosituksiin ja ne ovat saaneet herkullisuudestaan kuluttajilta runsaasti positiivista palautetta. Vuoden aikana markkinoille tuodut vegaaniseenkin ruokavalioon sopivat uutuustuotteet, kuten Grahamkasvispiirakka ja Vegepizza, saivat erinomaisen vastaanoton.

Välipalasyöminen lisääntyi entisestään suomalaisten liikkuvamman elämäntavan myötä. Erilaisten herkullisten heti syötävien ja lämmitettävien välipalojen myynti oli hyvässä kasvussa. Eväs-wrapit ja -voileivät, sekä ruokaisammat Eväs-tuoresalaatit kasvattivat myyntiään. Saarioinen uudisti kokolihaleikkelesarjansa, jonka Maku-sarja tarjoaa aivan uusia makumaailmoja vannoutuneille voileivän ystäville.

Ravintolasektorilla kysyntä kasvoi, kun yhä useammat suomalaiset syövät ulkona viikoittain. Innokkaimpia ravintolaruokailijoita ovat edelleen 15–24-vuotiaat nuoret ja nuoret aikuiset, johtavassa asemassa työskentelevät, hyvin ansaitsevat ja pääkaupunkiseudun asukkaat (lähde: MARA, © TNS 2016). Saarioinen on markkinajohtaja valmisruoissa myös Foodservice-sektorilla.

Saarioinen uudisti markkinointistrategiansa, ja uuden linjan mukainen markkinointiviestintä alkoi näkyä suomalaisille vuoden 2017 alussa. "Saarioinen on erittäin tunnettu ja pidetty brändi. Saarioinen tunnistetaan edelleen äitien tekemästä ruoasta. Katsoimme velvollisuudeksemme selvittää mahdollisuuden palauttaa Saarioisten äidit mainontaan ja lopulta oli helppo tiivistää viestimme siihen, että Saarioinen on äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957", kertoo toimitusjohtaja Karppinen.

"Olemme tänäkin vuonna innoissamme siitä, että voimme tarjota ihmisille aivan uudenlaisia tuoreita ruokaratkaisuja, kuten helmikuussa laseeraamamme 5 vaille valmis -tuotesarjan. Tarvitset vain pannun, tilkan öljyä ja muutaman minuutin aikaa ja pääset herkuttelemaan tuoreen wok-annoksen ääreen", kehaisee Karppinen. "Päivitämme myös Saarioisten strategian ja tarjoamme kuluttajille ja asiakkaille ilahduttavia uusia asioita, mieluimmin joka päivä", lupaa Karppinen.

Ennakkotieto 2016 Tilinpäätös 2015

Liikevaihto (mEUR) 255,1 248,4
Liiketulos (mEUR) 6,2 -0,2
Tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja (mEUR) 5,5 0,8