Saarioinen tutki: tällainen on tyypillinen Maksalaatikkofani

Jo yli 65 vuoden ajan Saarioisten Maksalaatikko on ollut yksi suomalaisten ruokapöytien kestosuosikeista. Vuodesta toiseen se on voittanut sydämet, samalla rikkoen ennätyksiä ja vakiinnuttaen asemansa suomalaisen ruokakulttuurin kiintotähtenä. Ei siis ole ihme, että maksalaatikkofanit saavat juhlia omaa päiväänsä jo kahdeksatta kertaa 10.10. Tänä vuonna innostuimme selvittämään, mikä yhdistää maksalaatikon tosifaneja – eli noin puolta miljoonaa suomalaista.

Puoli miljoonaa suomalaista herkuttelee maksalaatikolla viikoittain

Saarioisten teettämän tutkimuksen* mukaan maksalaatikolla on paikkansa suomalaisten sydämissä – ja lautasilla. 40 % suomalaisista pitää itseään joko maksalaatikon ystävänä tai fanina ja peräti 70 % suhtautuu maksalaatikkoon positiivisesti tai neutraalisti. Todellisia ykkösfaneja, joille maksalaatikko on parasta ruokaa ikinä, on jopa noin puoli miljoonaa suomalaista. Tämä sama määrä suomalaisia syö maksalaatikkoa ainakin viikoittain tai useamman kerran viikossa. Lapsiperheissä tämä rakkaus maksalaatikkoon korostuu entisestään, sillä niistä löytyy tosifaneja vielä enemmän, jopa 14 %. Maksalaatikko kuuluu kaikille, iästä ja asuinpaikasta riippumatta. Siitä nauttivat tasaisesti eri ikäiset ympäri Suomea.

Pelaajat eri mieltä rusinoista

Tänä vuonna Maksalaatikkopäivän teemana on pelimaailma, ja pyysimme HAVU Gamingin e-urheilijoita kertomaan suhteestaan maksalaatikkoon**. Ikuisuuskysymys, rusinoilla vai ilman, jakaa näkemyksiä e-urheilijoiden ja koko Suomen välillä. Havulaisista noin 59 % syö maksalaatikon ilman rusinoita, mikä yllätti Saarioisten väen.

”Vietämme 10.10. maksalaatikkopäivää, joka muistuttaa roolistamme suomalaisten arjessa. Maksalaatikko on todellinen klassikko ja Saarioisilla on ilo vaalia sen asemaa suomalaisten luottoruokana. Moni on syönyt maksalaatikkoa jo lapsuudessaan ja niinpä sitä myydäänkin yli 9 miljoonaa rasiaa vuodessa. Enemmistö valitsee maksalaatikon rusinoilla”, kommentoi Saarioisten markkinoinnista ja viestinnästä vastaava johtaja Tia Yrjölä.

Puolukkahillolla, ketsupilla vai jollain muulla?

Moni suomalainen nauttii maksalaatikon sellaisenaan, mutta suosituin lisuke on puolukkahillo, jota käyttää noin 60 % maksalaatikon ystävistä. Naiset syövät miehiä useammin puolukkahillon kanssa, miehet taas naisia useammin sellaisenaan lisäämättä mitään. Alueellisesti puolukkahillo korostuu Itä- ja Pohjois-Suomessa. Vanhemmat ikäryhmät, yli 45-vuotiaaat, syövät nuorempia useammin puolukkahillon kanssa. Ketsuppia ja raejuustoa mieluusti maksalaatikkoonsa lisäävät alle 34-vuotiaat ja Helsingin sekä Uudenmaan alueella asuvat. Harvinaisempiakin lisukkeita löytyy kyselymme avoimista vastauksista kuten paistettu kananmuna, sinappi ja aurajuusto. Makuja on monia!

Saarioinen juhlistaa Maksalaatikkopäivää syys–lokakuussa vaikuttavalla kampanjalla, joka näkyy medioissa ja myymälöissä ympäri Suomea. Kampanja huipentuu Maksalaatikkopäivään 10.10.

Oletko aito maksalaatikkofani?

Näistä piirteistä tunnistaa aidon maksalaatikkofanin.

• Hän kuuluu puolen miljoonan suomalaisen joukkoon, joka nauttii maksalaatikkoa vähintään viikoittain.
  • Hän valitsee maksalaatikkonsa rusinoilla, paitsi jos hän on peliharrastaja – silloin ilman rusinoita on paras vaihtoehto.
  • Hän syö maksalaatikkonsa sellaisenaan, paitsi jos hän on nainen ja kotoisin Itä- tai Pohjois-Suomesta, makua täydentää puolukkahillo, etenkin jos ikää on yli 45 vuotta.
  • Jos hän on alle 34-vuotias ja asuu pääkaupunkiseudulla, hän valitsee ketsupin maksalaatikon kumppaniksi.

*) Saarioisten valmisruokatutkimus elokuu 2024 & toukokuu 2023, Cintin paneeli, n=891

**) Kysely Havu gaming 2024 n=29

Lisätiedot:

Saarioinen Oy, markkinointi- ja viestintäjohtaja Tia Yrjölä, puh. 050 593 2168  tia.yrjola@saarioinen.fi

Kuvakori:

Saarioinen on tehnyt suomalaisten lempiruoat jo yli 65 vuoden ajan. Saarioinen on suomalainen perheyritys ja johtava valmisruokatalo n. 270 miljoonan euron liikevaihdolla. Olemme kotoisin Kangasalan Sahalahdelta, Saarioisten Kartanosta. Lisäksi Saarioisten herkullista ruokaa tehdään Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 200 saarioislaisen voimin. Saarioinen vaalii perinteitä ja kehittää samalla jatkuvasti uutta yhdessä suomalaisten kanssa. Saarioinen on Äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957.  www.saarioinen.fi