Saarioisen koko vuoden kestävissä jouluvalmisteluissa loppukiri

Suomen suurimman jouluruokatalo Saarioisen jouluruuan valmistus huipentui Huittisten tehtaan viisi päivää kestävään rosolli-maratoniin. Tänäkin jouluna Saarioisen jouluruokia maistelee valtaosa suomalaisista niin kodeissa kuin työpaikoilla. Joulusesonkiin valmistautuminen aloitettiin jo alkuvuodesta.

Saarioisten tehtailla vuoden kiireisimmät viikot huipentuivat Huittisten tehtaan viisipäiväiseen rosollimaratoniin. Tunnelma oli kuin suuressa urheilutapahtumassa, kun tehtaalla valmistuivat kaikki joulun ajan rosollit.

Kolme viimeistä joulunalusviikkoa ovat meille Saarioisilla vuoden vilkkainta aikaa. Joulusesonkina meillä työskentelee vakituisen väen lisäksi noin 150 kausityöntekijää. Valmistamme täksikin jouluksi yli viisi miljoonaa jouluruoka-annosta suomalaisten ruokapöytiin, kertoo Saarioisten innovaatiojohtaja Mirja Lonka.

Suomalaisten suosituimmat joululaatikot ovat Saarioisten lanttu- ja porkkanalaatikko. Perinteisten peruna- ja maksalaatikon lisäksi erilaiset joulusalaatit, kuten rosollit ja sienisalaatit ovat jo vuosikymmenten ajan olleet Saarioisten myydyimpiä joulutuotteita.

Jouluvalmistelut alkavat heti edellisen sesongin jälkeen

Jouluun valmistautuminen on mittava, lähes koko vuoden kestävä ponnistus, joka aloitetaan heti edellisen joulusesongin päätyttyä.

– Ensimmäiset sopimukset joululaatikoiden juureksista tehdään heti alkuvuodesta suomalaisten maanviljelijöiden kanssa. Syksyn sadon kypsyttyä meille toimitetaan esimerkiksi porkkanaa 700 tonnia ja lanttua jopa miljoona kiloa, kertoo Lonka.

Jouluruokia valmistetaan kaikilla kolmella kotimaisella tehtaalla eli Sahalahdessa, Valkeakoskella ja Huittisissa vuosikymmenten perinteitä noudattaen.

Saarioisten jouluruokien suosiota selittävät reseptit, joilla olemme valmistaneet ruokaa vuosikymmenten ajan. Jouluruoka tehdään perinteisillä resepteillä ja suomalaisista raaka-aineista, aivan kuten kodeissakin. Kattilat ja uunit ovat toki meillä huomattavasti suuremmat, Lonka sanoo.

Mirja Lonka, innovaatiojohtaja Saarioinen Oy, mirja.lonka@saarioinen.fi, 050 582 4125

Kotimainen perheyritys Saarioinen on helpottanut suomalaisten arkea ja luonut merkittäviä makumuistoja jo 60 vuoden ajan. Tänä päivänä olemme yksi Suomen johtavista ruokataloista 282,3 miljoonan euron liikevaihdolla (2014).

Kangasalan Sahalahdella sijaitsevan Saarioisten kartanon ympärille on kasvanut moderni ruokatalo. Kangasalan lisäksi hyvää ruokaa valmistuu Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1340 saarioislaisen voimin. Yhdessä valmistamme puhtaista raaka-aineista suomalaisten lempiruokia – sekä klassikoita että tulevia uusia suosikkeja. www.saarioinen.fi