Suomalaisten mielestä lounas on päivän tärkein ateria

Lounas nousi täpärästi kärkeen, kun suomalaisilta kysyttiin mielipidettä päivän tärkeimmästä ateriasta. Saarioisten teettämässä kyselyssä selvisi myös, että arkilounas nautitaan ripeästi: valtaosa käyttää siihen aikaa enintään puoli tuntia. Lounastauko on arjessa jaksamisen kannalta tärkeä, muistuttaa Saarioisten ravitsemusasiantuntija Mirva Lampinen.

Suomalaisten mielipiteet päivän tärkeimmästä ateriasta ovat selvästi jakautuneet: lounasta piti tärkeimpänä 31 prosenttia vastaajista. Aamupalan nosti merkittävimmäksi 30 prosenttia ja illallisen 28 prosenttia kyselyyn vastanneista.

– Lounaalla on keskeinen merkitys esimerkiksi opiskelu- tai työvireen säilymisessä. Nyt lomien jälkeen on hyvä hetki tarkastaa oman ruokailurytmin säännöllisyys, jotta energiaa riittää sopivasti päivän eri vaiheisiin, Saarioisten ravitsemusasiantuntija Mirva Lampinen sanoo.

Kyselyn mukaan suomalaiset syövät lounaan nopeasti, sillä vajaa 90 prosenttia vastaajista kertoi täyttävänsä mahansa alle puolessa tunnissa. Liki puolella (48 %) lounas vie vartista puoleen tuntia.

– Lounaaseen olisi hyvä käyttää vähintään puolituntinen. Se on tärkeä hengähdystauko, josta kannattaa pitää kiinni, Lampinen toteaa.

Lounaassa tärkeintä hyvä maku

Lounaan tuoma hengähdystauko nousi kärkisijoille, kun suomalaisilta kysyttiin mitä he pitävät arkilounaalla tärkeimpänä.

– Kirkkaaksi ykköseksi nousi kuitenkin hyvänmakuinen ruoka, jonka mainitsi joka toinen vastaaja. Olemme Saarioisilla samaa mieltä, ja se on meillä kaiken ruoanvalmistuksen lähtökohta. Tarjoamme apua arkeen nopeasti valmistuvilla aterioilla, jotka on myös helppo ottaa mukaan, Lampinen kertoo.

Lounaalle sopivia vaihtoehtoja on valikoimassa runsaasti, kevyemmistä keitoista täyttävämpiin annosaterioihin.

– Periaatteena on, että lounaasta tulisi saada tarpeeksi energiaa iltapäiväksi ilman, että ateria on liian raskas. Kokonaisuutta voi täydentää leivällä ja sopivalla juomalla. Tuoreutta lautaselle tuovat lisukesalaatti, hedelmä tai marjat, joita lisäämällä ateria on täysipainoisempi, Lampinen vinkkaa.

Mikä on mielestäsi päivän tärkein ateria?

• lounas 31 %
  • aamupala 30 %
  • illallinen 28 %
  • iltapala 1 %
  • välipala 1 %
  • joku muu 2 %
  • en osaa sanoa 7 %

Kuinka kauan käytät yleensä aikaa arkisin lounaan syömiseen?

• alle 5 minuuttia 2 %
  • 5–15 minuuttia 37 %
  • 16–30 minuuttia 48 %
  • yli 30 minuuttia 6 %
  • en syö lounasta 4 %
  • en osaa sanoa 2 %

Mikä on tärkeintä arkisin lounaalla? Top 10:

• hyvänmakuinen ruoka 50 %
  • rauhoittuminen päivän keskellä 36 %
  • terveellinen ruoka 33 %
  • täyttävä ruoka 26 %
  • edullinen hinta 24 %
  • helppous 21 %
  • jutustelu työkavereiden kanssa 20 %
  • mahdollisimman nopea ateria 10 %
  • ruoan valmistaminen itse 8 %
  • haluan syödä yksin 7 %

Tutkimustiedot perustuvat Saarioisten tilaamaan kyselytutkimukseen. Tutkimusaineisto koottiin verkkotutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internetpaneelissa huhtikuussa 2016. Kyselyyn vastasi 1 000 iältään 15–70-vuotiasta suomalaista, ja lähtöotos on kansallisesti edustava.

Mirva Lampinen, ravitsemusasiantuntija, Saarioinen Oy, puh. 040 764 8230, mirva.lampinen(a)saarioinen.fi

Kotimainen perheyritys Saarioinen on helpottanut suomalaisten arkea ja luonut merkittäviä makumuistoja jo 60 vuoden ajan. Tänä päivänä olemme yksi Suomen johtavista ruokataloista 259,6 miljoonan euron liikevaihdolla (2015).

Kangasalan Sahalahdella sijaitsevan Saarioisten kartanon ympärille on kasvanut moderni ruokatalo. Kangasalan lisäksi hyvää ruokaa valmistuu Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1325 saarioislaisen voimin. Yhdessä valmistamme puhtaista raaka-aineista suomalaisten lempiruokia – sekä klassikoita että tulevia uusia suosikkeja.