Suuri kasvisruokakysely: suomalainen ei tartu lempiruokansa kasvisvaihtoehtoon

Saarioisten teettämän kasvisruokakyselyn1 mukaan suurin osa suomalaisista olisi valmis syömään enemmän kasvisruokaa ja myös pitää siitä.  Suomalaisten lempiruokien, kuten pizzan ja lasagnen, kasvisversioita syödään silti vielä harvoin. Kannustaakseen suomalaisia kasvisruokien kokeiluun Saarioinen laittaa suomalaisten lempiruokien kasvisversiot tiukan raadin testiin Facebook-livelähetyksessä 15.5. kello 18.

Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti kasvisruokaan, sillä 82 % vastaajista pitää kasvisruoasta ja 72 % haluaisi syödä kasvisruokaa nykyistä enemmän. Silti puolet suomalaisista valitsee kasvisruoan päivälliseksi vain harvoin tai ei koskaan. Kasvisruokaa päivälliseksi välttävien ryhmässä korostuvat keski-ikäiset (45–54-vuotiaat).

Kasvisruokasuosikkeja ovat tutut klassikot

Kasvisruokasuosikkien kärki on selvä: suomalaisten lempikasvisruoka on pinaattikeitto (33 %), kärkipaikasta kisaa pinaattiohukaiset (29 %) ja kolmanneksi kirii kasvissosekeitto (23 %). Kolmen kärki maistuu ympäri Suomen, kaikissa ikäryhmissä.

Makutottumusten muutos on kuitenkin jo nähtävissä suomalaisten ruoanlaitossa käyttämien kasvisraaka-aineiden käytön monipuolistumisena. Vuoden 2016 vastaavaan tutkimukseen verrattaessa suosiotaan ovat nostaneet erityisesti pavut, linssit, inkivääri ja kurkuma. ”Kiinnostus kasvisruokia kohtaan näkyy myös tuotekehityksessämme, kehitämme jatkuvasti uusia kasvistuotteita tuttujen suosikkien rinnalle. Myös lihaa sisältävissä ruoissa kasvisten käyttö monipuolistuu, kertoo Mirja Lonka Saarioisilta.

Lempiruoista ei uskalleta valita kasvisversiota

Suomalaisten lempiruokiin kuuluvat pizzat, makaronilaatikko ja lasagne. Kasvisversioita kuitenkin väistellään, sillä yli puolet suomalaisista (55 %) kertoo syövänsä lempiruokansa kasvisversiota harvoin tai ei koskaan. Vain 18 % syö usein lempiruokansa kasvisversiona. Pizzasta kasvisversion valitsee joka neljäs, makaronilaatikosta ja lasagnesta joka kuudes.

Yleisimmin esteenä kasvisversion syömiselle on, ettei lempiruoan kasvisversiota ole löydetty, näin vastaa joka neljäs (26 %). Joka viides (22 %) puolestaan epäilee, ettei kasvisversio ole yhtä hyvä kuin alkuperäinen. Joka viides (21 %) myös myöntää, ettei osaa itse valmistaa kasvisversiota.

Saarioisten kasvisruoat kriittisen raadin ruodittavaksi – haastaa myös kuluttajat maistamaan

”Saarioisten äidit tietävät, mikä suomalaisille maistuu. Vähittäiskauppavalikoimassamme on tällä hetkellä 148 kasvisruokavalioon sopivaa tuotetta, joista 78 sopii myös vegaaneille. Tarjoamme kasvisversiot suomalaisten lempiruoista, esimerkkeinä Vegepizza, Vegemakaronilaatikko ja Kasvislasagne. Herkullinen maku on aina kuluttajan ykköskriteeri, siksi laitamme tuotteemme tiukkaan makutestiin”, kertoo Tia Yrjölä Saarioisilta.

Saarioinen järjestää kriittisen kasvisraadin tiistaina 15. toukokuuta klo 18 livenä Facebook-sivuillaan. Raadilta kysytään, onko se samaa mieltä suomalaisten kanssa, ovatko perinteiset versiot kasvisversioita parempia? Raadissa vaikuttavat muun muassa liharuoan ystävä Jone Nikula, Tapparan pakki Otso Rantakari, ja jöötä raadissa pitää 5-vuotias päiväkotilainen Elle.

1 Saarioisten suuri kasvisruokakysely: Kasvisten rooli suomalaisessa syömisessä – yleisyys, suosikit ja muuttuvat trendit. Tiedot kerättiin online-kyselynä CINT:n paneelissa huhtikuussa 2018. Vastaajamäärä oli yli 1000, suomalaista väestöä edustavalla otoksella.

Mirja Lonka, johtaja, Syömisen muutos, puh. 050 582 4125, mirja.lonka@saarioinen.fi
Tia Yrjölä, johtaja, Kuluttajakokemus, puh. 050 593 2168,
tia.yrjola@saarioinen.fi

Kuva- ja materiaalipyynnöt:
Anu Lehtinen, viestintäpäällikkö, puh. 050 529 8569, anu.lehtinen@saarioinen.fi

Saarioinen on tehnyt suomalaisten lempiruoat jo 60 vuoden ajan. Saarioinen on suomalainen perheyritys ja johtava valmisruokatalo n. 260 miljoonan euron liikevaihdolla. Olemme kotoisin Kangasalan Sahalahdelta, Saarioisten Kartanosta. Lisäksi Saarioisten herkullista ruokaa tehdään Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 300 saarioislaisen voimin. Saarioinen vaalii perinteitä ja kehittää samalla jatkuvasti uutta yhdessä suomalaisten kanssa. Äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957 - www.saarioinen.fi