Joulupöytään katetaan yhä enemmän valmisruokia

Report this content

Valmisruoka hyväksytään suomalaisten tärkeimmän juhlan – joulun - keskelle juhlapöytään. Saarioinen on kuulunut suomalaiseen joulupöytään jo vuosikymmeniä. Tänä päivänä kaikista valmiina myytävistä joululaatikoista yli 80 % on Saarioisten. Yhä useampi ostaa joululaatikkonsa, joulun salaatit ja rosollit valmiina. Jouluruokien myynti kasvaa vuodesta toiseen. Viime vuonna Saarioisten kaikkien laatikoiden euromääräinen kasvu oli yhteensä 4 %. Eniten kasvoi peruna- ja maksalaatikoiden menekki. Saarioisten valmisruokien top 10 oli jaksolla 22.11.-26.12.2004 (A.C. Nielsen ScanTrack): 1) Saarioisten lanttulaatikko 700g, 2) Saarioisten porkkanalaatikko 700g, 3) Saarioisten perunalaatikko 700g, 4) Saarioisten rosolli 700g, 5) Saarioisten maksalaatikko 400g, 6) Saarioisten jauhelihapizza 200g, 7) Saarioisten lanttulaatikko 400g, 8) Saarioisten porkkanalaatikko 400g, 9) Saarioisten kinkkupizza 200g, 10) Saarioisten lihaperunasoselaatikko 350g. Monet perinteisesti suomalaiseen joulupöytään kuuluvat ruuat olisivat todennäköisesti kadonneet kokonaan monesta joulupöydästä ilman valmisruokia. Harva enää itse valmistaa joululaatikoitaan. Viime vuonna pikkujoulusta jouluun ulottuvalla jaksolla, 22.11.-26.12., kaikkien valmistajien joululaatikoita myytiin yhteensä noin 10 miljoonan euron arvosta kuluttajahinnoilla mitattuna. Eniten myyty tuote oli maksalaatikko, toisena lanttulaatikko ja kolmantena porkkanalaatikko. Kaikkiaan valmisruokia myytiin Suomessa jaksolla lähes 45 miljoonan euron arvosta kuluttajahinnoilla mitattuna. Kasvua edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna oli noin 4 %. Lisätietoja antaa: Saarioinen Oy, Markkinointipäällikkö Ritva Mäenpää, gsm 050 63 145