Suhtautuminen valmisruokiin muuttumassa

Report this content

Valmisruokien myötä arjen helpottaminen ja valintojen mahdollisuus ovat nousseet ruuanlaitossa yhä suurempaan arvoon.

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Johanna Mäkelä uskoo, että kuluttajien suhtautuminen valmisruokiin on muuttumassa. – Enää valmisruokien käyttöä ei selitellä samalla tavalla kuin reilut kymmenen vuotta sitten, Mäkelä sanoi Saarioisten tiedotustilaisuudessa tänään 12. tammikuuta. Eri ikäiset ihmiset suhtautuvat hänen mukaansa ruokaan eri tavoin. – Iäkkäämmille ihmisille ruuanlaitto on usein arvo sinänsä. Nuoremmille taas ajansäästö on tärkeämpää. Varsinkaan nuorten naisten ruoanlaitto ei ole enää niin latautunutta kuin ennen, aterioinnin sosiaalisia vaikutuksia omassa tutkimuksessaan tarkastellut Mäkelä sanoo. Valmisruoat voivat myös liittyä tiettyyn elämänvaiheeseen. Nykysyömiselle onkin Mäkelän mukaan ominaista käytäntöjen kirjo. Rennosti ruokaan suhtautuva ihminen voi valita eri vaihtoehdoista tilanteen mukaan. – Ihmiset tekevät jatkuvasti valintoja ruoan suhteen. Yhtenä päivänä tehdään alusta loppuun itse, toisena ostetaan valmisruokaa. Valmisruuista luonteva osa arkiruokailua Myös Saarioinen on tutkinut yleisesti syömiseen sekä erityisesti valmisruokaan liitettyjä arvoja ja asenteita. Äskettäin valmistuneen motiivitutkimuksen mukaan etenkin perheelliset naiset puhuvat ruuasta ja syömisestä ensisijaisesti lastensa kautta. – Ihanteiden ja arjen aikapaineen välillä on selvä jännite. Tässä suhteessa valmisruoka ja puolivalmisteet nähdään tasapainottajana ihanteiden ja arjen realiteettien välillä. Itse asiassa valmisruuat tarjoavat mahdollisuuden perheen yhteiseen lämpimään ateriaan arki-iltaisinkin, kun aikaa on niukasti. Yhteisellä aterialla on tärkeä merkitys perhesuhteiden uusintamisessa, toteaa markkinointipäällikkö Ritva Mäenpää Saarioisilta. – Valmisruoka antaa hyvän mahdollisuuden korvata napostelusyömisen maukkaalla, ravitsevalla ja täyttävällä perusruualla. Perheiden kannalta merkitystä on myös sillä, että valmisruuissa on monia tuttuja ja turvallisia arkiruokia, jotka maistuvat lapsille. Asenteiden muuttuminen näkyy myös valmisruokien myynnissä. Viimeisen viiden vuoden aikana tuoreiden valmisruokien markkina on kasvanut lähes 40 prosenttia. Se onkin yksi nopeimmin kasvavista tuoteryhmistä päivittäistavarakaupassa. LISÄTIETOJA: Kuluttajatutkimuskeskus, tutkimuspäällikkö Johanna Mäkelä, puh. (09) 7726 7725 Saarioinen Oy, markkinointipäällikkö Ritva Mäenpää, gsm 050 63 145