80 % nuorista tahtoo enemmän rahaan liittyvää opetusta kouluun

Säästöpankkiryhmän Raha töihin –kyselyn mukaan nuoret kokevat, että kouluissa ei opeteta talousasioita riittävästi. Tahtoa raha-asioista oppimiseen nuorilla siis piisaa, mutta nykyisessä opetusohjelmassa tämä saa valitettavan vähän vastakaikua.

Säästöpankkiryhmän marraskuussa teettämän Raha töihin -kyselyyn vastasi marraskuun aikana lähes tuhat (977) alle 25-vuotiasta nuorta ympäri Suomen. Vastausten mukaan erityisesti säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvät aiheet kiinnostavat suomalaisia nuoria. Myös veroihin, korkoihin ja lainoihin liittyen toivotaan lisätietoa.

Erityisen kiinnostavaa oli kuitenkin se, että ehdoton enemmistö vastaajista oli sitä mieltä, että kouluissa ei opeteta tarpeeksi raha-asioista. Säästöpankkiryhmässä tulos koetaan huolestuttavana.

”Tavallisestihan ajatellaan, että nuoria eivät raha-asiat kiinnosta, ja yhteiskunta joutuu tuputtamaan niistä tietoa. Tämän kyselyn valossa asia on juuri päinvastoin eli tahtoa löytyy, mutta tietoa ei ole tarjolla”, kommentoi Säästöpankkiryhmän markkinointi- ja viestintäjohtaja Laine Spellman.

”Yhteiskunnan ja aikuisten tehtävä on vastata nuorten tahtoon ja tarjota heille tarpeeksi faktaa, jotta omien raha-asioiden hoitaminen tulisi mahdollisimman luontevaksi heti nuoresta pitäen”, Spellman jatkaa.

Säästäminen on tuttua – sijoittaminen ei niinkään

Jopa yhdeksän kymmenestä nuoresta kertoi säästävänsä rahaa. Suosituin tapa oli säästötilille (58 %) tai käyttötilille (46 %) säästäminen, mutta yllättävän suuren osuuden nappasi hieman yllättäen myös säästöpossu (33 %). Vastaajista 25 % säästää rahastoihin ja 12 % osakkeisiin.

”Tietysti nämä tulokset pistävät miettimään, miten sijoittamista voisi tuoda nuorille tutummaksi. Ei ole mikään ihme, etteivät nuoret käytä näitä säästämisen muotoja, jos eivät myöskään saa niistä tarpeeksi tietoa”, pohtii Spellman.

Joka kymmenes uskoo lottoamalla rikastumiseen

Kysely paljasti myös, että nuoret uskovat ylivoimaisesti eniten (43 %) työntekoon rikastumisen välineenä. Seuraavaksi eniten nuoret luottivat rikastuvansa sijoittamisen (24 %) tai säästämisen avulla (17 %).

”Työnteko on tietysti oleellisessa osassa siinä, että rikastuminen voi päästä aluilleen. Sanoisin kyllä, että muitakin keinoja kannattaa ottaa käyttöön, jos toivoo työnteolla ansaitun potin kasvavan. Onneksi vain kymmenisen prosenttia vastaajista uskoi rikastuvansa ensisijaisesti lottoamalla”, Spellman naurahtaa.

Tietoa kyselystä:

Raha töihin -kysely oli avoinna Säästöpankin verkkosivuilla 2.–30.11. Yhteensä vastaajia oli 977. Vastaajat olivat alle 25-vuotiaita, alaikäiset vastasivat huoltajansa luvalla. Kyselyyn pystyi vastaamaan suomeksi tai ruotsiksi.