Älä paina paniikkinappulaa kriisissä! – energiaremontti harkitusti ja fiksusti

Monessa taloyhtiössä ja omakotitalossa pohditaan nyt vihreämpiä ratkaisuja talojen energiatehokkuuden parantamiseksi. Hintojen nousun myötä energialaskun pienentäminen on monella kiikarissa, mutta paniikissa ei päätöksiä kannata tehdä. Isot investoinnit kannattaa harkita huolella, sillä tämän päivän paniikkiratkaisu voi koitua pitkässä juoksussa kalliiksi. Näillä vinkeillä saat tehtyä siirtymän energiatehokkaampaan kotiin fiksusti ja harkitusti.

”Suomalaiset asunto-ostajat eivät perinteisesti ole olleet kovin kiinnostuneita talojen energiatodistuksista, mutta nyt energiakriisin myötä vihreät ratkaisut, kuten maalämpö ovat alkaneet kiinnostaa aiempaa enemmän”, Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen toteaa.

Maalämmön ohella monessa kotitaloudessa pohditaan nyt erilaisia ympäristö- ja kukkaroystävällisiä vaihtoehtoja, kuten ilmalämpöpumppuja kasvavan energialaskun pienentämiseksi. Yleinen kustannusten nousu ja energiakriisi saavat kotitaloudet miettimään, millaisia tulevaisuuden ratkaisuja nyt kannattaisi tehdä.

”Pandemia ja Ukrainan sota ovat vaikuttaneet materiaalien ja komponenttien saatavuuteen. Suosituimmissa energiaratkaisuissa kuten esimerkiksi ilmalämpöpumpuissa voi olla kuukausien jono”, Rantanen huomauttaa.

Vaikka monella on päätöksissään kova kiire, paniikkinappulaa ei juuri nyt kannattaisi painaa. Odottaminen voi olla viisas vaihtoehto.

Huomioi kehittyvä tekniikka

Kodin energiaremontin ensimmäinen askel on tehdä suunnitelma esimerkiksi energia-asiantuntijan kanssa ja pyytää tarjouksia eri toimijoilta. Huomio kannattaa kiinnittää etenkin takaisinmaksuaikaan.

”Jos takaisinmaksuaika on pitkä, pitää pohtia, kannattaako investointi tehdä juuri nyt. Jos takaisinmaksuaika on alle 15 vuotta, se voi kannattaa. Mutta jos takaisinmaksuaika on yli 20 vuotta, investointi ei ehkä ole kannattava. Tekniikka kehittyy vauhdilla, ja uudella teknologialla investointi voi maksaa itsensä nopeammin takaisin”, Rantanen lisää.

Taloyhtiössä suunnittelulle pitää varata budjettia talousarviossa. Suunnittelu voi maksaa jopa useita tuhansia euroja - mutta se kannattaa.

”Naapuritalon maalämpö ei saa olla ainoa syy rynnätä tekemään omia investointeja. Naapuri on voinut tehdä väärän tai hätiköidyn ratkaisun, eikä sama ratkaisu omassa talossa toisi toivottavia säästöjä”, Rantanen kommentoi.

Myös maailman energiatilanne muuttuu nopeasti, ja yhdestä energiamuodosta voi yllättäen tulla edullisempi kuin toisesta. Näin kävi muun muassa sähkön kanssa.

”Sähkölämmitteisiä taloja ei moneen vuoteen haluttu lainkaan. Mutta kun sähköstä tuli halpaa, sähkölämmitystä alettiinkin yhtäkkiä haluta. Sama voi toteutua uudelleen. Jokin lämmitysmuoto voi yllättäen muuttua toista edullisemmaksi, vaikka juuri nyt jokin lämmitysmuoto olisikin selvästi edullisin vaihtoehto”, Rantanen lisää.

Käytä toimivat järjestelmät käyttöikänsä loppuun

Isot investoinnit kannattaa ajoittaa niihin murroskohtiin, joissa talon nykyisten järjestelmien käyttöikä alkaa tulla tiensä päähän tai tiedossa on muitakin isoja remontteja.

”Kun esimerkiksi talon lämmönvaihtimen käyttöikä on lopuillaan, sen vaihtaminen uuteen kustantaa tuhansia euroja. Tässä kohtaa voi olla hyvä hetki vaihtaa lämpöjärjestelmää ja ottaa käyttöön esimerkiksi maalämpö”, Rantanen muistuttaa.

Oikea ajoitus on myös vastuullisuuteko.

”Kestävä kehitys pitäisi huomioida enemmän kodin investoinneissa. Jos kotisi on alle 10 vuotta vanha ja siinä on tuore kaukolämmönvaihdin, onko vastuullista korvata se uudella muodolla juuri nyt? Voi olla viisasta käyttää se loppuun ja vasta sen jälkeen ostaa uusi”, Rantanen kuittaa.

Tarkkana: Nouseeko kodin arvo vihreän investoinnin myötä?

Maalämmön ja muiden energiatehokkaiden valintojen vaikutus talon hintoihin on vielä epäselvä.

”Indikaattoreita on, että jos samalla kadulla on myynnissä samankaltaiset talot, jossa toisessa on maalämpö ja toisessa kaukolämpö, maalämpö menee nyt nopeammin kaupaksi. Tämä kielii siitä, että maalämpöön siirtyneestä talosta saadaan vähän parempi hinta”, Rantanen toteaa.

Pitkältä ajalta näyttöjä ei kuitenkaan vielä ole. Siksi pankin puoleen kannattaa kääntyä heti, kun miettii uuden kodin ostoa tai oman kodin energiaremonttia.

”Autamme asiakasta asunnon valinnassa ja investoinnin suunnittelussa, jotta asiakkaalla olisi kaikki tieto tehdä vastuullisia valintoja myös oman taloutensa kannalta”, Säästöpankkiryhmän henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Markus Lauri kommentoi.

Isoihin investointeihin kannattaakin varautua hyvissä ajoin.

”Jos olet asuntolainan maksamisen ohella säästänyt pitkäjänteisesti, tuleva investointi vaikkapa maalämpöön ei niin paljon hetkauta perheen taloutta”, Lauri lisää ja jatkaa:

”Tahdomme tukea asiakkaitamme vihreässä siirtymässä. Pitkäjänteinen säästäminen mahdollistaa kodin vihreät investoinnit nopeastikin ilman, että oma talous horjuisi.”

Jatkuva säästäminen voikin olla vastuullisuusteko: se on vastuullista oman talouden näkökulmasta sekä mahdollistaa sutjakan siirtymisen kohti energiatehokkaampaa asumista sitten, kun on sen aika.

Lisätiedot:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
jukka.rantanen@spkoti.fi, 050 341 1391

Markus Lauri
Säästöpankkiryhmän henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja
markus.lauri@saastopankki.fi, 040 029 6123

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja. www.saastopankki.fi