Alkuvuoden asuntomarkkinoille luvassa kylmää kyytiä

Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen ennustaa asuntokauppojen määrän laskevan ensi vuoden ensimmäisten kuukausien aikana jopa 20 prosenttia tämän vuoden alkuun verrattuna. Myytävien kohteiden määrä on laskenut isoissa kaupungeissa merkittävästi, ja myytävää on tällä hetkellä todella vähän. Marraskuussa käytettyjen asuntojen kysyntäkin näyttää pysähtyneen paikoin lähes kokonaan.

– Lokakuussa Etuovi.comissa oli myytäviä kohteita peräti 20,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa, kertoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen. – Kohdemäärät ovat laskeneet joka kuukausi kesäkuusta lähtien. Tarjonnan jatkuva väheneminen estää asuntojen normaalia kiertoa ja aiheuttaa markkinoille negatiivisen kierteen. Tästä johtuen kauppamäärät saattavat hyvinkin pudota alkuvuonna 10–20 prosenttia vuodentakaisesta.

– Asuntomarkkinoilla uusien myyntikohteiden määrä laskee tyypillisesti aina loppuvuodesta. Välittäjät varautuvat hiljaiseen vuodenvaihteeseen ja alkuvuoteen kasvattamalla syksyn aikana myyntivarastoaan. Tänä vuonna varaston kerääminen ei valitettavasti ole ollut mahdollista.

– Pitkään jatkunut eioon myyminen kumuloituu ensi vuoden alkuun. Tukalaa markkinatilannetta helpottaisi se, että ihmiset uskaltaisivat laittaa oman asuntonsa myyntiin samanaikaisesti etsiessään sopivaa uutta kotia. Markkinoille tulisi tätä kautta merkittävästi lisää kohteita myyntiin. Oman asunnon pitkällä vapautumisajalla voi pienentää kahden asunnon loukkuun jäämisen riskiä, jota monet pelkäävät.

– Etuoven tuoreimpaan Markkinapulssi tutkii -kyselyyn* vastanneista 51 prosenttia ilmoitti suunnittelevansa asunnon ostamista omaan käyttöön, ja 39 prosenttia asunnon ostamisen olevan ajankohtaista heti kun oikea asunto löytyy, Rantanen jatkaa. – Kyselyn mukaan yleisin syy oman asunnon myyntiin panttaamiselle oli se, ettei uutta ostettavaa asuntoa ole löytynyt.

Kauppamäärät ovat jo laskussa

– Välittäjien kokonaiskauppamäärä laski 3,4 prosenttia lokakuussa. Pk-seudulla käytettyjen asuntojen kauppamäärät laskivat 1,3 prosenttia, kehyskunnissa 4,5 prosenttia ja muualla Suomessa 4,1 prosenttia vuodentakaisesta. Uudiskohteita myytiin peräti 21,3 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten lokakuussa, kertoo Rantanen. – Olemme tällä hetkellä 2,9 prosenttia jäljessä viime vuoden myyntilukuja.

– Kauppamäärät laskivat lokakuussa monilla paikkakunnilla merkittävästi. Suurista kaupungeista vain Espoossa (+7,2 %) ja Jyväskylässä (+3,7 %) kauppamäärien kehitys oli positiivista.

–  Sp-Kodille lokakuu oli ketjumme kaikkien aikojen paras myyntikuukausi. Teimme 482 asuntokauppaa. Rikoimme edellisen myyntiennätyksemme, joka oli syyskuulta, lähes 9 prosentilla, jatkaa Rantanen tyytyväisenä.

– Tilanne näyttää kuitenkin nyt muuttuneen. Pk-seudun yrittäjämme kertovat yhteydenottojen määrän laskeneen merkittävästi marraskuussa. Ja kun kysyntä on nyt hiipunut merkittävästi Helsingissä, on todennäköistä, että se hiipuu pienellä viiveellä muuallakin Suomessa. Helsinkiä on totuttu pitämään maamme asuntokaupan mittarina.

Edessä vaikeita kuukausia ennen kuin tilanne rokotteen myötä helpottuu

– Suomen taloudelle ja asuntokaupalle lähikuukaudet voivat olla vaikeaa aikaa. Näköpiirissä oleva rokote helpottaa talousnäkymiä, mutta se voi mennä ensi vuoden jälkipuoliskolle. Lähikuukaudet näyttävät haasteellisilta tartuntojen määrän lähdettyä jälleen nousuun, toteaa Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen.

– Toistaiseksi koronan toisen aallon taloudelliset vaikutukset näyttävät onneksemme jäävän ensimmäistä aaltoa pienemmiksi, jatkaa Mikkonen. – Toivottavasti saisimme jo keväällä riittävästi koronarokotteita Suomeen. Se vähentäisi yleistä epävarmuutta tulevaisuudesta ja lisäisi luottamusta talouteen.

– Ja ehkä rokotteen myötä myös yhä useampi asunnon ostoa tai vaihtoa suunnitteleva uskaltaa aktivoitua oman asuntonsa myymisessä yhtä aikaa uuden etsimisen kanssa, jatkaa Rantanen.

*Etuovi.com Markkinapulssi tutkii -kysely vko 44/2020

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella asuntomarkkinatilanteesta kanssamme:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti keskittyy palvelutoiminnassaan yksittäisten kuluttajien asunnonvaihtoon ja vuokraukseen liittyviin palveluihin sekä niihin liittyvään arviointitoimintaan. Sp-Koti on franchising-periaatteella toimiva kiinteistönvälitysketju, joka muodostuu itsenäisistä, paikallisista yrittäjistä. Ketjua johtaa Sp-Koti Oy, ketjun keskusyksikkö, jonka omistavat Säästöpankkiryhmään kuuluvat Säästöpankit. www.spkoti.fi