Asuntokaupan odotetaan lähtevän selvempään nousuun vasta syksyllä

Asuntomarkkinoiden pian kaksi vuotta kestäneen ahdingon aikana kauppa on käynyt suhteellisesti parhaiten pienemmillä paikkakunnilla. Nyt orastavaa positiivista virettä on nähtävissä kaikkialla Suomessa, myös suurimmissa kaupungeissamme. Kesäkuussa asuntokauppoja on tehty vilkkaasti Turussa ja pk-seudulla, joissa asuntojen kauppamäärät ja hinnat ovat laskeneet eniten syksystä 2022.

– Positiivinen vire näyttäisi olevan pikkuhiljaa vahvistumassa pysyvämmin asuntomarkkinoillamme. Huhti- ja toukokuu olivat suhteessa viime vuoteen jo vähän parempia kauppakuukausia kuin alkuvuoden kuukaudet, joissa jäätiin vielä reippaasti miinukselle. Huhtikuussa päästiin kauppamäärissä 10 prosenttia plussalle ja toukokuussa jäätiin miinukselle 4,4 prosenttia viime vuoden vastaaviin kuukausiin verrattuna. Kesäkuussa asuntokauppoja on tehty monilla paikkakunnilla kohtuullisen mukavaan tahtiin, kertoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

– Meillä kauppa on käynyt kesäkuussa erityisen vilkkaasti Turun seudulla, Etelä-Savon suunnalla Mikkelissä ja pk-seudulla. Ihmisiä on nyt liikkeellä paljon, näytöillä käy väkeä ja uusia kohteita tulee kohtuudella myyntiin. Toivon, että kyse on pysyvästä ilmiöstä, eikä vain asuntomarkkinoille tyypillisestä kausivaihtelusta. Kevät ja alkukesähän ovat asuntokaupassa perinteisesti vuoden parasta myyntiaikaa.

– Asuntokaupan piristyminen pk-seudulla ilahduttaa erityisesti, sillä pk-seudulla vanhojen asuntojen kauppamäärät ja hinnat ovat laskeneet eniten koko Suomessa, sanoo Rantanen. – Vanhojen asuntojen hinnat ovat olleet nousussa pk-seudun ulkopuolella jo muutaman kuukauden ajan. Aika näyttää, koska ne lähtevät vahvistumaan myös pk-seudulla. Itse uskon, että vielä tämän vuoden puolella.

– Vaikka ketjullemme kesäkuu on ollut jo suhteellisen hyvä kuukausi, jäädään koko markkinassa valtakunnan tasolla kauppamäärissä vielä todennäköisesti toukokuun tasolle.  Itse uskon, että markkinoiden vilkastuminen alkaa näkyä kauppamäärissä selvemmin vasta aikaisintaan loppukesästä. Kauppamäärät lähtevät todennäköisemmin kasvuun aikaisintaan elo–syyskuussa, ennustaa Rantanen.

Poikkeuksellisen alhainen kuluttajien luottamus jarruttaa yhä asuntokauppaa

– Kuluttajien luottamus on matalalla, mutta uskon sen hiljalleen vahvistuvan tulevien kuukausien aikana. Kuluttajien ostovoimahan on jo kääntynyt kasvuun ja vahvistuu edelleen. Kuluttajien luottamuksen vahvistuminen heijastuu myös asuntomarkkinoille, ja kauppamäärät tulevat kääntymään kasvuun, uskoo Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen.

– Olemme tällä hetkellä melkoisen jännässä kiikun kaakun -tilanteessa, jossa ennusteiden antaminen on hyvin haastavaa. Suomen talouden kehityksen osalta vire on nyt varovaisen positiivinen. Ekonomistien yleinen näkemys on, että pahin on takana ja kohti parempaan ollaan menossa niin taloudessa kuin asuntomarkkinoillakin.

– On selvää, että EKP:n koronlaskuilla on vaikutusta kuluttajien luottamukseen ja asuntomarkkinoihin. Sekin on selvää, että korossa tullaan alas varovaisin askelin. Ensimmäisen laskun yhteydessä EKP toppuutteli, etteivät lähikuukausien koronlaskut ole itsestäänselvyyksiä. Markkinat odottavat 1–2 laskua tälle vuodelle, kertoo Mikkonen.

Isot remontit ja maksimilainat eivät kiinnosta asunnonostajia tällä hetkellä

– Selvitimme loppukeväästä suomalaisten haaveita ja mielipiteitä asuntokauppaan liittyviin väitteisiin. ”Mistä sinä haaveilet?” -kyselytutkimukseemme vastanneista 1070 täysi-ikäisestä suomalaisesta 36,3 prosenttia haaveilee uudesta kodista. Monilla haaveiden toteuttamisen esteenä on oma nykyinen taloudellinen tilanne. Tämä kertoo asuntomarkkinoidemme patoutuneesta kysynnästä, sanoo Rantanen.

– Selvä enemmistö vastanneista ei halua tehdä isoa remonttia ostettavaan asuntoon. Vain vajaa viidennes ilmoittaa olevansa valmis isoon remonttiin. Nykyisessä markkinatilanteessa hyväkuntoiset asunnot hyvin hoidetuista taloyhtiöistä kiinnostavat uutta kotia etsiviä ja asunnonvaihtoa tai -ostoa suunnittelevia. Asunnon kunto vaikuttaa ostopäätökseen enemmän kuin esimerkiksi rakennusvuosi.

– Kyselystämme selvisi myös, että vain vajaa kolmannes suomalaisista on valmis ottamaan maksimimäärän lainaa ostettavaan asuntoon. Nollakorkoaikana tilanne oli täysin toinen. Nyt ollaan varovaisempia ja halutaan varmistaa oma taloudellinen pärjääminen nousevien kustannusten varalta niin, että maksukykyyn jää marginaalia. Myös vain vajaa kolmannes vastaajista ilmoitti olevansa valmis ottamaan pankista lainaa ostettavan asunnon remonttiin.

– Korollakin on iso merkitys suomalaisten asunnon osto- ja vaihtopäätöksiin. Kyselyymme vastanneista 39,4 prosenttia on valmis ottamaan asuntolainaa vasta, kun korot laskevat. Eli todella monet haluavat vielä odottaa ja katsoa, kuinka alas korot laskevat, toteaa Rantanen.

– Monet tuntuvat pohtivan, mihin korkoon asuntolaina kannattaisi juuri nyt sitoa. Itse en lämpene lyhyen aikavälin optimoinneille. Korkotasossa ehtii tapahtua muutoksia suuntaan ja toiseen 25 vuoden asuntolainoissa. Siksi se, että jatkuvasti yrittäisi optimoida oman lainan korkokustannuksia vaihtamalla viitekorkoa, ei ole mielestäni järkevää. Tärkeämpää on miettiä, millainen korko sopii omaan talouteen pitkällä aikavälillä, sanoo Mikkonen.

Sp-Kodin ”Mistä sinä haaveilet?” -kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä lomakkeella Sp-Kodin uutiskirjeen ja sosiaalisen median kautta 24.4.–15.5. välisenä aikana. Kyselyyn tuli vastauksia yhteensä 1070.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita n. 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi