Asuntokaupan taantuman vauriot näyttävät jäävän pelättyä pienemmiksi

Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantasen mukaan asuntokaupan syvän ja poikkeuksellisen pitkään kestäneen taantuman vauriot näyttävät jäävän pelättyä pienemmiksi. Pahimmat ja pelätyimmät uhkakuvat eivät ole ainakaan toistaiseksi toteutuneet. Vaikka Suomen taloudessa haasteelliset ajat vielä jatkuvat, asuntokauppa on lähtenyt hiljalleen ja pysyvämmin kehittymään parempaan suuntaan.

– Asuntokauppa näyttää vihdoin lähteneen kehittymään suotuisampaan suuntaan ja kohti normaalimpaa markkinatilannetta. Suomalaisten pitkään patoutuneet asunnonvaihtotarpeet tukevat asuntokaupan vilkastumista nyt tässä tilanteessa, jossa vaikeimmat ajat ovat takana päin. Euribor-korot ovat jo laskeneet selvästi ja ne tulevat vielä laskemaan lisää kuluvana vuonna, inflaatio on taittunut prosenttiin ja asuntojen hintojen lasku on lähes pysähtynyt, sanoo asuntomarkkinoiden tulevaisuuteen varovaisen optimisesti suhtautuva Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

– Vaikka kiinteistönvälitys- ja rakennusalaa on koeteltu erittäin rajusti viimeiset kaksi vuotta, kuluttajien näkökulmasta katsottuna asuntokaupan taantumasta on selviydytty tähän asti kohtalaisen hyvin. Paljon huonomminkin olisi voinut käydä. 90-luvun pitkäkestoisessa lamassa kotien, kiinteistöjen ja loma-asuntojen realisointeja tapahtui päivittäin velkojien eli pankkien toimesta. Tuolloin asuntoja ei saatu myytyä vapaaehtoisin kaupoin, kun ostajia ei ollut markkinoilla. Asuntojen kauppamäärät ja -hinnat sukelsivat 50 prosenttia. Myös pankit olivat valtavissa vaikeuksissa ja niitäkin kaatui, Rantanen jatkaa.

– Nyt jo kaksi vuotta kestäneessä taantumassa asuntokauppoja on tehty koko ajan, vaikkakin kauppamäärät ovat rajusti laskeneet. Omiin korviini ei ole tullut tietoa pakkomyynneistä, yksittäisiä tapauksia lukuun ottamatta. Myöskään järjestelemättömien luottojen määrä ei ole viimeisen kahden vuoden aikana merkittävästi noussut, vaikka yleinen kustannustaso ja asumiskustannukset ovat nousseet melko paljonkin Ukrainan sodan alkamisen jälkeen. Suomalaiset ovat pystyneet hoitamaan hyvin lainojaan.

– Silmiini tai korviini ei myöskään ole osunut ainuttakaan tapausta, joissa uudiskohteiden isot taloyhtiölainat olisivat aiheuttaneet merkittäviä ongelmia, esimerkiksi niin, että sijoittajaosakas ei olisi kyennyt maksamaan osuuksiaan ja muut osakkaat olisivat joutuneet maksamaan hänenkin lainaosuuksiaan. Tästäkin uhkaskenaariosta kirjoitettiin melko paljon mediassa taantuman alkuvaiheessa. Itsekin nostin asiaa esiin tiedotteissamme, toteaa Rantanen.

– Lopulta onneksi niitäkin tapauksia on ollut paljon pelättyä vähemmän, joissa uudiskohteen rakentaminen olisi jäänyt kesken rakennuttajan konkurssin takia. Uudisasuntorakentamisen melko isoihin määriin nähden urakoita, joissa rakentaminen on jäänyt kesken ja osakkaat ovat joutuneet käyttämään RS-vakuutta rakentamisen loppuun saattamiseksi, on ollut vain muutamia.

Loma-asuntokauppa kasvoi Suomessa heinäkuussa 16 prosenttia

– Myös mökkien ja vapaa-ajan asuntojen positiivisesti kehittyvä kauppa kertoo siitä, että kuluttajat ovat selviytyneet taantumasta taloudellisesti kohtuullisesti. Vapaa-ajan asuntojen kauppa kasvoi Suomessa heinäkuussa 16 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa ensimmäisenä karsitaan pois ylimääräiset kustannukset ja siirretään isompien haaveiden toteuttamista, kuten esimerkiksi auton tai mökin ostoa, sanoo Rantanen.

– Suosituimmilla mökkipaikkakunnilla on ollut asuntokaupan taantuman aikanakin pulaa myytävästä. Kysyntää on ollut enemmän kuin tarjontaa. Tämäkin on yllättänyt itseni. Olin itse asiassa melko varma siitä, että korona-ajan mökkihuumassa ja hetken hurmassa ostettuja kohteita olisi palautunut myyntiin melko paljonkin. Näin ei ole käynyt. Mökkikaupan kokonaisarvo on kasvanut tämän vuoden aikana 4,8 prosenttia ja koko vuoden kauppamäärä 0,9 prosenttia. Odotuksistani huolimatta vuonna 2021 ostettuja mökkejä ei ole palautunut myyntiin, ainakaan mitenkään suuremmassa määrin.

Sääntelyn teho ja vaikutus paljastuvat voimakkaassa taloudellisen tilanteen muutoksessa

– Syitä siihen, miksi olemme selviytyneet taantumasta kohtuullisen pienin vaurioin, on monia. Suomalaisten varallisuus on vahvistunut pitkällä aikavälillä, ja esimerkiksi korona-aikana säästämisasteemme nousi. Monien suomalaisten ostovoima on myös vahvistunut yleisten, melko suurienkin, palkankorotusten myötä. Monilla on ollut rahaa tileillä säästettynä pahojen päivien varalle, ja kustannusten noustua näitä säästöjä on otettu käyttöön, pohtii Rantanen.

– Olemme myös varmasti oppineet aiemmista ajoista ja pitäneet taloudestamme parempaa huolta vaikeiden ja haastavien ajanjaksojen varalta. Ja kyllä itse ajattelen, että vaikka sääntelyä aina moititaan, tässä voimakkaassa taloudellisen tilanteen muutoksessa on sääntelyn teho paljastunut. Esimerkiksi Finanssivalvonnan pankkien vakavaraisuuteen ja luototusasteeseen liittyvä sääntely on suojannut kuluttajia ylivelkaantumiselta ja turvannut asuntovelallisten asemaa. Nyt saamme kiittää myös pakollista kuuden prosentin stressitestiä, jonka avulla kaikki pankit varmistavat asuntolainan hakijoiden maksukyvyn ennen luottopäätöstä. 80-luvun lopulla asunnonostajille tuputettiin puoliväkisin 110 prosentin lainoja. Sen ikävät seuraukset muistamme kaikki. Tänä päivänä lainanmyöntäjät ovat tiukempia ja tarkempia, ja hyvä niin.

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella asuntomarkkinatilanteesta kanssani lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
GSM 050 341 1391 tai e-mail: jukka.rantanen@spkoti.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita n. 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi