Asuntomarkkinoiden alkuvuoden hurja kasvu on tasaantumassa

Myös asuntomarkkinoilla ollaan nyt palaamassa kohti normaalia puolitoista vuotta kestäneen poikkeuksellisen pandemia-ajan jälkeen. Vaikka asunnot käyvät edelleen hyvin kaupaksi kaikkialla Suomessa, hurjimmat kauppakuukaudet ovat takanapäin. Asuntojen kovasta kysynnästä, hintojen noususta ja lyhentyneistä myyntiajoista huolimatta myynnissä olevien kohteiden määrä on laskenut.

– Etuovi.comin asuntomarkkinoiden tietopalvelun mukaan Suomessa oli viime elokuussa asuntoja myynnissä 11,7 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten elokuussa. Tarjontamäärät ovat laskeneet Helsinkiä lukuun ottamatta selvästi kaikissa suurissa kaupungeissa, kertoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen

– Helsingissä myytävien vanhojen asuntojen tarjonta oli elokuussa lisääntynyt 10,8 prosenttia vuodentakaisesta. Sen sijaan esimerkiksi Espoossa, Tampereella ja Turussa tarjontamäärät ovat laskeneet noin 10 prosenttia, Oulussa 6,8 prosenttia, Jyväskylässä 5,9 prosenttia ja Joensuussa 8,5 prosenttia.

– Se, että Helsingissä kohdemäärät ovat kasvaneet, johtuu uskoakseni useista seikoista. Monet sijoittajat ovat laittaneet myyntiin tyhjillään olleita pieniä asuntojaan. Myös uudisrakentaminen on ollut vilkasta Helsingissä. Uusia asuntoja on valmistunut myyntiin tämän ja viime vuoden aikana enemmän kuin aiempina vuosina, ja uudisasuntojen ostajien vanhoja asuntoja on tullut myyntiin. Lisäksi kuntien välinen nettomuutto on ollut pitkästä aikaa miinuksella Helsingissä, kertoo Rantanen. – Tämä kaikki on vaikuttanut siihen, ettei kauppa ole käynyt Helsingissä niin ripeästi kuin aiemmin, muutamia ylikuumentuneita asuinalueita lukuun ottamatta.

Asuntojen hintojen nousu jatkuu

– Myytävien vanhojen asuntojen hintapyyntöjen keskineliöhinta on noussut kaikkialla Suomessa vuoden aikana. Helsingissä hinnat ovat nousseet 4,1 prosenttia, Espoossa 4,9 prosenttia, Turussa 5,8 prosenttia ja Tampereella 7,3 prosenttia, kertoo Rantanen. – Hinnat ovat nousseet myös pienemmissä kaupungeissa, esimerkiksi Joensuussa 13,4 prosenttia, Vaasassa 3,2 prosenttia ja Jyväskylässä 2,8 prosenttia.

– Edellytykset sille, että asuntokaupan positiivinen vire jatkuu ensi vuonnakin, ovat hyvät. Myös asuntojen hintojen nousun ennustetaan jatkuvan, Rantanen jatkaa. – Tämän vuoden kaltaisia huikeita kasvulukuja kauppamäärissä emme kuitenkaan tule saavuttamaan. Nyt näyttää siltä, että olemme palaamassa normaaliin, korkeintaan hyvin maltillisen kasvun aikaan.

– Asuntokauppoja on tehty Suomessa tammi–elokuun aikana 21,1 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla. Kuitenkin jo heinäkuussa tultiin kauppamäärissä alas lähes 9 prosenttia viime vuoden heinäkuusta. Elokuussa kasvua oli enää vain prosentti, kertoo Rantanen.*

– Uskon, että loppuvuoden aikana tilanne rauhoittuu entisestään, ja koko vuoden osalta kasvuprosentti jää ykkösellä alkavaksi. Sen sijaan myytyjen loma-asuntojen kauppamäärien kasvu tulee tänä vuonna jäämään miinukselle, viime vuoden mökkibuumista ja hurjista kauppamääristä johtuen. Esimerkiksi pohjoisen laskettelukeskuksissa on käytännössä kaikki myynnissä olleet vanhat kohteet myyty loppuun viime talven ja kevään aikana.

– Asuntomarkkinoiden kehitysnäkymät näyttävät hyviltä myös makrotalouden näkökulmasta. Asuntomarkkinat eivät ole tosin korona-aikana kulkeneet käsi kädessä makrotalouden mittareiden kanssa, sanoo Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen.

– Korona iski Suomen talouteen vähemmän kuin pelkäsimme, ja talouden yleiset näkymät ovat hyvät. Tänä vuonna talouskasvun on ennustettu kiihtyvän yli kolmeen prosenttiin, ja vielä ensi vuodellekin on ennustettu ripeää kasvua. Myös kuluttajien luottamus ja asunnonostoaikeet ovat edelleen korkealla tasolla, ja korkojen odotetaan pysyvän matalalla, Mikkonen jatkaa.

– Kuten olemme nähneet, asuntomarkkinoillakin tilanne voi muuttua hyvin nopeasti. Siksi ennustaminen on haasteellista. Vaikka hurjimmat kauppakuukaudet ovat ohi, uskon vilkkaaseen loppuvuoteen kaikkialla Suomessa ja markkinoiden maltilliseen kasvuun ensi vuonnakin, sanoo Rantanen. – Edelleen meillä on pulaa myytävästä. Monilla paikkakunnilla olisi nyt herkulliset myyjän markkinat. Asunnoille on kova kysyntä, hinnat ovat nousseet ja myyntiajat lyhentyneet paikoin merkittävästikin.

*Lähde: Kiinteistönvälitysala ry:n Hintaseurantapalvelu

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita yli 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi