Asuntomarkkinoiden alueelliset erot ovat jälleen voimistumassa Suomessa

Ukrainan sota ja sen heijastevaikutukset, dramaattisesti muuttunut korkotilanne sekä talouden synkentyneet näkymät ovat vaikuttaneet eri tavoin eri alueiden asuntomarkkinoihin Suomessa. Alueellinen eriytyminen on lähtenyt jälleen voimistumaan koronavuosista, jolloin asuntokauppoja tehtiin ennätystahtiin kaikkialla Suomessa – myös kaupunkien ja kasvukeskusten ulkopuolella.

– Suomen asuntomarkkinoiden tilanne on pysynyt hyvänä, vaikka alkuvuoden vilkkaiden kauppakuukausien jälkeen onkin tapahtunut rauhoittumista lähes kaikkialla Suomessa. Silti syytä synkkyyteen ei ole, asuntokauppa ei ole pysähtynyt tai pysähtymässä missään päin Suomea, sanoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen

– Asuntokauppoja tehdään koko ajan kaikkialla Suomessa. Myös asuntojen hintakehitys on Suomessa pysynyt plussalla. Jatkossa hintakehitys maltillistuu ja pientä laskuakin voidaan nähdä, mutta mitään romahdusta ei ole näköpiirissä.

– Myös alueellinen eriytyminen on alkanut voimistua uudelleen. Korona-aikana asuntomarkkinoiden alueellinen eriytyminen hidastui ja isojen kaupunkien ja kasvukeskusten ulkopuolellakin asuntokauppa kävi vilkkaana. Nyt eroja on myös eri kaupunkien kesken. Esimerkiksi Oulussa ja Jyväskylässä vanhojen asuntojen kauppoja on tehty tasaisesti tähän päivään asti, eikä loppuvuodenkaan osalta ole odotettavissa suurta muutosta. Molemmissa kaupungeissa asuntokauppojen määrä on laskenut selvästi vähemmän kuin pk-seudulla tai asuntomarkkinoillamme keskimäärin.

Asuntomarkkinoilla trendit vaihtelevat – nyt sähkölämmitys hidastaa myyntiä

– Tällä hetkellä isojen sähkölämmitteisten omakotitalojen hinnoittelu ja myynti on haasteellista. Sähkön hinnan nousu ja tulevan talven lämmityskustannukset pelottavat monia omakotitaloa etsiviä ostajia, vaikka muuten talo vastaisikin kaikkia asumisen toiveita ja tarpeita, kertoo Rantanen.

– Kannattaa kuitenkin muistaa, että oman kodin ostaminen on aina pitkän ajan, vähintäänkin vuosien hankinta. Siksi ei pidä tuijottaa liikaa tämän hetken, kuukauden tai puolen vuoden päässä häämöttävää talousnäkymää, sähkön hintaa tai korkotasoa. Asunnon myyntiin tai ostoon liittyviä ratkaisuja tehdessä kannattaa aina katsoa pitkälle tulevaisuuteen, eikä tehdä päätöksiä lyhyen aikavälin näkymien perusteella.

– Myös korot ehtivät vaihtua monta kertaa, jos ostaa asunnon ja ottaa siihen lainan 20 vuodeksi, muistuttaa Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen.

– Korkotilanne on muuttunut lyhyessä ajassa dramaattisesti ja talouden yleisessä kuvassa olemme nyt menossa odotettua huonompaan suuntaan, kohti todennäköisesti suhteellisen lyhytkestoista taantumaa. Näköpiirissä ei kuitenkaan ole talouden suurta kriisiä, työllisyysasteen romahdusta tai lamaa. Tästä johtuen asuntomarkkinoillakin tilanne voi palautua ennalleen suhteellisen nopeasti, Mikkonen jatkaa.

– Tällä hetkellä markkinat odottavat, että korot tulevat vielä nousemaan noin prosentin verran. Tämä tarkoittaa, että uusien asuntolainojen korkotaso tullee olemaan 3–4:n prosentin luokkaa. Asuntovelallisten maksukyvyn pitäisi kestää koronnousu, sillä pankithan stressitestaavat asuntolaina-asiakkaidensa maksukyvyn aina kuuden prosentin viitekorkotasolla.

– Olen varma, että sähkön saatavuus ja hinta tulevat asettumaan selkeästi kohtuullisemmalle tasolle ensi vuoden aikana ja sähkölämmitteisen talon käyttökustannukset tulevat tulevaisuudessa laskemaan, sanoo Rantanen. – Nyt sähkölämmitteisen omakotitalon saattaa saada kohtuuhintaan ja ostaja voi tehdä hyvät kaupat, ajatellen myös talon myöhempää arvonnousua. Asuntomarkkinoilla tyypillisesti trendit vaihtelevat, ja siitä johtuen myös sähkölämmitys voi tulevaisuudessa hyvinkin olla taas suosiossa. Ostajan markkinat eivät koskaan kestä ikuisesti asuntomarkkinoilla, vaan tilanteet muuttuvat aina.

– Asuntokaupassa ja omakotitalokaupassa ostajan ostopäätöstä ohjaa lähes aina käytettävissä oleva rahamäärä, se mihin hänellä on omassa taloudessaan varaa. Omakotitaloa 150 000 euron budjetilla etsivä ei käy tositarkoituksella katsomassa maalämmöllä ja aurinkokennoilla lämmitettävää taloa, jonka hintalappu on 300 000 euroa. Sen sijaan pidän todennäköisenä, että ostaja ostaa 150 000 euroa maksavan sähkölämmitteisen talon ja kaupanteon jälkeen alkaa suunnitella energiaremonttia ja siihen säästämistä.

– Jos nyt on olemassa tarve ostaa tai myydä asunto, ei kannata jäädä odottamaan parempia aikoja, korkojen tai hintojen laskua. Nyt on yhtä hyvä hetki kodinvaihdolle kuin koska tahansa muulloinkin, korostaa Rantanen.

– Vanha pörssiviisaus pätee asuntokauppaankin. Kun pörssissä menee heikosti ja kurssit ovat alhaalla, silloin kannattaa ostaa – ja toisin päin. Parhaat kaupat teet silloin, kun myyt kaikkien ostaessa, etkä osta silloin kun kaikki muutkin ostavat.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita yli 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi www.saastopankki.fi