Asuntomarkkinoilla alkaa pian olla pulaa myytävistä kohteista

Käytettyjen asuntojen kysyntä ja kauppamäärät laskivat rajusti maaliskuun puolivälissä koronarajoitusten astuttua voimaan. Huhtikuun puolenvälin jälkeen kysyntä on noussut nopeasti viime vuotta selvästi korkeammalle tasolle. Toukokuun ensimmäisellä viikolla myös asuntokauppoja tehtiin lähes 40 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Uusien myyntikohteiden määrä on sen sijaan laskenut lähes 45 prosenttia viime vuodesta. Myös uudisasuntojen kysyntä on lähes pysähtynyt koronapandemian aikana.

Välittäjämme eri puolilta Suomea kertovat, että käytettyjen asuntojen kysyntä on kasvanut voimakkaasti huhtikuusta lähtien. Yksityisesittelyjen määrä ja asiakkaiden yhteydenotot esimerkiksi Etuovi.comin kautta ovat lisääntyneet huomattavasti. Haasteena on, ettei uusia kohteita tule nyt riittävästi myyntiin vastaamaan kasvaneeseen kysyntään, kertoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

– Jos käytettyjen asuntojen uusien myyntikohteiden määrä pysyy jatkossakin yhtä alhaisella tasolla, olemme pian tilanteessa, jossa joudumme myymään uutta kotia etsiville eioota, Rantanen jatkaa. – Asuntojen kierto on jo hidastunut, vaikka kysyntä on huipussaan.

– Riskinä on, että tarjonnan vähäisyys johtaa negatiiviseen kierteeseen asuntomarkkinoilla. Kun uusia kohteita ei tule myyntiin, jää yhä useammalta uusi koti löytymättä ja asunnonvaihtoa siirretään. Oma koti päätetään laittaa myyntiin vasta, kun uusi sopiva löytyy. Ja kun vanha halutaan myydä ennen kuin ostetaan uusi, kaupanteko hidastuu ja kauppamäärät laskevat, toteaa Rantanen.

– Jos uusien myytävien kohteiden määrä jatkaa laskuaan, heijastuu tarjonnan vähäisyys markkinoihin negatiivisesti viimeistään heinä-elokuussa. Vaikka kauppamäärät todennäköisesti laskevat, asuntojen hintojen romahdukseen en usko. Hinnat tuskin merkittävästi muuttuvat, mikäli kysyntä pysyy nykyisellään.

Ilmassa on orastavaa optimismia

– Säästöpankkien asiakkaiden korttiostokset putosivat koronakriisin rajoitustoimien yhteydessä 25 prosenttia. Nyt olemme nousseet ostoissa jo lähes alkuvuoden tasolle. Kuluttamisessa on nähtävissä kuluttajien luottamuksen palautumista ainakin hetkellisesti, kertoo Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen. – Rajoitustoimien aikainen patoutunut kysyntä on lähtenyt liikkeelle. Vasta tulevat kuukaudet näyttävät, onko luottamuksen palautuminen ja kulutuksen kasvu pysyvää.

– Virustilanteen kehittyminen, koronapandemian mahdollinen toinen aalto sekä viennin ja teollisuuden mahdollinen taantumapiikki syksyllä vaikuttavat suoraan taloutemme ja asuntomarkkinoidemme kehitykseen, Mikkonen jatkaa.

– Ennusteiden antaminen tässä tilanteessa on vaikeaa, kun kehitykseen vaikuttaa talouden ulkopuolelta tuleva shokki, toteaa Mikkonen. – Kuluttajien luottamuksen palautumisesta on nähtävissä orastavia merkkejä, mutta luottamus voi laskea nopeasti, jos taantuma iskee syksyllä voimakkaasti vientiin ja teollisuuteen.

– Kuluttajabarometrin mukaan myös kuluttajien asunnonostoaikeet ovat tällä hetkellä kohtuullisen hyvällä tasolla, sanoo Jukka Rantanen. – Jos asunnonvaihdolle on tarvetta, on nyt ihan yhtä hyvä aika laittaa vanha koti myyntiin ja ostaa uusi kuin koska tahansa muulloinkin. Nyt on myös hyvä hetki ensiasunnon ostamiselle, kun sijoittaja-asiakkaita on liikkeellä aiempia vuosia selvästi vähemmän.

– Koronakriisin aikana ovat renkaiden potkijat jääneet kokonaan pois asuntokaupoilta. Liikkeellä ovat tositarkoituksella uutta kotia etsivät ihmiset, jotka ovat valmiita ostamaan sen oikean osuessa kohdalle, Rantanen kertoo. – Omakotitalot ja kesämökit käyvät tällä hetkellä erityisen hyvin kaupaksi. Niitä kysytään paljon, myös pienemmiltä paikkakunnilta eri puolilla Suomea.