Eräjärven Säästöpankki och Längelmäen Säästöpankki planerar en fusion

Eräjärven Säästöpankki och Längelmäen Säästöpankki
planerar en fusion

Sparbankerna i Eräjärvi och Längelmäki förhandlar om att gå samman. Fusionsplanen undertecknades den 12 juni 2012 och principalerna fattar det slutliga beslutet i september. Om beslutet blir positivt inleder den nya banken sin verksamhet om ungefär ett år. Dess huvudkontor placeras i Orivesi. En namntävling arrangeras inom bankernas administration för att få fram ett namn åt den nya banken. Namnet offentliggörs inom detta år.

Genom att förena sina resurser får Eräjärven Säästöpankki och Längelmäen Säästöpankki en starkare position i den allt hårdare konkurrensen på finansmarknaden. Det som också talar för ett närmare samarbete är regleringsändringarna på finansmarknaden, som utöver reglerna för kapitaltäckning och likviditet, även påverkar verksamheten hos traditionella och lokala insättningsbanker.

VD för den nya banken blir VD Hannu Syvänen från Längelmäen Säästöpankki och vice VD blir Samuli Laurila, VD från Eräjärven Säästöpankki. Bankens huvudkontor placeras i Orivesi. Den blivande banken har för närvarande kontor i Eräjärvi, Orivesi, Längelmäki, Jämsä, Ylöjärvi och i Tesoma i Tammerfors. Alla kontor fortsätter sin verksamhet.

– Vår avsikt är att fusionera affärsverksamheterna så att bankernas konton förenas på våren 2013. Kundernas nuvarande tjänster, kontonummer, villkor för konton och avtal samt kort förblir oförändrade i och med samgången. Samtidigt bildas en ny organisation med det primära syftet att erbjuda så bra kundservice som möjligt, förklarar Hannu Syvänen.

– Den nya banken betraktas som en direkt fortsättning på verksamheten hos de båda fusionerade bankerna. På så sätt tryggas de över hundraåriga sparbankstraditionerna i regionen. Kunderna värdesätter det att sparbankerna är inhemska och av en lämplig storlek. Detta ger den nya banken goda förutsättningar att förstärka sin marknadsposition, konstaterar Samuli Laurila. Sparbankerna som nu går samman har en stark ekonomisk ställning. Den nya banken som bildas har en kapitaltäckningsgrad som är över dubbelt så hög som den krävda miniminivån.

– Det är en mycket positiv utveckling att sparbankerna i Eräjärvi och Längelmäki går samman. Fusionen ger den nya banken goda förutsättningar att utveckla sin verksamhet inom alla delar av banksektorn och förbereda sig inför den nya striktare regleringen. Den förenade banken kan ännu bättre än tidigare gå in för sparbankernas grundläggande uppgift, det vill säga att främja sparande, bedömer Sparbanksförbundets VD Pasi Kämäri.

Närmare information:
Längelmäen Säästöpankki, VD Hannu Syvänen, tfn 0400 548 508
Eräjärven Säästöpankki, VD Samuli Laurila, tfn 040 533 1501
Sparbanksförbundet, VD Pasi Kämäri, tfn 0500 688 222.